واجب تر از افزایش قیمت جریمه رانندگی چیست؟
بر اساس آمار اولیه پلیس، تعداد جانباختگان تصادفات نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است اما باید صبر کرد تا پزشکی قانونی آمار نهایی را اعلام کند.
عامل انسانی؛ باعث ۶۰درصد تصادفات
رفع خطر کردن نقاط حادثهخیز و حضور پلیس و عوامل امدادی در ۳۰کیلومتری شهرها (که محل وقوع ۶۰ درصد تصادفات است) در کاهش تصادفات بیتأثیر نبوده است؛ اما علت اصلی ۶۰ درصد تصادفات، خستگی و خوابآلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است که مربوط به عامل انسانی یعنی شخص راننده میشود.
۹ فروردین ماه بود که سردار حسینی؛ رئیس پلیس راهور از افزایش مبلغ جرائم رانندگی خبر داد و گفت: هدف اصلی از افزایش مبلغ جرایم، بازدارندگی است بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هرساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که بهدلایل مختلف در ۶ سال گذشته اتفاق نیفتاده بود و اثر بازدارنده را از دست داده بود.
وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۶ با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم اما مجدداً از ۹۷ تاکنون شاهد روند صعودی بودیم.
۵برابرشدن جریمه تخلفات حادثهساز
سردار حسینی گفت: یکی از دلایل وقوع تصادفات، عمل انسانی است که راننده به قوانین و مقررات توجه نمیکند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر میاندازد.
وی ادامه داد: با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای ۸۰ درصد از تخلفات حادثهساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.
سردار حسینی درباره میزان افزایش جرایم گفت: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش بهعنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان میشود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشبینی شده است.
آیا افزایش جرائم رانندگی بهتنهایی میتواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تعداد جانباختگان تصادفات داشته باشد؟
اکثر کارشناسان حوزه تصادفات معتقد هستند که افزایش جرائم رانندگی بهویژه جرائم تخلفات حادثهساز عامل خوبی برای کاهش تعداد جانباختگان تصادفات است اما کافی نیست! و باید کنار افزایش جرائم، به ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثهخیز هم توجه شود تا مثلث عامل جانباختگان تصادفات مهار شود.
البته نباید فراموش کرد که ایمنی خودرو را میتوان از مهمترین عوامل برای کاهش تعداد جانباختگان تصادفات در کشورمان دانست چرا که وسیله نقلیه باید بتواند جان سرنشین را در برابر بیاحتیاطیها و مخاطرات جادهای حفظ کند.
متأسفانه تا امروز بهدلیل “عدمایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل” بخش بسیار زیادی از مرگومیرها در تصادفات جادهای و شهری در کشورمان بهصورت مستقیم مربوط به همین فاکتور یعنی “ناایمنی خودروها” بوده و این مسئله همواره مورد تأیید و تأکید پلیس بوده است.