به لبه پرتگاه ببند؛ پیامدهای اعتماد به این غول استیبل کوین برای بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

اکوایران: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به بررسی وضعیت استیبل کوین ها بر اساس روندهای تاریخی پرداخت.

به گزارش اخبار تایمز، نوسانات اخیر در بازار استیبل کوین، از سقوط استیبل کوین TerraUSD تا از دست دادن قیمت ثابت استیبل کوین TrueUSD، نگرانی هایی را در مورد ثبات و قابلیت اطمینان این دارایی های دیجیتالی ایجاد کرده است.

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که بر اساس دارایی ارزش گذاری می شود. این دارایی می تواند پول فیات، طلا، کالاهایی مانند فلزات گرانبها یا سایر ارزهای دیجیتال باشد.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، نظرسنجی از بیش از ۳۵۰۰ نفر نشان می دهد که این رویدادهای منفی سوالات زیادی را در مورد ثبات استیبل کوین ها ایجاد کرده است و در این میان تنها ۱۸ درصد معتقدند که این دارایی های دیجیتال به بقای خود ادامه خواهند داد، در حالی که ۴۲ درصد پیش بینی کرده اند. آره. به تدریج ناپدید خواهند شد.

با این حال، چالش های پیش روی استیبل کوین ها جدید نیست. تاریخچه ۳۳۴ ساله تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی یا دولت های یک کشور از سال ۱۸۰۰ درس های ارزشمندی ارائه می دهد.

ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد از این مجموعه داده منحصربفرد که بیش از ۳۰۰ مورد تثبیت نرخ ارز از سال ۱۸۰۰ را پوشش می‌دهد، نشان می‌دهد که تنها ۱۴ درصد موارد تثبیت نرخ ارز موفق بوده و میانگین زمانی استفاده از موارد استفاده ناموفق این سیستم یک سکه بوده است. بین ۸ تا ۱۰ ساله بود

بررسی تاریخی تثبیت نرخ ارز.

تحلیل تاریخی نشان می دهد که تنها ۱۴ درصد از کشورهایی که تلاش کردند نرخ ارز خود را ثابت کنند موفق بوده اند. ۵۱ درصد شکست خورده اند و ۳۰ درصد به طور کامل این روند را رها کرده اند. ۶ درصد دیگر به سیستم یورو پیوسته اند. کشورهای کوچک با دولت های خودکامه و همچنین کشورهای صادرکننده نفت با پشتوانه مالی قوی، در تعیین نرخ ارز موفق تر بوده اند.

کشورهای بزرگتر و دولت های دموکراتیک تر برای حفظ این روند مشکل تری داشته اند. عوامل متعددی در طول تاریخ منجر به شکست این فرآیند شده است که ممکن است هشداری برای صادرکنندگان استیبل کوین باشد.

بی ثباتی کلان اقتصادی، مانند تورم بالا و بی ثباتی تامین مالی عمومی، اغلب کشورها را قادر به دفاع از تثبیت نرخ ارز کرده است. حملات معامله‌گران فرصت‌طلب که آسیب‌پذیری را کشف کرده‌اند نیز اغلب به فروپاشی فرآیند تعیین نرخ ارز منجر شده است. از این یافته ها می توان در بازار استیبل کوین نیز استفاده کرد.

بسیاری از استیبل کوین‌ها، مانند TerraUSD، برای حفظ ارزش پایدار خود به الگوریتم‌های پیچیده و توکن‌های ثانویه متکی هستند که می‌تواند آنها را در برابر فشار برخی از معامله‌گران و نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال آسیب‌پذیر کند.

حتی استیبل‌کوین‌های بزرگ‌تر و تثبیت‌شده‌تر، مانند USD Coin، در زمان استرس بازار با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

شفافیت و اعتبار نیز از عوامل مهم هستند. از نظر تاریخی، موفق‌ترین پیوندهای ارزی، پشتوانه‌های ذخایر خارجی فراوان، سیاست‌های پولی صحیح و چارچوبی مبتنی بر قوانین بوده‌اند.

در مقابل، ارائه‌دهندگان استیبل کوین غیرشفاف، مانند تتر، با روش‌های ذخیره ارز مشکوک، در متقاعد کردن بازارها به تعهد بلندمدت به حفظ ارزش پایدار خود، با فرآیند دشواری روبرو هستند. تمرکز بازار استیبل کوین که تتر توانسته دو سوم این بازار را در اختیار بگیرد، زنگ خطر دیگری است. این نشان دهنده تسلط دلار آمریکا به عنوان یک ارز ذخیره جهانی است که آسیب پذیری ارزهای متصل به نوسانات گسترده دلار را افزایش داده است.

بحران اعتماد در تتر می تواند تأثیرات قابل توجهی بر کل اکوسیستم بازار کریپتو داشته باشد. در حالی که ظهور ارزهای دیجیتال هیاهوی جدیدی ایجاد کرد، سابقه کار واضح است. حفظ روند تثبیت نرخ ارز یک چالش بزرگ است و اکثر تلاش ها در این زمینه با شکست مواجه می شوند.

ارائه دهندگان استیبل کوین باید به درس های گذشته توجه کنند تا امیدی به دوام طولانی مدت داشته باشند.

نیاز به استانداردهای جهانی استیبل کوین

در این راستا، مقررات جامع حیاتی خواهد بود. سیاست هایی مانند حسابرسی های مستقل اجباری، الزامات ذخیره ارزی، و محدودیت های عرضه و بازخرید می توانند به حرفه ای شدن بازار استیبل کوین و بهبود انعطاف پذیری آن کمک کنند.

هماهنگی بین‌المللی این استانداردها کلیدی خواهد بود، زیرا ماهیت جهانی بازار کریپتو، تلاش‌های یک کشور را ناکافی می‌سازد.

سوالات قطعا باقی می ماند. رگولاتورها چگونه به استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم نزدیک خواهند شد؟ حاکمیت چه نقشی در حصول اطمینان از اینکه تامین کنندگان به تعهدات خود عمل می کنند، ایفا می کند؟ این مشکلات جدید هستند، اما سابقه تاریخی هشدار واضحی را ارائه می‌دهد: بدون اقدامات امنیتی دقیق، استیبل کوین‌ها به همان سرنوشتی دچار می‌شوند که موارد بی‌شماری مبادلات با نرخ ثابت شکست خورده است.

همانطور که صنعت کریپتوکارنسی بالغ می شود، استیبل کوین های قابل اعتماد برای پذیرش گسترده حیاتی خواهند بود. اما راه پیش رو پر از چالش است. با یادگیری از تاریخ، سیاست گذاران و ارائه دهندگان استیبل کوین می توانند برای ایجاد یک اکوسیستم دارایی دیجیتال پایدارتر و قابل اعتمادتر کار کنند. در غیر این صورت، شاهد تکرار نوسانات و رویدادهای منفی که اقدامات پولی گذشته را در بر می گرفت، خواهیم بود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml