رئیس اتحادیه بارفروشان تهران: بعضی مغازه های میوه فروشی برای خودشان سود ۱۰۰درصدی منظور می کنند

ایران نوشت:افزایش قیمت میوه در بازار که از هفته‌های گذشته آغاز شده همچنان در بعضی از میوه‌ها ادامه دارد. این در حالی است که امسال درختان میوه چندان گرفتار بلایای طبیعی نشدند و خسارتی به باغداران نرسیده است.

 رئیس اتحادیه بارفروشان تهران: بعضی مغازه های میوه فروشی برای خودشان سود 100درصدی منظور می کنند

اگرچه طبق ادعای اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، گرانی از سایر کالاها به میوه تزریق شده است اما نمی‌توان گرانفروشی و افزایش قیمت‌های نامتعارفی که بعضی از میوه‌فروشان اعمال می‌کنند را نادیده گرفت.

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره افزایش قیمت میوه می‌گوید: خرده‌فروشان باید طبق تعرفه، ۳۵ درصد افزایش قیمت را طبق فاکتور بر میوه اضافه کرده و به فروش برسانند اما هزینه دستمزد کارگر، کرایه حمل، سبد، کاغذ و صنایع تبدیلی افزایش داشته و به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است. به طوری که میانگین چینش هر کیلو میوه در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به گرانی موز در روزهای اخیر می‌افزاید: موز به علت تعطیلات یک هفته‌ای عید فطر در کشورهای مسلمان بالا رفت. موز از اکوادور به امارات و از این کشور به ایران وارد می‌شود اما به علت تعطیلات عید فطر واردات انجام نگرفت و به همین علت قیمت این میوه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسید. از هفته گذشته موز سبز از اکوادور، هند، فیلیپین و پاکستان به ایران وارد شده است به طوری که قیمت موز اکوادوری درجه یک کیلویی ۷۰ هزار تومان، موز هندی ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و موز فیلیپینی ۶۶ هزار تومان در میدان مرکزی به فروش می‌رسد.
دارایی‌نژاد اضافه می‌کند: به غیر از هندوانه در سایر میوه‌ها با افت ۳۰ درصدی قیمت مواجه شده‌ایم. زردآلو کیلویی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود که امروز به ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان، گوجه سبز ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان، توت فرنگی دلند ۷۰ هزار تومان و توت فرنگی بهمنی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در میدان مرکزی به فروش می‌رسند.
دارایی‌نژاد با تأیید اینکه بعضی از خرده‌فروشان میوه را با بیش از ۱۰۰ درصد سود به فروش می‌رسانند، می‌گوید: اگر مغازه‌دار طبق فاکتور درصد مصوب سود خود را اعمال کند و به فروش برساند، مشتریان بیشتر از میادین به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه از نیمه اول خردادماه قیمت میوه کاهش پیدا می‌کند، می‌گوید: از دهم خردادماه گیلاس، آلبالو و هلو عرضه می‌شوند و افت حدود ۳۰ درصدی در قیمت میوه‌ها را شاهد خواهیم بود. امسال تولیدات سردرختی زیاد و دو برابر سال‌های قبل هستند. گرمای هوا و تولید زیاد دو عامل مهم در افت قیمت میوه هستند. در این شرایط اگر میوه صادر نشود، کشاورزان متضرر خواهند شد بنابراین باید تمهیداتی برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان سنجیده شود. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح می‌کند: بازرسان وزارت جهاد کشاورزی در بازار حضور دارند و بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند و تخلف‌کنندگان نیز به تعزیرات معرفی می‌شوند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml