در این شهر یک روز در میان آب نیست

در این شهر یک روز در میان آب نیست

تامین آب استان بوشهر نیازمند یک تحول اساسی است و با وارد مدار شدن تاسیسات آب‌شیرین‌کن در نوار ساحلی، زمینه تامین آب پایدار و باکیفیت در نقاط مختلف استان فراهم شود.

به گزارش اقتصاد۱۰۰ به نقل از مهر، امروزه تأمین آب شرب به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود و استان بوشهر نیز به خاطر وارداتی بودن آب مصرفی با چالش‌های بیشتری روبرو است.

بخش عمده آب شرب مصرفی در استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود که با استفاده از خطوط طولانی انتقال و توزیع به مناطق مصرف می‌رسند.

وابستگی ۸۰ تا ۹۰ درصدی آب شرب مصرفی استان بوشهر به دیگر استان‌ها یک چالش بسیار مهم برای تأمین آب پایدار در این استان محسوب می‌شود که باید راهکارهای مناسب برای عبور از این وضعیت اندیشیده شود.

وابستگی ۸۰ تا ۹۰ درصدی آب شرب مصرفی استان بوشهر به دیگر استان‌ها یک چالش بسیار مهم برای تأمین آب پایدار در این استان محسوب می‌شود که باید راهکارهای مناسب برای عبور از این وضعیت اندیشیده شود

محدودیت سهم آب استان بوشهر از منابع آبی استان‌های همسایه و همچنین محدودیت میزان انتقال آب از طریق خطوط انتقال، باعث می‌شود که در صورت افزایش نیازهای آبی، امکان افزایش برداشت آب از این طریق این منابع وجود نداشته باشد.

نبود سدهای تأمین آب شرب و شوری آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر نیز محدودیت دیگری است که تنها یک راه برای تأمین آب شرب پایدار در استان را پیش روی متولیان قرار می‌دهد و آن هم استفاده از ظرفیت دریا است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس سال‌ها پیش برنامه ایجاد تأسیسات آب‌شیرین‌کن را برای تأمین آب شرب مصرفی خود در دستور کار قرار دادند و حجم بالای آب را از طریق این تأسیسات تأمین کرده و به مناطق مصرف منتقل می‌کنند.

توسعه آب شیرین کن‌ها ضروری است

بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس با توسعه تأسیسات آب‌شیرین‌کن خود، برای تأمین آب کشاورزی نیز از شیرین‌سازی آب دریا استفاده می‌کنند ولی در کشور ما این تأسیسات بسیار اندک بوده و سهم بسیار کمی در تأمین آب شرب مصرفی دارند.

در استان بوشهر تلاش‌های خوبی برای ایجاد تأسیسات آب‌شیرین‌کن آغاز شده و اکنون بخشی از آب مصرفی از این طریق تأمین می‌شود و البته طرح‌های متعددی نیز در دست اجرا است که تکمیل و بهره‌برداری از آنها می‌تواند پایداری آب استان را به دنبال داشته باشد.

تامین آب بوشهر نیازمند تحول اساسی/ آب‌شیرین‌کن‌ها گره‌گشا می‌شوند

نوبت بندی آب در بوشهر

یکی از شهروندان بوشهری در گفت‌گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر آب در شهر بوشهر به صورت یک روز در میان است که انتظار داریم مثل دیگر مراکز استان، آب شهر بوشهر نیز از نوبت‌بندی خارج شود.

مهدی شمسی افزایش کیفیت آب را یک ضرورت دانست و ادامه داد: آب تولیدی آب‌شیرین‌کن‌ها دارای کیفیت بالایی است که انتظار داریم با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن در سطح استان شاهد بهبود کمیت و کیفیت آب شرب باشیم.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار مهر گفت: در فصل تابستان چالش‌های حوزه آب در استان بوشهر افزایش می‌یابد و در برخی محلات گاهاً چند روز آب قطع می‌شود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

فاطمه محمدزاده تسریع در تکمیل تأسیسات آب شیرین‌کن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان دولت با عمل به وعده‌های خود زمینه توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر را فراهم سازند.

طرح‌های بزرگ تأسیسات آب شیرین‌کن در شهرها و روستاهای استان بوشهر درد ست اجرا است که تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه‌ساز تأمین حدود نیمی از آب مورد نیاز مردم در استان بوشهر خواهد بود.

تشریح وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تأمین آب شرب از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن به عنوان یک برنامه و اولویت مهم در استان بوشهر مد نظر قرار دارد.

ابوالحسن عالی با اشاره به اجرای تأسیسات متعدد آب‌شیرین‌کن در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۹۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب در شبانه روز در استان بوشهر در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: این تأسیسات شامل آب‌شیرین‌کن بوشهر ۱ و ۳ با ظرفیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن کنگان با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن دشتی با ظرفیت ۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن جزیره شیف با ظرفیت هزار مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن بوشهر ۲ با ظرفیت ۳۵ مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن فاز اول بوشهر ۴ با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن اخند عسلویه با ظرفیت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن وحدتیه و دالکی با ظرفیت ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و آب‌شیرین‌کن سعدآباد با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.

بیش از ۲۴۰ هزار متر مکعب در هر شبانه‌روز به ظرفیت تولید آب استان اضافه می‌شود که نقش مهمی در تأمین نیازهای این استان خواهد داشت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: همچنین در حال حاضر هفت آب شیرین‌کن با ظرفیت ۱۲۳ هزار و ۲۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز در استان بوشهر در دست ساخت داریم.

وی ادامه داد: این تأسیسات شامل آب‌شیرین‌کن بوشهر ۴ فاز دوم با ظرفیت ۷ هزار مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن آب‌پخش با ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن سیراف جم با ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن هلیله و بندرگاه با ظرفیت هزار مترمکعب در شبانه روز آب‌شیرین‌کن دیر با ظرفیت سه هزار و ۷۵۰ مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن عسلویه با ظرفیت پنج هزار مترمکعب در شبانه روز و آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی با ظرفیت ۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

عالی با اشاره به اجرای مناقصه برای ساخت ۲ آب‌شیرین‌کن جدید در استان بوشهر گفت: آب‌شیرین‌کن بنک با ظرفیت پنج هزار مترمکعب در شبانه روز و آب‌شیرین‌کن تنگستان با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز در حال برگزاری مناقصه است.

وی بیان کرد: ۲ پروژه آب شیرین‌کن نیز در حال دریافت اخذ مجوزهای وزارت نیرو است که شامل آب‌شیرین‌کن کنگان با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و آب‌شیرین‌کن گناوه با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: با تکمیل این تأسیسات، بیش از ۲۴۰ هزار متر مکعب در هر شبانه‌روز به ظرفیت تولید آب استان اضافه می‌شود که نقش مهمی در تأمین نیازهای این استان خواهد داشت.

تامین آب بوشهر نیازمند تحول اساسی/ آب‌شیرین‌کن‌ها گره‌گشا می‌شوند

تسریع در تکمیل آب‌شیرین‌کن‌ها

استاندار بوشهر با اشاره به تأمین ۲۴۰ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر اظهار داشت: تأمین آب شرب یکی از اولویت‌های مهم در استان بوشهر محسوب می‌شود که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به اینکه مصوبات بسیار خوبی در حوزه آب طی سفر اول و دوم رئیس جمهور دولت سیزدهم در استان بوشهر داشته‌ایم خاطرنشان کرد: رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار در استان بوشهر با جدیت دنبال می‌شود.

با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر شاهد تأمین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز در استان خواهیم بود

وی تسریع در روند اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر را از برنامه‌های مهم در این استان عنوان کرد و افزود: با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر شاهد تأمین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز در استان خواهیم بود.

استاندار بوشهر یکی از اولویت‌های مهم در استان بوشهر را کاهش وابستگی به واردات آب از دیگر استان‌ها ذکر کرد و ادامه داد: تلاش می‌شود که طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان با سرعت و کیفیت بالایی اجرا شوند و زمینه رفع نیازها فراهم شود.

هرچند ایجاد تأسیسات آب‌شیرین‌کن و استحصال آب هزینه‌های فراوانی برای دولت در پی دارد ولی بی‌شک یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای عبور از تنش آبی و تأمین آب شرب پایدار است که امید می‌رود با حمایت‌های لازم زمینه تسریع در تکمیل این طرح‌ها فراهم شود.

 





وبگردی


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml