بورس تهران وحشی گری خود را آغاز کرد/ خریداران از تخت پادشاهی سقوط کردند!

بورس تهران در این هفته یکی از منفی ترین هفته های تاریخ خود را پشت سر گذاشت. شاخص های مهم بازار سهام طی این هفته به میزان قابل توجهی افت کردند.

تا همین هفته قبل شرایط بورس تهران بسیار عالی بود. هر هفته شاخص ها به میزان چشمگیری رشد می کردند و پول خوبی هم وارد بازار می شد. اما در این هفته با وجود اینکه روز شنبه همه چیز عالی بود، اما در ۴ روز بعدی معاملات ورق برگشت و بازار با هیجان زیادی به سمت پایین حرکت کرد.

در این هفته شاخص کل بورس حدود ۲۳۷ هزار واحد معادل ۹.۴۲ درصد افت کرد. شاخص هم وزن ۹۱ هزار واحد معادل ۱۰.۶۵ درصد کاهش یافت و شاخص فرابورس نیز ۳۱۴۱ واحد معادل ۹.۸۳ درصد افت داشت.

وضعیت معاملات بازار سهام در این هفته طوری بود که می توان گفت حداقل ۹۰ درصد از نمادها برای یک روز هم که شده، صف فروش را تجربه کرده اند. به شکل عجیبی تعداد نمادهای منفی بیشتر از تعداد نمادهای مثبت شد که نتیجه آن همین افت سنگین در شاخص ها است.

البته در دو روز پایانی هفته وضعیت بهتر از روزهای یکشنبه و دوشنبه بود اما همچنان فشار فروش زیادی در بازار وجود داشت که اجازه نمی داد خریداران خودنمایی کنند.

نوسانات شدید در ارزش معاملات

برخلاف هفته های گذشته که ارزش معاملات خرد در روزهای متوالی، با نوسان کمی دنبال می شد، در این هفته ارزش معاملات خرد چند بار به میزان قابل توجهی کم و زیاد شد.

روز شنبه ارزش معاملات خرد ۲۲۸۰۰ میلیارد تومان بود که بالاترین رقم معاملات روزانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ محسوب می شود. در روز یکشنبه ارزش معاملات کمی کاهش یافت و به ۱۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

پس از آن در روز دوشنبه یک کاهش شدید در ارزش معاملات رخ داد و تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان معامله در روز انجام شد. روز سه شنبه مجددا ارزش معاملات بالا رفت و با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه، رقم معاملات به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. در روز چهارشنبه هم ۱۵۳۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد.

فرار سرمایه از بورس

در ۵ روز معاملاتی این هفته، تنها یک روز ورود پول انجام شد و در ۴ روز دیگر، سرمایه بزرگی از بازار سهام خارج شد. در روز شنبه که وضعیت خوب بود، سرمایه گذاران حقیقی ۲۱۵۰ میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. اما از روز یکشنبه وضعیت برعکس شد و حقیقی ها هر روز پول خود را از بازار بیرون کشیدند.

بزرگ ترین خروج پول این هفته در روز یکشنبه اتفاق افتاد که حقیقی ها حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند. در روز دوشنبه هم ۳۶۰۰ میلیارد تومان خروج پول ثبت شد.

سه شنبه این رقم به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید و در روز چهارشنبه هم ۲۸۰۰ میلیارد تومان جابجایی در مالکیت حقیقی و حقوقی اتفاق افتاد که از آن به عنوان خروج پول حقیقی یاد می شود.

سقوط خریداران از تخت پادشاهی

پس از چند هفته سرانجام قدرت خریداران حقیقی کمتر از قدرت فروشندگان حقیقی شد و دوره کنترل بازار توسط خریداران به پایان رسید. در این هفته به جز روز شنبه که شاخص قدرت خریداران حقیقی ۱.۲۶ بود، در سایر روزها این شاخص به کمتر از عدد یک رسید.

در روز یکشنبه این شاخص با یک سقوط سنگین به عدد ۰.۷ رسید. دوشنبه مجددا این شاخص یک سقوط سنگین دیگر را تجربه کرد و به عدد ۰.۳۶ رسید که این رقم از ابتدای ۱۴۰۱ تا کنون یک رکورد کاهشی محسوب می شود.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم شاخص قدرت خریداران حقیقی اعداد ۰.۷۶ و ۰.۷۸ را ثبت کرد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml