افزایش ۳۰ میلیونی شهریه مدارس غیردولتی / دلایل افزایش ۹۰ درصد هزینه تحصیل چیست؟

اقتصاد۱۰۰ نوشت: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره برخوردها با مدارس متخلف که بیش از سقف مجاز از والدین شهریه گرفته‌اند گفت: توبیخ، عزل مدیر، بستن مدرسه، تذکر کتبی، تعطیلی مدرسه، تغییر مدیر مدرسه و… شامل مدارسی خواهد شد که از خانواده‌ها شهریه‌های سنگین دریافت کرده‌اند ولی به نظر می رسد به رغم همه این پیش بینی ها، تورم هزینه ها چیز دیگری را به خانوارها و فرزندان دانش آموزشان دیکته می کند.

افزایش ۳۰ میلیونی شهریه مدارس غیردولتی / دلایل افزایش 90 درصد هزینه تحصیل چیست؟

افزایش سرسام‌آور شهریه مدارس غیردولتی تبدیل به یکی از معضلات اصلی خانواده‌ها شده است. در طی سال‌های گذشته به دلیل افت کیفیت آموزشی در مدارس دولتی دانش آموزان زیادی وارد مدارس غیردولتی شدند تا از آموزش‌های بهتری بهره ببرند اما اکنون شهریه مدارس غیرانتفاعی برای خانواده‌ها تبدیل به یک دافعه شده است. این هزینه در ازای فوق برنامه‌هایی است که کارایی چندان و ضرورتی نداشته و صرفا موجب هزینه تراشی برای خانواده‌ها شده است.

شهریه مدارس غیردولتی هر سال افزایش پیدا می‌کند اما در سال جاری میزان افزایش شهریه به ویژه در مقاطع ابتدایی برای خانواده‌ها سنگین شده و با توجه به وضعیت معیشتی مردم این هزینه‌ها به سختی تامین میشود. والدین زیادی از این موضوع گلایه‌مند هستند که عموما شاغل بوده وتامین هزینه شهریه مدرسه برای آن‌ها دشوار است، یکی از این والدین به اقتصاد ۱۰۰ گفت: فرزند من امسال وارد پایه سوم ابتدایی خواهد شد، مدرسه فرزندم به ما اعلام کرد برای پیش ثبت نام فعلا مبلغ ۳۵ میلیون تومان پرداخت کنیم تا مشخص شود درصد افزایشی از سوی آموزش و پرورش چقدر است.

وی در ادامه بیان کرد: این ۳۵ میلیون تومان جدا از هزینه فوق برنامه‌ها و درصدی است که به زودی از سوی آموزش و پرورش اعلام خواهد شد. فکر می‌کنم حداقل باید ۲۰ میلیون تومان هم صرفا برای فوق برنامه‌ها پرداخت کنیم که عملا هیچ کاربردی برای فرزند ما ندارد. تا به اینجا باید ۵۵ میلیون تومان برای پایه سوم ابتدایی کنار بگذاریم تا مشخص شود درصد افزایشی آموزش و پرورش چقدر خواهد بود.

به گزارش اقتصاد ۱۰۰، اکنون هیچ مبلغ دقیقی درباره میزان شهریه مدارس غیردولتی از سوی آموزش و پرورش اعلام نشده اما یک الگو به تمام ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده که طبق آن معیارها و شاخص‌هایی برای افزایش شهریه مدارس غیردولتی مشخص شده است.

محمودزاده به بازرسی از مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در طول سال گذشته دو مرتبه از مراکز آموزشی سراسر کشور بازدید کردیم و نسبت به فعالیت و عملکردی که مراکز آموزشی داشتند به آن‌ها امتیاز دادیم که طبق آن و در راستای حمایت از مراکز با کیفیت و نیز صیانت از حقوق مردم و فراگیران عزیز، تا ۲۰ درصد امکان افزایش شهریه تحت عنوان کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در سال جاری را خواهند داشت.

سقف قانونی افزایش شهریه

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: البته این بستگی به کمیت و کیفیت کاری مراکز آموزشی دارد طبیعتاً هر چقدر بازدهی بهتری داشته باشند امتیاز بیشتری هم کسب خواهند کرد. به طور کلی بازدید و ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تا سقف ۱۰۰ امتیاز برای آن‌ها منظور خواهد شد و به نسبت امتیاز کسب شده در بحث کیفیت بخشی تا ۲۰ درصد در افزایش شهریه آن‌ها موثر خواهد بود.

وی درباره مدارس متخلف که شهریه‌های خارج از حد مجاز از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، گفت: متأسفانه در بین اینها، مدارس اندکی هستند که تخلف می‌کنند البته نه آن‌طور که در فضای مجازی پر رنگ شده، مثلاً شاید در میان ۱۸ هزار مدرسه، کمتر از ۱۰۰ مدرسه در تهران و برخی از استان‌ها بیش از آن میزان که حتی هنوز هم اعلام نشده از والدین درخواست شهریه کرده باشند که تمام مدیران استان‌ها موظف به رسیدگی به این مدارس هستند.

محمودزاده ادامه داد: طی جلسه‌ای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد ۲۵ نفر را به صورت گروه‌های ۴ و ۵ نفره مأمور کرده‌اند تا از مدارس بازدید و متخلفان را شناسایی کنند.

کامبیز افضلی فر از مدیران آموزشی مطقع متوسطه که در حال حاضر مسئول آموزشی دو از مدارس دوره دوم متوسطه تهران را دارد در این باره به اقتصاد ۱۰۰ گفت: مدارس دولتی بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که آن را شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسانده است مجاز به گرفتن شهریه نیستند اما به دلیل هزینه‌های جانبی مبلغ ۱۰ درصد هزینه مصوب مدارس غیر دولتی، از بابت کلاس‌های فوق برنامه شهریه دریافت می‌کنند.

مدارس دولتی سه شیفته می شوند؟!

مصاحبه افضلی فر را که پیش بینی کرده با توجه به افزایش شهریه مدارس دولتی امکان دارم امسال سه شیفه شوند را اینجا بشنوید:

وی افزود: به تعبیر دیگر در سال گذشته متوسط شهریه در تهران برای دور دوم متوسطه حدود ۳ میلیون و احتمالا این عدد در سال جاری به ۴ تا ۶ میلیون افزایش پیدا کند. در برخی از مدارس دولتی خاص که با آن‌ها هیئت امنایی گفته می‌شود این عدد ممکن است تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند یعنی بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان باشد.

افضلی فر درباره افزایش شهریه مدارس غیر دولتی گفت: در خصوص افزایش شهریه مدارس غیر دولتی آنچه که مصوبه وزارت آموزش و پرورش در سامانه مشارکت‌ها قید شده، تعیین کننده سقف و کف شهریه است. پیشنهادها در این زمینه افزایش ۳۰ الی ۵۰ درصدی بوده اما هنوز مورد تایید مناطق ۲۲گانه تهران قرار نگرفته است.

وی با اشاره به‌عدم موافقت با افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: اینکه افزایش ۳۰ الی ۵۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی مورد موافقت قرار نگرفته تنها به دلیل نخواندن هزینه‌ها و دریافتی‌های خانواده‌ها با هم است. سه محور مهم درباره افزایش شهریه‌های مدارس غیر دولتی مطرح است. در ابتدا افزایش اجاره بهای آن ملکی است که موسس مدارس غیر دولتی دریافت می‌کنند. ردیف هزینه کرد اجاره در هزینه‌های سالیانه یک مجموعه غیر دولتی به تنهایی ۵۰ درصد کل هزینه را شامل می‌شود یعنی اگر ما یک افزایش حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی در زمینه اجاره بها داشته باشیم، شهریه سال بعد حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مورد بعدی افزایش حق التدریس دبیران مدارس غیردولتی است. این آیتم تا۲۰ درصد روی شهریه‌های مدارس غیر دولتی اثر گذار است. سومین عامل؛ افزایش مالیات‌ها بر درآمد مدارس غیر دولتی است که ۱۰ تا ۲۵ درصد اضافه بار روی شهریه شامل می‌شود.

افزایش ۳۰ میلیونی مدارس غیر دولتی

افضلی فر در پایان گفت: با مجموعه این موارد شهریه مدارس در سال جاری نباید کمتر از ۹۰ درصد افزایش پیدا کند. متوسط شهریه در دبستان‌های تهران حدود ۲۲ میلیون تومان است که با احتساب ۹۰ درصد، حدود ۱۸ میلیون افزایش شهریه خواهد داشت. همچنین در مدارس متوسطه اول شهریه با احتساب۹۰ درصد یک افزایش ۲۵ میلیونی خواهد داشت که درآخر به حدود ۴۵ میلیون تومان و در متوسطه دوم این عدد ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان است که در آخر به حدود ۵۵ تا ۵۷ میلیون خواهد رسید.

۲۲۳۲۲۷

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml