سهمیه آسیایی استقلال به چه تیمی خواهد رسید؟

سهمیه آسیایی استقلال به چه تیمی خواهد رسید؟

با حذف قطعی استقلال و احتمالی پرسپولیس تکلیف سهمیه آنها چه خواهد شد؟

سهمیه آسیایی استقلال به چه تیمی خواهد رسید؟

ایمان گودرزی؛ با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC سهمیه لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده ایران سه به علاوه یک اعلام شده است. به این صورت که نمایندگان ایران سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف در این رقابت‌ها خواهند داشت.
سه سهمیه مستقیم ایران شامل قهرمان لیگ فصل ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰، قهرمان جام حذفی فصل ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ و قهرمان لیگ ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خواهد بود و سهمیه پلی‌آف ایران قهرمان جام حذفی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ است. اما نکته جالب توجه در مورد لیگ ایران این است که با وجود مشخص بودن سهمیه و حتی پایان لیگ فصل گذشته هنوز نمی‌توان اسم تیمی را از سهمیه‌های فصل گذشته برای رفتن به آسیا به صورت قطعی مشخص کرد.
قهرمان‌های دو جام لیگ برتر و جام حذفی فصل گذشته استقلال تهران و نساجی قائمشهر بودند، استقلال به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای به صورت قطعی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیای فصل بعد حذف شده است ولی قائمشهری‌ها می‌توانند با دریافت مجوز حرفه‌ای به صورت مستقیم در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.
در مورد شرایط این فصل در بین سه مدعی اصلی لیگ قهرمانان آسیا از بین سپاهان، استقلال و پرسپولیس، یکی به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان خواهد رفت که قطعاً آن تیم استقلال نیست. از طرفی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که شاید پرسپولیسی‌ها هم در دریافت مجوز حرفه‌ای ناکام بمانند و آنها نیز به سرنوشت استقلال و حذف از لیگ قهرمانان آسیا دچار شوند، گفته می‌شود سرخپوشان در زمینه تأییدیه زیرساخت‌های باشگاه ممکن است دچار مشکل شوند و همین مسأله شاید گریبان آنها را برای دریافت مجوز بگیرد.

قهرمان جام حذفی امسال نیز با توجه به قوانین تعیین شده توسط فیفا باید شانسش را برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا در پلی‌آف این رقابت‌‍‌ها امتحان کند که صحبت کردن در مورد قهرمان خیلی زود است. اما این نکته اینجا هم صدق خواهد کرد که استقلال در صورت قهرمانی باز هم جایی در آسیا نخواهد داشت.
حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که سهمیه آسیا تیم‌های حذف شده‌ لیگ ایران که موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشده‌اند چه می‌شود؟
در این زمینه و برای مشخص شدن تکلیف سهمیه تیم‌هایی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشدند با سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ همکلام شدیم و مهدی در مورد این سهمیه‌ها گفت: «طبق مصوبه فدراسیون فوتبال هر باشگاهی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشود جایش را به تیم‌های واجد شرایط نیمه بالای جدول لیگ این فصل (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) می‌دهد و این روند تا رده هشتم و تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند ادامه خواهد داشت.»
مثلاً قهرمان فصل گذشته که استقلال بود و نتوانست مجوز حرفه‌ای را کسب کند، بعد از حذف از آسیا جایش را به تیم دوم لیگ این فصل خواهد داد، در صورتی که تیم دوم خود استقلال یا هر تیمی باشد که مجوز حرفه‌ای نداشته باشد شرایط تیم رتبه بعدی بررسی می‌شود و این روند تا تیم هشتم ادامه خواهد داشت تا یک تیم برای رقابت لیگ قهرمانان آسیا معرفی شود.
در مورد قهرمان جام حذفی این فصل نیز همین روش پیگیری خواهد شد، مثلاً اگر قهرمان جام حذفی استقلال و یا هر تیمی که مجوز حرفه‌ای ندارد، باشد برای تعیین سهمیه پلی‌آف به جدول لیگ رجوع خواهد شد و تیم واجد شرایط نیمه بالای جدول به پلی‌آف این رقابت‌ها راه خواهد یافت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml