تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت+ بیوگرافی

 تینا ترکمان دومین زن ایرانی است که پس از مریم میرزاخانی موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده.

تا به امروز ۴ ایرانی موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده‌اند و حالا نفر پنجم به این فهرست اضافه شده است: تینا ترکمان. ترکمان پس از نابغه دنیای ریاضیات، یعنی «مریم میرزاخانی»، دومین زن ایرانی است که موفق به دریافت این مدرک شده.

هاروارد یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و به جرئت می‌توان گفت تنها افراد نخبه شانس حضور در آن را پیدا می‌کنند. در هاروارد هم مانند سایر دانشگاه‌ها، رشته‌های مختلفی تدریس می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ریاضیات است.

همه ما با مریم میرزاخانی آشنا هستیم؛ نابغه ریاضی‌دانی که در سال ۲۰۰۴ مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد گرفت و در ۲۰۱۴ موفق به دریافت مدال معتبر فیدلز شد. متأسفانه مریم میرزراخانی در سال ۱۳۹۶ در اثر ابتلا به سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. در این مطلب می‌توانید زندگی‌نامه مریم میرزاخانی را بخوانید.

اما حالا شاهد افتخارآفرینی دیگری از زنان ایرانی در دنیای علم هستیم. تینا ترکمان، ریاضی‌دان جوانی است که توانسته به‌تازگی با دفاع از تز خود، از دانشگاه هاروارد آمریکا دکترای ریاضی بگیرد. تینا ترکمان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بوده تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد پشت سر گذاشته است.

تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت+ بیوگرافی

 

ترکمان که در سال ۱۳۹۲ در ۵۴امین المپیاد جهانی ریاضی، دومین دختر برتر جهان شد، با راهنمایی «کورتیس مک‌مالن»، یکی از برندگان مدال فیدلز، از تز دکترای خود در دانشگاه هاروارد دفاع کرد تا تبدیل به دومین زن ایرانی شود که از این دانشگاه مدرک دکترای ریاضی می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که مریم میرزاخانی هم زیر نظر مک‌مالن موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی خود شد.

تینا ترکمان، پنجمین ایرانی که از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت

ترکمان دومین زن ایرانی و پنجمین فرد ایرانی است که از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفته. بااین‌حال اکثر ما تنها مریم میرزاخانی را می‌شناسیم و احتمالاً در آینده بیشتر از ترکمان می‌شنویم، اما ۳ ایرانی دیگر هم موفق به کسب این مدرک شده‌اند.

«فرشید جمشیدیان» در سال ۱۹۸۰ موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شد. «پیروز وکیلی» که در آمریکا سکونت دارد، دیگر فرد ایرانی است که در سال ۱۹۸۸ توانست از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای ریاضی بگیرد. در سال ۲۰۱۴ هم «علی‌اکبر دائمی» موفق به کسب این مدرک شد. حالا هم با اضافه‌شدن ترکمان به این جمع، ۵ ایرانی توانسته‌اند مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد بگیرند.

بیوگرافی تینا ترکمان

تینا ترکمان در دهه ۶۰ در تهران به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف تهران و دارای دکترای ریاضی محض از دانشگاه هاروارد است.

سوابق

خانم تینا ترکمن یکی از نخبگان ریاضی کشورمان است که در سال ۹۲ در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی دومین دختر برتر جهان شد و برنده مدال طلای المپیاد ریاضی بیست و دومین دوره مسابقات مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی ۲۰۱۵ در بلغارستان میباشد.

تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت+ بیوگرافی

پویا هنریار، محمدامین نجات بخش اصفهانی و تینا ترکمان سه دانشجوی دانشکده ریاضی موفق به کسب سه مدال طلا در بیست و دومین دوره مسابقات جهانی ریاضیات دانشجویی شدند. حسن قره داغی، سیدمحمدحسین سیدصالحی و امیرحسین اخلاصی نیز توانستند سه مدال نقره را برای تیم شش نفره دانشگاه صنعتی شریف کسب کنند.

مسابقات I.M.C معتبرترین مسابقه بین المللی ریاضی در سطح دانش آموزی است و هر ساله تیم هایی از دانشگاه های برتر دنیا در این مسابقات به رقابت می پردازند.

تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت+ بیوگرافی

همچنین در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی که در شهر “سانتا مارتا” کلمبیا برگزار شد، آقایان الک بدرویا و عارف صادقی مدال طلا، محمدجواد شعبانی، ماهان تیناکار و خانم تینا ترکمن مدال نقره و آقایان سید محمد حسین سید صالحی مدال برنز را از آن خود کرد. و تیم ایران به مقام دهم جهان رسید.

نکته حائز اهمیت در این مسابقات حضور خانم “تینا ترکمان” بود که موفق شد با کسب ۲۸ امتیاز به عنوان دومین دختر برتر جهان در این مسابقات دست یابد.

تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت+ بیوگرافی

افتخارات

ترکمان، در این هفته با موفقیت از تز خود با راهنمایی کورتیس مکمالن، برنده مدال فیلدز، دفاع کرد و عنوان مریم میرزاخانیِ دوم را در بین مردم به دست آورد.

تاکنون ۴ ایرانی از دپارتمان ریاضی محض هاروارد دکترا گرفته بودند: فرشید جمشیدیان (۱۹۸۰)، پیروز وکیلی (۱۹۸۸)، مریم میرزاخانی (۲۰۰۴)، علی اکبر دائمی (۲۰۱۴) که حالا تینا‌ترکمان نیز به جمع نخبگان ایرانی اضافه شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml