رزرو ۹۰ درصد ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC توسط اپل

نسل بعدی آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای اپل با تراشه‌های ۳ نانومتری روانه بازار می‌شوند که TSMC آن‌ها را تولید می‌کند.

به گفته منابع صنعتی، اپل نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری نسل اول TSMC در سال جاری میلادی را برای آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای آینده رزرو کرده است. این موضوع می‌تواند باعث رشد چشمگیر درآمد TSMC در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شود.

نسل بعدی تراشه‌های اپل همگی با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید می‌شوند، بنابراین گزارش دیجی‌تایمز مبنی بر رزرو تقریباً تمام ظرفیت تولید TSMC منطقی به نظر می‌رسد.

آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدها با تراشه ۳ نانومتری از راه می‌رسند

اپل در سال جاری میلادی از گوشی‌های سری آیفون ۱۵ رونمایی می‌کند که انتظار می‌رود مدل‌های پرو به چیپ ۳ نانومتری A17 Bionic مجهز شوند. این تراشه با نسل اول لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC به‌نام N3B به تولید می‌رسد که در مقایسه با نود ۴ نانومتری کنونی که برای A16 Bionic استفاده شده است، باعث بهبود ۳۵ درصدی بهره‌وری انرژی و افزایش ۱۵ درصدی عملکرد می‌شود.

رزرو ۹۰ درصد ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC توسط اپل

علاوه بر آیفون‌ها، سایر محصولات اپل یعنی مک‌ها و آیپدهای آینده هم به تراشه‌های ۳ نانومتری مجهز می‌شوند. درحقیقت چیپ‌های خانواده M3 با این لیتوگرافی به تولید می‌رسند و انتظار می‌رود اولین محصولات مجهز به تراشه استاندارد M3، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی جدید، آی‌مک ۲۴ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی باشند. در ادامه آیپد هم با این چیپ از راه می‌رسد. سال آینده میلادی باید منتظر مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید با مدل‌های پرو و مکس تراشه M3 باشیم.

دیروز در خبری اعلام شد که اپل مشغول آزمایش نسخه پایه تراشه M3 پرو است. این چیپ ظاهراً به ۱۲ هسته پردازشی و ۱۸ هسته گرافیکی مجهز می‌شود که نسبت به M2 پرو، دو هسته پردازشی و دو هسته گرافیکی بیشتر دارد. افزایش تعداد هسته‌ها همراه با استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری می‌تواند باعث افزایش چشمگیر قدرت پردازشی و گرافیکی نسل بعدی تراشه‌های اپل شود. علاوه‌براین، بهره‌وری انرژی آن‌ها هم افزایش می‌یابد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml