تویوتا یاریس ۲۰۲۳ در راه ایران / تست و بررسی خودرو تویوتا یاریس ۲۰۲۳ + فیلم

به گزارش شمانیوز :تویوتا یاریس ۲۰۲۳ به عنوان یک خودروی جمع و جور و اقتصادی شناخته می‌شود. تویوتا یاریس ۲۰۲۳ با طراحی مدرن و جذاب، به مصرف سوخت بهینه مجهز است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای شهرنشینی تبدیل می‌کند. تویوتا یاریس ۲۰۲۳ دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم اطلاعات سرگرمی و امکانات ایمنی مدرن است. همچنین، فضای داخلی تویوتا یاریس ۲۰۲۳  با کیفیت و راحتی مناسبی برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

مشخصات فنی

تویوتا یاریس سدان ۲۰۲۳ روی پلتفرم اقتصادی DNG-B تویوتا توسعه پیدا کرده و از این نظر با بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت تویوتا اشتراک کامل دارد. با توجه به اینکه مشتریان هدف تویوتا یاریس سدان بیشتر خانواده‌های قشر متوسط و زوج‌های جوان هستند، دو موتور کوچک تنفس طبیعی با حجم سیلندر نه‌چندان بالا برای ماشین ژاپنی در نظر گرفته شده است.

اولین پیشرانه‌ای که برای یاریس سدان انتخاب شده، یک موتور کوچک ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری است که قدرتی برابر با ۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۲۲ نیوتن.متر تولید می‌کند. مصرف سوخت این پیشرانه ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مقرون به صرفه و کم‌مصرف محسوب می‌شود.

پیشرانه دیگری که احتمال حضور آن در نسخه وارداتی به ایران بسیار بیشتر است، نمونه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی خواهد بود که قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۶ نیوتون.متر را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ یاریس سدان ۲۰۲۳ با موتور ۱.۵ لیتری نزدیک به ۱۱ ثانیه برآورد شده است. این رقم برای نسخه ۱.۳ لیتری به حدود ۱۳ ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

هر دو نمونه با گیربکس اتوماتیک CVT وارد بازار شده‌اند و بنابراین نمی‌توان عملکرد و سواری مهیجی را از این سدان کوچک خانوادگی انتظار داشت. با این حال شتاب صفر تا ۱۰۰ یاریس سدان ۲۰۲۳ در عمل ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه است که رقم مناسبی به حساب می‌آید. این میزان شتاب تقریبا هم‌تراز با پژو ۲۰۷ هاچبک است و می‌تواند نسبت به اکثر محصولات پرفروش داخلی، چالاکی بیشتری در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهد و آنها را از سواری با این خودروی ژاپنی راضی نگه دارد.

کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق یاریس سدان نرم و لذت‌بخش است و سیستم تعلیق می‌تواند بیشتر ضربات وارده از سطح جاده را جذب کند. سکوت کابین نسبت به خودروهای داخلی بهتر است و آرامش بیشتری برای کاربران به همراه دارد، اما شاید در مقایسه با محصولات روز دنیا، نفوذ صدا به درون کابین کمی بیش از حد انتظار باشد که البته به دلیل اقتصادی بودن خودرو، نمی‌توان ایراد چندانی به آن وارد دانست.

ناگفته نماند که مصرف سوخت تویوتا یاریس ۱.۵ لیتری ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بیشینه سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بیشترین سرعت نمونه ۱.۳ لیتری این خودرو نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت است.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری یاریس سدان ۲۰۲۳ نسبت به نسل قبل بسیار جذاب‌تر شده و حالا می‌تواند مهم‌ترین نقص خود در گذشته را به عنوان نقطه قوت مقابل خریداران بگذارد. بدنه تویوتا یاریس سدان مدل ۲۰۲۳ فرمی فست‌بک دارد و طراحی خشن چهره می‌تواند آن را به عنوان یک محصول مهیج با شاکله خانوادگی و عامه‌پسند معرفی کند. فرم‌دهی بدنه منطقی انجام شده و حجم‌پردازی‌های روی پروفیل جانبی، درب موتور و همچنین نمای عقب، باعث شده تا ظاهر این سدان خانوادگی از سادگی خارج شود و فرمی خوش‌تراش و بدنه‌ای خوش استایل را به نمایش بگذارد.

در نمای روبه‌رو وجود جلوپنجره بزرگ به همراه طرح تندوتیز چراغ‌ها و قاب‌های مه‌شکن موجب شده تا چهره این خودرو به سمت محصولات اسپرت تمایل پیدا کند. نمای عقب نیز از قطعه دیفیوزر مانند و همچنین برخی حجم‌دهی های جوان‌پسند روی سپر سود می‌برد که در نوع خود گیرایی بیشتری به قسمت پشت خودرو اضافه کرده است.

درمجموع باید اعتراف کرد ظاهر این محصول خانوادگی از فرم ساده و تا حدودی زشت قبلی خود خارج شده و حالا می‌شود آن را به عنوان یک سدان جذاب با چاشنی اسپرت در اختیار خانواده‌ها قرار داد. ضمن آنکه شیب ملایم سقف به همراه طول کوتاه درب صندوق نیز باعث می‌شود تا بدنه‌ای فستبک مانند برای این خودرو ایجاد شود و شمایل مدرن‌تری به آن ببخشد.

بنابراین همان‌طور که اشاره کردیم ظاهر نسل جدید تویوتا یاریس سدان نسبت به گذشته زیباتر شده و به عنوان یک خودروی اقتصادی می‌تواند حداقل ۴ تا ۵ سال آینده در بازارهای جهانی با بازخورد مثبت مشتریان روبه‌رو شود.

هرچند شاید روند سریع تغییر طراحی خودروهای چینی که بیشتر در این رنج قیمتی قرار می‌گیرند، باعث گردد مشتریان زودتر از موعد از ظاهر تویوتا یاریس خسته شوند. به عنوان مثال سدان‌هایی مثل چانگان UNI-V و بستیون B70 ظاهر بسیار جذاب‌تری ارائه می‌دهند، اما از لحاظ قیمتی هم‌ارز یاریس سدان ۲۰۲۳ قرار می‌گیرند.

 تویوتا یاریس 2023

طراخی داخلی

یکی از نقاط قوت تویوتا یاریس سدان طراحی داخلی زیبا و دلپسند آن است که باعث می‌شود سرنشینان پس از حضور در کابین این خودرو اقتصادی، برخلاف انتظار اصلا حس ارزانی و از مد افتاده بودن پیدا نکنند. طرح داشبورد به همراه نمایشگر مالتی مدیا در نوع خود ساده، پخته و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. سایر قسمت‌ها نیز طراحی متعادلی داشته و از این جهت امتیاز قابل قبولی دریافت می‌کند.

در نسخه‌های گران‌تر از روکش‌های چرمی در قسمت میانی داشبرد استفاده شده که باعث می‌شود سطح کیفی کابین بالاتر از حد معمول به چشم بیاید.

البته در بعضی قسمت‌ها نیز پلاستیک‌های خشک استفاده شده که برای خودرویی در این سطح قیمت چیز عجیب و غریبی نیست.

میزان فضای داخل کابین یاریس سدان ۲۰۲۳ متناسب است، به نحوی که افراد بزرگسال با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر در صندلی‌های ردیف عقب از نظر فضای پا مشکل چندانی نخواهند داشت. البته به دلیل شیب رو به پایین سقف در قسمت انتهایی بدنه، میزان فضای سر افراد حاضر در ردیف دوم کمی محدود شده و احتمالا مشکلاتی برای افراد بلندقد در این قسمت به وجود خواهد آمد. صندوق عقب یاریس سدان نیز به اندازه کافی بزرگ است و می‌تواند لوازم و چمدان‌های مسافرتی ۴ تا ۵ نفر را به خوبی درون خود جا بدهد.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml