۳ پیش بینی از قیمت طلا و سکه / سیاست، لیدر بازارها شد

قیمت طلا و سکه روز گذشته هم روند کاهشی را ادامه داد به نحوی که قیمت سکه امامی برای ساعاتی در کانال ۲۸ میلیون تومانی قرار گرفت. نوسان، خصوصیت اصلی این روزهای بازار طلا و سکه است اما به نظر می‌رسد، روند نزولی، قدرت بیشتری دارد و قیمت‌ها را پایین می‌کشد.

قیمت دلار در طول این هفته از کانال ۵۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و تا کف کانال ۵۰ هزار تومانی کاهش یافت. حتی روز گذشته، قیمت دلار برای ساعاتی در کانال ۴۹ هزار تومانی نیز قرار گرفت اما با این حال زور طرفداران افزایش قیمت دلار بیشتر بود و اسکناس آمریکایی دوباره به کریدور ۵۰ هزار تومانی بازگشت. اگرچه در معاملات پشت خطی، قیمت دلار مجددا به کانال ۴۹ هزار تومانی بازگشته است.

قیمت طلا و سکه هم به دنبال کاهش قیمت دلار، هفته‌ای نوسانی را در مسیر نزولی پیمود. به نحوی که قیمت سکه امامی روز سه‌شنبه کریدور ۳۰ میلیونی را از دست داد و در کانال ۲۹ میلیون تومان قرار گرفت. روند نزولی قیمت سکه روز گذشته تشدید شد و سکه امامی را به کانال ۲۸ میلیونی پرتاب کرد.

قیمت دیگر انواع سکه هم طی این هفته کاهشی و طلای ۱۸ عیار هم با افت قیمت روبه‌رو بود. این روند در حالی طی شد که قیمت طلای جهانی طی این هفته صعودی بود و به سطوح بالای ۱۹۶۰ دلار رسید. با این حال اما رفتار بازار در این هفته نشان داد که قیمت طلا و سکه بیشتر از دلار و سیگنال‌های سیاسی خط می‌گیرد و کمتر تحت تاثیر نوسانات قیمت طلای جهانی است. اما آیا بازار قرار است همچنان به همین رفتار ادامه دهد؟
تداوم نوسانات قیمتی تا تعیین تکلیف مذاکرات

محمد کشتی‌آرا نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعال بازار طلا و سکه با اشاره به اخبار و رویدادهای سیاسی اعلام کرد که نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه طبیعی است. وی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار طلا و ارز با آرامش همراه است؛ عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد و نوسانات قیمتی در بازار طبیعی است.»
مطالعه کنید
کشتی‌آرا همچنین درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: «پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در روزهای آینده نیز در همین سطح باقی بماند. تا تعیین تکلیف نهایی مذاکرات، نوسانات بازار طلا و ارز مانند روزهای گذشته باقی است و سنگینی وزنه کاهش بر روند بازار محسوس است.»
نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: «سیر نزولی قیمت‌ها باعث شد که تقاضا تا حدودی کاهش پیدا کند و این کاهش منجر به تنظیم بازار شد.»

وی افزود: «این تدابیر باعث شده افراد واقعی وارد معاملات شوند، بنابراین به نظر می‌رسد که در هفته پیش رو هم همین روند را داشته باشیم و بازار در جهت معاملات شفاف و واقعی حرکت کند.»
سهراب اشرفی فعال بازار طلا و سکه هم با اشاره به روند تقاضا در بازار فلز گران‌بها گفت: «افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای بالا بوده که دیگر تقاضاهای خرد تاثیری در روند قیمت‌ها ندارد این در حالی است که روند تقاضا نیز در بازار در ۶ ماهه گذشته به حداقل رسیده‌ است.»

وی با تاکید بر اینکه این روند نزولی دلار شروع یک اقدام مثبت است خاطرنشان کرد: «وقتی اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار مداومت داشته باشد، طلا و سکه نیز از این روند تاثیر می‌گیرند.»
در همین راستا علی صادقین کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به روند نسبتا باثبات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «معتقدم در ماه‌های آینده انس‌ جهانی طلا روند صعودی خواهد داشت اما با توجه به شرایط آرامی که در بازار ارز در داخل کشور داریم و همچنین ورود پولی که در بورس وجود دارد بازار طلا نوسان نسبتا آرام و اندکی در کانال فعلی خواهد داشت.»

وی افزود: «با وجود ثبات در بازار دلار، طلا و سکه اما روند کاهشی قیمت در بازار داخلی موقتی است. درباره طلای جهانی نیز باید گفت تا پایان سال میلادی نیز می‌توان پیش‌بینی کرد انس محدوده ۲۰۰۰ دلاری خود را به دست بیاورد و حفظ کند و شکست این محدوده برای طلای جهانی موقتی است.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «روند بازار دلار و به دنبال آن طلا در ماه‌های آینده به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد و روند بازارها بعد از خرداد نیز به جلسه شورای حکام وابسته است.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد باز هم سیاست و به‌ویژه اخبار مذاکرات احتمالی بر سر احیای برجام است که به‌عنوان لیدر بازارها، قیمت دلار، طلا و سکه را تعیین می‌کند و به آنها جهت می‌دهد و تا زمانی که سرنوشت سیاست روشن نشود، بازارها در فاز احتیاطی خواهند بود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml