محموله بزرگ پارچه قاچاق در گمرک کشف شد

طی دو سال اخیر چالش‌های متعددی در خصوص محاسبه ارزش پارچه‌های وارداتی و اختلاف ارزش آنها مطرح شده بود اما اخیرا و در آخرین اتفاق محموله بزرگی به ارزش ۳۱ میلیارد تومان که در اظهارات اختلاف داشته(قاچاق) در گمرک شهید رجایی کشف شده است.

ماجرای کشف محموله بزرگ پارچه قاچاق در گمرک شهید رجایی چه بود؟

    • یکی از مواردی که در حوزه قاچاق سال‌ها است به آن اشاره می‌شود، قاچاق پارچه است. پاچاق پارچه سود هنگفتی دارد و در این زمینه از اختلاف ارزش در پارچه‌های وارداتی سوء استفاده می‌شود.حدود دو سال قبل نیز مباحث مربوط به این موضوع خبرساز شده بود. اواخر آبان سال ۱۳۹۹ انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد که شیوه واردات پارچه به سه طریق سبب آسیب شده است.

 

  • ۱. طبقه‌بندی ذیل ردیف تعرفه ناصحیح (از جمله ۵۹۰۳۹۰۹۰، ۵۹۰۷۰۰۹۰) به استناد اعلام نظر آزمایشگاه استاندارد. (به خاطر فرار از شمول استاندارد اجباری و استفاده از ارزش‌گذاری نازل گمرکی)
  • ۲. اظهارنظرهای دوگانه دفتر تخصصی تعیین تعرفه گمرک ایران در طبقه‌بندی این پارچه‌ها
  • ۳. ارزش‌گذاری نازل گمرکی برای پارچه‌های مورد نظر به صورتی که ارزش هیچ کدام از سند پارچه‌های ترخیص شده از … عمدتا ذیل ردیف تعرفه ۵۹۰۷۰۰۹۰ به استناد سوابق موجود در سیستم TSC ارزشگذاری نگردیده و با اکتفا به درج کلمه نرخ تسعیر ارز برای کالایی که از چین آمده، به ایران می‌رود و با نرخ لیر ترکیه آن هم به استناد پروفرمای چند سال پیش که خود پروفرما کلی محل اشکال می‌باشد به جای ارزش ۳.۵ الی ۴.۵ دلاری با ارزش ناچیز ۱.۳۰ دلاری ارزشگذاری و ترخیص می‌شوند و با آنکه به استناد ماهیت کالا، ردیف طبقه‌بندی صحیح چیز دیگری می‌باشد، توجهی نمی‌شود و هیچ کدام از این پارچه‌های وارداتی به خاطر اظهار در ذیل ردیف تعرفه ناصحیح، مجوز استاندادر اخذ نمی‌نمایند.
  • با توجه به مورد سوم که به آن اشاره شد، برای پراچه‌های وارداتی ارزشهای متفاوتی از ۱ تا ۴ دلار در نظر گرفته می‌شد. پس از این اتفاق بود که دستگاه‌های مختلف اواخر همان سال ۱۳۹۹ بر روی موضوع حساس شدند و به این ترتیب مطالبه نامه‌های سنگینی پس از احصای ارزش دقیق پارچه‌های مذکور صادر شد. در ادامه گمرک ایران یک دستورالعمل واحد برای تعیین تکلیف پارچه‌های وارداتی به کشور تعیین و به طور کلی آنها را از نظر وضعیت کالاها به چهار گروه تقسیم کرد.

ماجرای کشف محموله بزرگ پارچه قاچاق در گمرک شهید رجایی چه بود؟

  • به تازگی نیز در محموله بزرگی که شامل ۱۶ کانتینر ۲۰ فوت و میزان ۲۲۵ هزار متر پارچه بود در بندرعباس کشف شده است. براساس اقدامات پلیس امنیت اقتصادی، نظرات کارشناسان گمرک ایران و همچنین آزمایشات انجام شده، پارچه‌های مورد اشاره در اظهارنامه صاحب کالا با محموله ترخیص شده متفاوت بوده و به این ترتیب اظهارات خلاف واقع در این محموله برای ماموران و مقام قضائی ثابت شده است.
  • همچنین به میزان ۱۰ دستگاه کانتینر ۲۰ فوت پارچه متعلق به این شرکت در انبار تهران دپو شده بود که این محموله نیز توقیف شده است. با توجه به اعلام کارشناسان رسمی ارزش این محموله برابر ۳۱ میلیارد تومان بوده است که برابر با قانون مبارزه با قاچاق کالا و براساس اظهارات خلاف واقع صاحب کالا این محموله مشمول کالای قاچاق شناخته شده است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml