کمبود شدیدشکر با نرخ دولتی در بازار

ایلنا نوشت:رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران گفت: قیمت شکر دولتی ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان است اما در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی شکر با نرخ دولتی در بازار عرضه نکرده است و شکر دولتی در بازار موجود نیست.

 کمبود  شدیدشکر با نرخ دولتی در بازار

پیمان حصادی، با اشاره به سطح کشت چغندرقند در سال گذشته، گفت: کشت بهاره ۹۱ هزار و ۷۱۵ هکتار و کشت پاییزه ۲۱ هزار و ۳۲۳ هکتار که در مجموع در ۱۱۳هزار و ۳۸ هکتار کشت انجام شد از این میزان کشت بهاره ۵ میلیون ۳۵۷ هزار تن و پاییزه ۱ میلیون و ۴۳۹ هزار تن جمع آن ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار تن چغندرقند تولید و از چغندرقند کشت پاییزه چیزی معادل ۱۷۹ هزار تن شکر تولید می‌شود.

این مقام مسئول حجم شکر چغندری بهاره را ۷۳۳ هزار و ۹۶۰ تن و پاییزه ۱۵۹ هزار و ۸۳۷ تن اعلام کرد و افزود: در سال گذشته در ۸۴هزار ۶۸۸ هکتار نیشکر کشت شد که تا به امروز ۵ میلیون و ۲۷۶ هزار تن تولید داشتیم که از این حجم ۵۱۸ هزار تن شکر تولید شد.

به گفته مجری طرج چغندرقند وزارت کشاورزی؛ جمع کل شکر تولیدی نیشکری و چغندری تاکنون یک میلیون و ۴۱۱ هزار تن بوده است.

حصادی با تاکید بر اینکه برداشت نیشکر همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تولید ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که شکر تولیدی به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن برسد.

این مقام مسئول با اشاره به تعیین قیمت خرید تضمینی چغندرقند، اضافه کرد: باتوجه به افزایش هزینه تولید و باهدف ایجاد رضایت‌مندی بیشتر در بین چغندرکاران با موافقت صنعت و سرپرست وزارت کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، قیمت هر کیلو چغندر بهاره را از کیلویی ۲ هزار و ۲۷۰ تومان با ۲۳ درصد افزایش قیمت به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان رساندیم؛ همچنین قیمت چغندر پاییزه از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان با ۲۱ درصد افزایش نرخ کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری کردیم؛ جوایز تحویل هم شامل ۲۰ کیلو تفاله خشک و ۲ کیلو قند و شکر است که مانند سال‌های گذشته به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید چغندرقند کیلویی ۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌توانند هزینه‌های کشاورزان را جبران کند؟ گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ خرید چغندرقندر با عیار ۱۶ است و اگر کشاورزی چغندری با عیار بالاتر داشته باشد به ازای هر عیار کیلویی ۲۰۰ تومان به این نرخ اضافه می‌شود خراسانی‌ها چغندرقند با عیار ۱۸، ۱۹ و ۲۰ دارند که تولیدشان بالای ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود.

همچنین در این رابطه داود فکوری رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه روند سابق مصرف قند و شکر ادامه دارد، گفت: قند کیلویی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و شکر کیلویی ۲۷ هزار تومان بفروش می‌رسد این در حالیست که قیمت شکر دولتی ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان است اما در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی شکر با نرخ دولتی در بازار عرضه نکرده است و شکر دولتی در بازار موجود نیست.

به گفته وی, قیمت شکر در ماه‌های اخیر تغییر نکرده است.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۱۷

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml