روغن موتور سیکلت: کلیدهای انتخاب صحیح روغن موتور سیکت مناسب

موتور سیکلت، همچون هر موتور دیگری، نیاز به رعایت ویژگی‌ها و نکات خاص در انتخاب روغن دارد تا عمر موتور بهینه باشد. با انتخاب روغن موتور مناسب، می‌توانید عمر موتور سیکلت خود را افزایش داده و عملکرد بهتری از آن ببرید.

روغن موتور سیکلت یکی از مهمترین عواملی است که بر عملکرد، کارایی و عمر انجین موتورسیکلت تاثیر مستقیم دارد. روغن موتور سیکلت با انجام چهار کار اصلی، باعث بهبود عملکرد موتورسیکلت می شود. این چهار کار عبارتند از:

کاهش اصطکاک: روغن موتور سیکلت با ایجاد یک لایه لغزنده بین قطعات موتور که با هم در تماس هستند، از اصطکاک و سایش آنها جلوگیری می کند. این کار باعث می شود که موتورسیکلت با راندمان بالاتر و صدای کمتر کار کند و عمر قطعات موتور افزایش یابد.
خنک کردن: روغن موتور سیکلت با جذب و انتقال حرارت از قطعات موتور که در حین کار گرم می شوند، موتور را خنک می کند. این کار باعث می شود که موتورسیکلت از افزایش دما و خرابی ناشی از آن جلوگیری کند و عملکرد بهتری داشته باشد.
پاکسازی: روغن موتور سیکلت با جمع آوری و حمل ذرات آلودگی و گرد و غبار از داخل موتور، موتور را پاک می کند. این کار باعث می شود که موتورسیکلت از کاهش بازده و افزایش مصرف سوخت ناشی از آلودگی جلوگیری کند و عمر موتور را طولانی تر کند.
محافظت: روغن موتور سیکلت با ایجاد یک لایه محافظ بر روی قطعات موتور، از خوردگی و زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند. این کار باعث می شود که موتورسیکلت از خرابی ناشی از عوامل محیطی مانند رطوبت و اکسیژن جلوگیری کند و قطعات موتور را سالم نگه دارد.

انواع روغن موتور

روغن موتورها بر اساس نوع ترکیبات آنها به سه دسته تقسیم می شوند: روغن موتورهای معدنی، نیمه سنتتیک و مصنوعی(فول سنتتیک).

روغن موتورهای معدنی: این نوع روغن موتور از نفت خام استخراج می شود و دارای خلوص کمتری نسبت به دو نوع دیگر است. این روغن موتورها ارزان تر هستند ولی سریع تر از بین می روند و نیاز به تعویض دوره ای دارند. این روغن موتورها برای موتورسیکلت های قدیمی و کم توان مناسب هستند.مانند ۳۰۰۰ موتول

مزایای روغن موتور سیکلت های معدنی

۱-قیمت پایین
2-سازگاری با انواع موتورسیکلت ها
3-مقاومت در برابر فشار و دما

معایب روغن موتور سیکلت های معدنی

۱-عمر کوتاه
2-نیاز به تعویض مکرر
3-کیفیت پایین
4-افزایش مصرف سوخت
5- کاهش قدرت موتور

روغن موتورهای نیمه سنتتیک: این نوع روغن موتور از ترکیب روغن معدنی و روغن مصنوعی تشکیل می شوند و دارای خواص میانی هستند. این روغن موتورها گران تر از روغن معدنی هستند ولی مقاومت و عمر بیشتری دارند. این روغن موتورها برای موتورسیکلت های متوسط و مدرن مناسب هستند.مانند روغن های ۵۰۰۰ و ۵۱۰۰ موتول

مزایای روغن موتور سیکلت های نیمه سنتتیک

۱-قیمت مناسب
2-عمر بالا
3-کیفیت خوب
4-خنک کنندگی بالا
5-محافظت از قطعات موتور

معایب روغن موتور سیکلت های نیمه سنتتیک

۱-نیاز به تعویض دوره ای
2-سازگاری کمتر با برخی موتورسیکلت ها
3-کاهش قدرت موتور در دمای بالا

روغن موتور سیکلت های مصنوعی ( فول سنتتیک)

روغن موتور سیکلت های مصنوعی از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند و دارای خلوص و کیفیت بالایی هستند. این روغن موتور سیکلت ها گران ترین نوع روغن موتور سیکلت هستند ولی دارای مقاومت و عمر بسیار بالایی هستند. این روغن موتور سیکلت ها برای موتورسیکلت های پیشرفته و با توان بالا مناسب هستند. مانند روغن موتول ۷۱۰۰  و 300v  موتول

مزایای روغن موتور سیکلت های مصنوعی

۱- عمر بسیار بالا
2- نیاز به تعویض کم
3- کیفیت بسیار بالا
4- افزایش قدرت موتور
5- کاهش مصرف سوخت
6-محافظت بیشتر از قطعات موتور

معایب روغن موتور سیکلت های مصنوعی

۱-سازگاری کمتر با برخی موتورسیکلت ها
2- نیاز به فیلتر روغن خاص

استاندارهای کیفیتی روغن موتور چیست

استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور توسط سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف تدوین شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که این محصولات با کیفیت بالا و مناسب برای استفاده در موتورها هستند. برخی از مهم‌ترین استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور عبارتند از:

API یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استانداردهای کیفیت روغن‌های موتور است. API به دو دسته S (سرویس) و C (کامرسیال) تقسیم می‌شود. هر دسته دارای کدهای مختلفی است که ویژگی‌ها و استفاده مخصوص خود را مشخص می‌کند.

ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles):

ACEA یک انجمن اروپایی تولید کنندگان خودروها است که استانداردهایی برای روغن‌های موتور ارائه کرده است. ACEA به چهار دسته A (بهینه‌سازی برای موتورهای بنزینی)، B (بهینه‌سازی برای موتورهای دیزل)، C (کاتالیزورهای خودرو) و E (سوزاندن موتور) تقسیم می‌شود.

ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee):

ILSAC یک سازمان بین‌المللی است که استانداردهایی برای روغن‌های موتور ایجاد کرده است. استانداردهای ILSAC عمدتاً برای موتورهای بنزینی و بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه شده‌اند.
JASO (Japanese Automotive Standards Organization):

JASO یک سازمان ژاپنی است که استانداردهایی را برای روغن‌های موتور موتورسیکلت ارائه می‌دهد. استانداردهای JASO به دو دسته MA (برای موتورهای با دنده) و MB (برای موتورهای بدون دنده) تقسیم می‌شوند. روغن هایی که دارای استاندارد JASO MA باشد مانند روغن اسکوتر موتول، به این معنی است که برای موتورسیکلت هایی که دارای کلاچ خیس هستند، مناسب است.

ISO (International Organization for Standardization):

استانداردهای کیفیت روغن موتور توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) نیز ایجاد شده‌اند. برای روغن‌های موتور، ISO به دسته‌های ۱۵، ۲۲، ۳۲، ۴۶، ۶۸ و … تقسیم می‌شود.
SAE (Society of Automotive Engineers):

SAE یک انجمن حرفه‌ای است که استانداردهایی برای صنعت خودرو و موتورها تدوین کرده است. برای روغن‌های موتور، SAE به کلاس‌های ویسکوزیته مختلف مانند SAE 5W-30، SAE 10W-40 و … تقسیم می‌شود.
هنگامی که شما روغن موتور را انتخاب می‌کنید، بهتر است که به نشانه‌ها و کدهای استاندارد مطلع شوید تا مطمئن شوید که روغن انتخابی شما با نیازها و توصیه‌های تولید کننده موتورسیکلت شما هماهنگ است

روغن موتور باید دارای استاندارد های کیفیتی معتبر باشد. استاندارد های کیفیتی روغن موتور نشان دهنده خواص و عملکرد آن هستند.

هر یک از این استاندارد ها دارای رده بندی های مختلفی هستند که بر اساس نوع موتور (بنزینی یا دیزلی)، نوع سوخت (سربدار یا بدون سرب)، نوع رانندگی (شهری یا برون شهری)، نوع موتورسیکلت (آفرود یا ریس) و غیره تعیین می شوند. برای مثال، روغنی که دارای استاندارد API SL باشد، به این معنی است که برای موتورهای بنزینی بدون سرب که پس از سال ۲۰۰۱ تولید شده اند، مناسب است. یا روغنی که دارای استاندارد JASO MA باشد، به این معنی است که برای موتورسیکلت هایی که دارای کلاچ خیس هستند، مناسب است. برای انتخاب استاندارد مناسب، باید به نوع موتورسیکلت خود و شرایط رانندگی خود توجه کنید. همچنین، باید روغنی را انتخاب کنید که دارای استاندارد های بالاتر باشد. زیرا استاندارد های بالاتر نشان دهنده پیشرفت های فنی و بهبود خواص روغن هستند. برای مثال، روغنی که دارای استاندارد API SN باشد، بهتر از روغنی است که دارای استاندارد API SL باشد.

ویسکوزیته یا چگالی روغن موتور چیست

ویسکوزیته روغن موتور نشان دهنده ضخامت و جریان پذیری آن است. ویسکوزیته روغن موتور بر اساس دمای محیط تغییر می کند. روغنی که ویسکوزیته بالایی دارد، در دمای پایین غلیظ و در دمای بالا رقیق می شود و روغن موتور با ویسکوزیته پایین در دمای پایین رقیق تر و در دمای بالا ضخیم تر می شود.
روغن موتور باید دارای ویسکوزیته ای باشد که در دماهای مختلف عملکرد خوبی داشته باشد و از اصطکاک و سایش قطعات انجین موتور جلوگیری کند. شاخص ویسکوزیته روغن موتور بر روی بسته بندی آن نوشته شده است. مثلا روغنی که شاخص ویسکوزیته آن 10W-40 باشد، به این معنی است که در دمای پایین (W به معنی winter یا زمستان است) ویسکوزیته آن معادل روغنی با شاخص ۱۰ است و در دمای بالا ویسکوزیته آن معادل روغنی با شاخص ۴۰ است.

در صورت راهنمایی بیشتر می توانید به سایت اسب آهنی نماینده روغن موتول (https://asbeahanin.com) مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml