اوضاع آب اصفهان خوب نیست/ زاینده رود فقط یک‌سوم آب دارد

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس اظهار داشت: میزان ذخایر آبی زاینده رود اندکی بالاتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب و حال آنکه ظرفیت سد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس اظهار داشت: میزان ذخایر آبی زاینده رود اندکی بالاتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب و حال آنکه ظرفیت سد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

محمدتقی نقدعلی ، درباره اوضاع آب در استان اصفهان در سال جاری اظهار داشت: باتوجه به اینکه بارندگی‌های سال جاری، اوضاع آب نسبت به سال گذشته بهتر بود اما انتظار ما این است که آورد آبی پشت سد زاینده رود بیش از این باشد.

وی افزود: با کمال تاسف ۱۳۰۰ بندی که طی سالیان گذشته تحت عنوان آبخیزداری احداث شده اوضاع را نسبت به سال گذشته اندکی بهتر کرده اما عمده آب در بالادست و بندها حبس شده است.

عضو هیات نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: در زمینه کیفیت و توزیع بازگشایی آب هنوز جدول منابع و مصارف را در دست نداریم و نمی‌دانیم بناست که چند نوبت آب برای کشاورزی باز شود و حقابه محیط زیست و استمرار یک جریان ولو ضعیف از کف زاینده رود تا رسیدن به باتلاق گاوخونی در هاله‌ای از ابهام و محاق بوده و تعیین تکلیف نشده است.

نقدعلی گفت: رئیس جمهور ۷ بار به خوزستان سفر کرد و مشکلات آبی استان در بخش کشاورزی و شرب و فاضلاب در بازه زمانی کوتاهی مشکل حل شد اما نسبت به اصفهان کمال مطلوب حاصل نشده است.

وی بیان داشت: نگاه‌ها به اصفهان نگاه یک استان برخوردار است و صنایع را جزو ثروت و دارایی استان می‌دانند در حالی که این سرمایه ملی است و منافع خاصی بیش از آنکه به کل کشور و آحاد مردم می‌رسد برای اصفهان ندارند، این نگاه‌ها موجب کم‌مهری به استان شده و اگر بارش‌ها نبود امسال مشکلات آبی تشدید می‌شد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس اظهار داشت: میزان ذخایر آبی زاینده رود اندکی بالاتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب و حال آنکه ظرفیت سد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی در مقایسه اوضاع آبی اصفهان و خوزستان بیان داشت: کارون و سدهای خوزستان که بخشی از سرشاخه های زاینده رود و مشترک هستند، سرریز شده‌اند و ظرفیت تکمیل بوده اما برای اصفهان تدبیری نشده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم امسال بدون چالش آب کشاورزی و شرب تامین شود اما در بلندمدت باید تلاش کنیم منابع پایدار داشته باشیم و طرح‌هایی که روی کاغذ هستند و تازه شروع شده با سرعت بیشتری جلو برود.

نقدعلی رقم اعتبار در نظر گرفته شده برای پروژه‌ها را بسیار کم دانست و گفت: اکنون طرح خرسان در مرحله ابتدایی اجراست، پروژه بهشت آباد نیز متوقف و این در حالی است که مصوب شده و بارگذاری روی آن انجام شده ولی اجرا نمی‌شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml