مراحل ساخت سایت فروشگاهی (راهنمای ساده برای شروع)

ساخت یک سایت فروشگاهی و فعالیت در اینترنت، منجر به افزایش فروش و جذب مشتری برای کسب و کارتان می شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با بهترین روش برای طراحی سایت آشنا کنیم.

صحبت از فعالیت کسب و کار در اینترنت که می شود همه به فکر راه اندازی پیج اینستاگرام و فروش اینترنتی می افتند. در صورتی که فروش از طریق اینترنت به پیج اینستاگرام ختم نمی شود. طراحی سایت فروشگاهی می تواند موثرتر از یک پیج اینستاگرام باشد. چرا که دیگر نگرانی هایی همچون از بسته شدن پیج اینستاگرام، محدودیت ها و فیلترینگ ها و … را نخواهید داشت.

اگر قصد داشته باشید که به طور حرفه ای کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید، طراحی سایت فروشگاهی گزینه مناسبی خواهد بود. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه طراحی سایت آشنا کنیم و راهنمایی های لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

چه نوع محصولاتی برای فروش دارید؟

پیش از آنکه ساخت فروشگاه اینترنتی را آغاز کنید لازم است مشخص کنید محصولات تان چه نوعی هستند؟ چرا که راه اندازی سایت برای محصولات فیزیکی و محصولات دانلودی متفاوت است. هنگامی که نوع محصول خود را مشخص کنید، انتظارات و نیازهای تان از فروشگاه اینترنتی نیز مشخص می شود.

سپس باید یک نگاه کلی به کسب و کارتان داشته باشید و ببینید در آینده چقدر نیاز به اضافه کردن امکانات جدید به سایت خود خواهید داشت؟ با پاسخ به این سوال می توانید از بین سیستم های آماده و اختصاصی یکی را انتخاب کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله ساخت سایت فروشگاهی را بررسی نماییم.

۱- انتخاب و ثبت نام دامنه

کاربران شما از طریق نام دامنه سایت به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند. یک نام دامنه از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. قسمت نام که همان اسم کسب و کار و برندتان است. نام دامنه باید دارای ویژگی هایی همچون:

  • کوتاه و با معنی بودن اسم سایت

  • عدم استفاده از خط فاصله و اعداد در نام دامنه

  • مرتبط بودن نام دامنه با کسب و کار

  • و …

اسم برای ساخت فروشگاه اینترنتی

سپس نوبت به پسوند دامنه سایت می رسد. منظور از پسوند دامنه سایت همان .com و .ir و … انتهای آدرس است. البته پسوندهای گوناگونی وجود دارد. ولی پیشنهاد ما این است که از همین دو پسوند دامنه استفاده کنید. دامنه .com هزینه به دلار دریافت می کند و بین المللی است اما دامنه .ir مختص به کشور ایران مربوط می شود و هزینه آن نیز به تومان می باشد.

۲- انتخاب هاست برای سایت

در دومین قدم از ساخت فروشگاه اینترنتینیاز به خرید هاست خواهید داشت. به دلیل قرار گرفتن اطلاعات سایت بر روی هاست، انتخاب یک هاست با کیفیت و ایمن از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتخاب حجم هاست به میزان اطلاعاتی که می خواهید بر روی آن ذخیره کنید بستگی دارد. البته باید بدانید فضای هاست قابل ارتقا است. هاست دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع کسب و کار و نیاز سایت خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کند. انواع هاست عبارتند از:

  • هاست اختصاصی

همانطور که از نام هاست اختصاصی مشخص است، این هاست تنها برای یک سایت استفاده می شود. به این ترتیب از سرعت و امنیت بیشتری برخوردار است. البته هاست اختصاصی در کنار مزیت هایی که دارد از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. استفاده از این نوع هاست زمانی برای شما مناسب است که سایتتان بازدید کننده های زیادی داشته باشد.

  • هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی یک هاست به فضاهای کوچکتری تقسیم می شود و چند سایت همزمان از آن استفاده می کنند. هزینه استفاده از هاست اشتراکی کمتر بوده و در عوض منابع سخت افزاری آن محدودتر است. اگر در ابتدای کار هستید می توانید از این نوع هاست استفاده کنید و با افزایش بازدید کنندگان سایت خود هاست خود را ارتقا دهید.

نحوه طراحی سایت فروشگاهی

  • هاست ابری

در هاست ابری چندین سرور به طور موازی و همزمان میزبانی سایت شما را به عهده دارند. در چنین شرایطی اگر یکی از سرورها از دسترس خارج شود، سرورهای دیگر در دسترس هستند و سایت شما از دسترس خارج نمی شوند.

  • هاست مجازی

هاست مجازی یا VPS به ترکیبی از هاست اشتراکی و اختصاصی گفته می شود. نحوه کار هاست مجازی به این صورت است که یک سرور مانند هاست اشتراکی به چندین قسمت تقسیم می شود، اما هیچ یک از قسمت ها بر یکدیگر تاثیر نمی گذارند. برای مثال اگر سایتی درخواست های زیادی داشت، باعث کند شدن سرعت دیگر سایت ها نمی شود و فقط قسمت خودش را درگیر می کند. هزینه این نوع هاست بیشتر از هاست اشتراکی است اما هیچ گاه سایت شما را مختل نمی کند.

۳- انتخاب نحوه راه اندازی سایت

شما می توانید سایت خود را از طریق روش های مختلفی راه اندازی کنید. مثلااز فروشگاه ساز های آماده استفاده کنید و یا سایت خود را به صورت اختصاصی راه اندازی کنید. در ادامه تفاوت های این دو روش های راه اندازی سایت را بررسی می کنیم تا بهترین روش را انتخاب کنید.

– طراحی سایت فروشگاهی از پایه با کدنویسی

اگر برای اولین بار است که می خواهید یک سایت راه اندازی کنید، استفاده از روش کد نویسی را به شما پیشنهاد نمی کنیم. زبان های برنامه نویسی گوناگونی برای طراحی سایت اختصاصی وجود دارد. در این روش طراحی سایت کد نویسی بک اند و فرانت اند را خواهید داشت. بک اند به کدهایی که سمت سرور اجرا می شوند و فرانت اند به کدهایی که سمت کاربر اجرا می شوند می گوییم.

زمانی طراحی سایت توسط کد نویسی پیشنهاد می شود که امکانات بیشتر و متفاوت تری نسبت به سیستم های مدیریت محتوا برای سایت خود در نظر داشته باشید. چراکه طراحی سایت اختصاصی نیازمند زمان و بودجه بسیاری است.

– طراحی سایت توسط سیستم های مدیریت محتوا

طی چند سال اخیر طراحی سایت توسط سیستم های مدیریت محتوا، میان مردم طرفدار پیدا کرده است. چرا که طراحی سایت توسط CMS ها آسان تر و کم هزینه تر از سایر روش های طراحی سایت می باشد. سیستم های مدیریت محتوای گوناگونی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و … وجود دارد. در ادامه دو CMS جوملا و وردپرس را بررسی می کنیم.

سیستم های مدیریت محتوا cms

– سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس یکی از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا است که به صورت متن باز و رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. اگر قصد دارید توسط وردپرس یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید، بایستی افزونه فروشگاه ساز ووکامرس را بر روی آن نصب نمایید تا سایت شما به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل شود. وردپرس دارای افزونه های متعددی است و توسط آنها می توان ویژگی ها و امکانات بسیاری به سایت اضافه نمود.  برخی شرکت های طراحی سایت مانند وب پویا، با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، فروشگاه ساز های کاملی آماده کرده اند که بدون اتلاف وقت و سر و کله زدن با افزونه های مختلف می توانید از آنها استفاده کنید:

https://www.webpouya.com/ecommerce

– سیستم مدیریت محتوای جوملا

جوملا نیز یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا است که مانند وردپرس به صورت متن باز و رایگان در اختیارتان قرار می گیرد. پس از وردپرس، سیستم مدیریت محتوای جوملا در بین کاربران طرفدار دارد. تعداد افزونه های جوملا و محبوبیت آن به اندازه وردپرس نیست اما به دلیل این که CMS جوملا مناسب سایت های فروشگاهی است، بیشتر امکانات مورد نیازتان را دارد.

۴- انتخاب قالب و سفارشی سازی سایت

در فروشگاه اینترنتی قالب سایت، مانند ویترین مغازه عمل می کند. هرچقدر ویترین زیباتری داشته باشید کاربران جذب سایت شما می شوند و میزان ماندگاری در سایت شما افزایش می یابد. به این ترتیب بهتر است یک قالب ساده و زیبا انتخاب کنید تا پس از ورود کاربر به سایت دچار سردرگمی نشود. همچنین قالبی که برای سایت خود انتخاب می کنید باید واکنشگرا یا ریسپانسیو باشد. یعنی در نمایشگرهای مختلف به صورت یکسان و مرتب نمایش داده شود. برای دانلود قالب سایت می توانید از قالب های رایگان وب پویا استفاده نمایید.

همچنین یک رنگ سازمانی برای کسب و کار خود انتخاب کنید و از همان رنگ در قسمت های مختلف سایت، لوگو و … استفاده نمایید.

علاوه بر توجه به زیبایی ظاهری سایت بایستی به آسان بودن فرایند استفاده از سایت نیز توجه کنید. اطلاعات در سایت شما باید به صورت دسته بندی شده قرار بگیرد تا کاربر بتواند به راحتی محصولات و خدمات مورد نیاز خود را پیدا کند و به آن دسترسی داشته باشد.

۵- بارگذاری محصولات و محتواها در سایت

پس از آنکه قالب سایت خود را انتخاب کردید و سایت بر روی بستر اینترنت قرار گرفت، نوبت به اضافه کردن محصولات و محتواها به سایت می رسد. از محصولات سایت خود تصاویر با کیفیت تهیه کنید و در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید. چراکه تصاویر تاثیر زیادی در انتخاب کاربران می گذارند. همچنین با نوشتن توضیحات محصول به صورت کامل، آن را به مشتریان معرفی کنید و ویژگی های کلیدی محصولتان را نیز بیان کنید. همچنین شما می توانید وارد کردن اطلاعات خود را به متخصصین دیتا اینتری بسپارید تا به صورت تخصصی محصولات تان را در سایت تان وارد کنند. قیمت بارگذاری محصول در سایت به عوامل مختلفی همچون نوع محصولات تان و … بستگی  دارد.

علاوه بر محصولات، یک سایت نیاز به محتوای با کیفیت نیز دارد. شما می توانید در بخش وبلاگ سایت خود به تولید محتوای حرفه ای بپردازید و با کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود رتبه بگیرید.

ساخت سایت فروشگاهی

۶- پیکربندی مرحله پرداخت

مهمترین قسمت هر سایت فروشگاهی، مرحله پرداخت هزینه محصول است. فرایند پرداخت نباید دارای مراحل زیاد و پیچیدگی باشد. زیرا باعث می شود مشتری از خرید صرف نظر کند. بنابراین هرچقدر که می توانید از دریافت اطلاعات غیر ضروری خودداری نمایید. علاوه بر آسان بودن فرایند پرداخت، باید احساس اعتماد در مشتری ایجاد کنید. اما چگونه؟ داشتن نماد اعتماد الکترونیک باعث می شود تا کاربر به سایت شما اعتماد کند و حتما از شما خرید کند. ممکن است سایت شما برای کاربر جذابیت داشته باشد، تصاویر مناسب از محصولات خود در سایت قرار داده باشید و حتی فرایند خرید نیز به راحتی انجام شود. اما نداشتن اینماد باعث می شود تمامی موارد گفته شده برای کاربر بی اهمیت شود و عملیات خرید ناتمام بماند.

نکته بسیار مهم دیگر انتخاب روش های پرداخت هزینه محصول است. شما می توانید روش های گوناگونی برای پرداخت هزینه محصول در نظر بگیرید و انتخاب آن را به عهده مشتری بگذارید.

برای پرداخت اینترنتی لازم است سایت خود را به درگاه پرداخت متصل کنید. پیش از اتصال سایت به درگاه پرداخت نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک خواهید داشت.

دو نوع درگاه پرداخت واسط و مستقیم وجود دارد:

درگاه پرداخت مستقیم: در صورتی که مشتری این روش پرداخت را انتخاب کند، سایت شما مستقیم به بانک متصل می شود و تراکنش انجام می شود.

درگاه پرداخت واسط: در این روش یک شرکت واسط میان بانک و شما قرار می گیرد و پرداخت انجام می شود. در این روش مبلغی به عنوان کارمزد از هزینه پرداخت شده کسر می شود و سپس هزینه به حسابتان واریز می گردد.

در برخی از ساعات شبانه روز امکان قطع شدن اتصال بانک با درگاه پرداخت وجود دارد. در این شرایط مشتری با مشکل مواجه می شود و خرید ناتمام می ماند. وجود یک درگاه پرداخت واسط این امکان را فراهم می کند تا در صورت بروز قطعی نیز خرید انجام شود و مشتری ناراضی از سایت شما خارج نشود.

۷- بازاریابی و تبلیغ کسب و کار

در آخرین مرحله لازم است تا برای هر چه بیشتر دیده شدن تلاش کنید. حتما شما نیز می دانید که فعالیت در شبکه های اجتماعی چقدر می تواند به دیده شدن سایت و برندتان کمک کند. پس در اولین قدم سایت خود را به شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین و … متصل کنید.

در قدم بعدی لازم است تا تولید محتوای سایت خود را آغاز کنید. بازاریابی محتوایی کمک بسیاری به دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو و البته سئو می کند. بهتر است یک تقویم محتوایی داشته باشید و مطابق آن در ماه چند محتوا برای سایت خود ایجاد و منتشر کنید.

شما می توانید از دیگر تکنیک های تبلیغاتی همچون ارسال پیامک و ایمیل گروهی نیز استفاده نمایید. در این روش لازم است تا با خرید بانک شماره موبایل یا ایمیل مخاطبان هدف خود از شرکت های فروش بانک اطلاعاتی مانند بانک یاب ، به ارسال پیام تبلیغاتی و بازاریابی هدفمند بپردازید.

علاوه بر مواردی که گفته شد، یک روش بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که با انجام صحیح اصول و قواعد آن می توانید در طولانی مدت سایت خود را تبلیغ کنید. سئو و بهینه سازی سایت به مجموعه ای از قوانین گوگل گفته می شود. سایت هایی که بتوانند بیشترین میزان این قوانین را بر روی سایت خود پیاده سازی کنند، رتبه خوبی در نتایج بدست می آورند. به این ترتیب با سرچ کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود در اولین نتایج جستجو نمایش داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml