۷ پارامتر مهم انتخاب گیربکس+ بهترین گیربکس های بازار

راهنمای انتخاب گیربکس صنعتی مناسب که یکی از تجهیزات اصلی در راه ‌اندازی یا به روزرسانی خطوط تولید کارخانجات، پروژات صنعتی، ماشین‌آلات و صنایع به حساب می آید، بسیار اهمیت دارد.

ویژگی های موثر در انتخاب گیربکس و الکتروگیربکس

این آموزش خلاصه ای بوده برای مشاهده جزییات روی لینک مقاله انتخاب گیربکس سایت کالا صنعتی کلیک کنیم.

توان در صورتی که خروجی باشد. KW1:HP1
در صورتی که ورودی باشد. KW2:HP2
گشتاور نیروی خروجی (daNm) M2
دور ورودی (RPM) n1
دور خروجی (RPM) n2
نسبت تبدیل i
بازده گیربکس nd
ضریب کار S.F

کاربرد

همه ی قطعات داخلی باید بسته به نوع کاربردشان به میزان فاکتور خدمات از توان در حال انتقال قوی تر باشند تا علاوه بر امکان انتقال توان و تامین گشتاور مورد نیاز بتوانند ضربات و شوک های فعالیت مورد نظر را نیز تحمل کنند. پس دانستن کاربرد گیربکس در این باره برای سازنده الزامی می باشد. در غیر اینصورت احتمال اینکه گیربکس صنعتی انتخاب شده برای کاربرد مورد نظر ضعیف یا قوی تر باشد.

نوع محرک ورودی

محرک ورودی می تواند از یک موتور الکتریکی ، یا یک موتورهای پیستونی ، یا توربین و یا … استفاده بشود . که هر کدام شوک متفاوتی را به ورودی گیربکس اعمال می کنند. به عنوان مثال ضریب اطمینان مورد نیاز جهت یک گیربکس صنعتی با کاربرد معین و توان و دور ورودی مشخص برای زمانی که یک موتور پیستونی با سه سیلندر محرک استفاده می شود نسبت به وقتی که محرک از نوع موتور الکتریکی میباشد، بیشتر است زیرا موتور پیستونی شوک بیشتری را نسبت به یک موتور الکتریکی به گیربکس وارد می کند.

HP1 – KW1 توان ورودی

توان هایی که در کاتالوگ ذکر می شود را توان ورودی گیربکس گویند که توان خروجی به روش زیر محاسبه می گردد.

KW2(HP2) =KW1(HP1) * dη

(s.d) ضریب کار

به دلیل اینکه گیربکس ها تحت بار متغیر به فعالیت خود ادامه می دهد بهتر است در هنگام انتخاب گیربکس ضریب کار مناسبی انتخاب نماییم. این ضریب به ما این امکان را خواهد داد که گیربکس با مشخصات بهتر و مناسب تری برای انجام کار مورد نیازمان انتخاب کنیم. جدول ضرایب کاری که بهتر است در هنگام انتخاب گیربکس در مد نظر داشته باشیم به شرح زیر می باشد:

گشتاور خروجی

محاسبه نسبت تبدیل

(INPUT SPEED) / (OUT PUT SPEED)
به عنوان مثال ۲= 500/۱۰۰۰  که نشان دهنده نوع گیربکس از نوع کاهنده است.

محاسبه گشتاور خروجی تصحیح شده

(Required Output Torque  * F1 * F2 * F3)

در زمانیکه بیش تر از دو شافت خروجی داریم گشتاور خروجی مورد نیازمان برای گیربگس  برابر مجموع تک تک گشتارهای خروجی شافت های خروجی است

۱۸۷.۵ = 1.۰۰ *۱.۰۰ * ۱.۲۵ * ۱۵۰

محاسبه توان خروجی تصحیح شده

(Required Output Torque)* (Output Speed / 9550
(۱۸۷.۵ * ۵۰۰) = 9.82kwبه عنوان مثال

محاسبه توان ورودی

(Output power) / (Efficiency)
( بازدهی گیربکس بین ۹۵%  و ۹۸% بعد از راه اندازی اولیه می باشد)
9.۸۲ / ۰.۹۸ = 10.02kw

دور ورودی به گیربکس

دور ورودی یکی از الزامات در ارائه مشخصات ابتدایی به سازنده است تا بتواند علاوه بر محاسبات لازم در خصوص ضریب اطمینان قطعات لازم در خصوص انتخاب یاتاقان ها، نحوه روغن رسانی، نوع روغن، میزان افزایش دما و غیره را محاسبه کند. در بسیار از موارد مشتری دور ورودی به گیربکس را تغییر می دهد ولی این تغییرات را به سازنده اعلام نمی کند. این مسأله وقتی حائز اهمیت میگردد که با ثابت نگه داشتن توان، دور ورودی بوسیله تسمه و پولی، زنجیر و چرخ زنجیر و یا هر سیستم دیگری کاهش یابد و اکثرا این تفکر حاکم است که کاهش دور ضرری به گیربکس وارد نمی کند. در حالیکه با توجه به در نظر داشتن توان ثابت وقتی دور کاهش یابد گشتاور افزایش میبابد و باعث میشود ضریب اطمینان کاهش یابد.

نسبت تبدیل

نسبت تبدیل نسبتی است که بین دور ورودی و دور خروجی از گیربکس که معمولا با حرف (i) و یا (ratio) بیان می شود. در گیربکس ها معمولا به دو نوع بیان می گردد یکی نسبت تبدیل نامی (Nominal) و یکی نسبت حقیقی (Actual) که دارای چندین رقم اعشار خواهد بود. عموما سازندگان بر اساس نیاز بازار گیربکس هایی با نسبت تبدیل نامی یکسان طراحی و تولید می کنند اما نسبت تبدیل حقیقی آنها میتواند بسته به نوع طراحی چرخ دنده ها دارای تغییراتی باشد که عموما این تغییرات به مقدار %۳± خواهد بود.

فرمول محاسبه نسبت تبدیل

i=n1/n2

فرمول بازده گیربکس

در این جدول ،KW1 ; HP1 ; M2 براساس ۱ = s.f. محاسبه شده اند. اگر گشتاور نیرو M یا توان KW ( یا HP ) مورد نیاز ، معلوم باشد ، به ازای مقدار زیر می توان گیربکس را انتخاب کرد. که بازده گیربکس است.

بخش دوم

حداقل و حداکثر دمای محیط

همه ی گیربکس ها با توجه به بازده آنها مقداری از توان ورودی را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند. این انرژی گرمایی که در محل درگیری دنده ها و یا در محل ساچمه های بلبرینگ ها تولید می شود و از طریق روغن از آن محل انتقال پیدا می کند. طراح با توجه به نوع طراحی پوسته نوع سیستم روغنکاری و گرید روغن را انتخاب می کند تا دمای گیربکس در حین کار نسبت به دمای محیط بیشتر از حد مجاز افزایش پیدا نکند.

این بدان علت است که افزایش دمای گیربکس باعث انبساط قطعات داخلی و پوسته میشود و معمولا ضریب انبساط پوسته نسبت به دنده ها بیشتر است و بیشتر شدن دمای بیش از حد باعث افزایش فاصله های مراکز که باعث لقی بین دنده ها میشود. علاوه بر این ویسکوزیته روغن نیز در دمای بالا کم می شود و ممکن است فیلم روغن بدرستی دربین دندانه ها و یا ساچمه های بلبرینگ ها تشکیل نشود.

تعداد شروع و پایان در ساعت

همانطور که در بحث ضریب اطمینان گفته شد. گیربکس باید علاوه بر امکان انتقال توان و گشتاور در سرعت های مورد نظر باید بتواند بر شوک هایی که بر اساس هر کاربرد به آن از طرف محرک یا متحرک وارد می گردد نیز مقاومت لازم را داشته باشد. میزان شروع و پایان در ساعت یکی از پارامترهایی است که باعث ایجاد شوک بر روی قطعات داخلی می شود که برای خرید یا تولید باید این مطلب را در نظر گرفت.

انتخاب ضرایب طراحی

ضریب بار

جدول ضرایب کاری

با استفاده از اطلاعات مشخص شده در شماره های ۵،۱۶ و ۱۷ در اطلاعات اختصاصی بالا ضریب بار از جدول زیر برآورده ایم که به نمونه زیر هست:

ضریب تعداد دفعات شروع کردن

با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره ۱۸ اطلاعات اختصاصی ، ضریب دفعات شروع کردن از جدول زیر انتخاب و به کار برده می شود.

ضریب حد حرارتی – چرخه کار (Duty Cycle)

با استفاده از اطلاعات مشخص شده شماره ۱۴ اطلاعات اختصاصی حد حرارتی ، چرخه کار، ضریب از جدول زیر انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد.

۲۰ ۴۰ ۶۰ ۸۰ ۱۰۰ Duty Cycle per Hour (%)
۲.۰۰ ۱.۷۵ ۱.۵۰ ۱.۲۵ ۱.۰۰ Thermal Limit factor

ضریب حد حرارتی – دمای محیط

۵۰ ۴۰ ۳۰ ۲۰ ۱۰ Ambient Temperature
۰.۶۲ ۰.۷۵ ۰.۸۷ ۱.۰۰ ۱.۲۰ Thermal Limit Factor

جدول راهنمای انتخاب دور و گشتاور

راھنمایی

پارامتر اساسی که باید در انتخاب یک گیربکس صنعتی در نظر گرفت به شرح زیر میباشد:

  • توان ورودی به گیربکس صنعتی،در صورتی که ورودی باشد: KW,HP1
  • توان خروجی مورد انتظار از گیربکس صنعتی در صورتی که خروجی باشد: KW,HP2
  • گشاور خروجی (N.m): M2
  • دور ورودی به گیربکس صنعتی (RPM): n1
  • دور خروجی مورد انتظار (RPM): n2
  • نسبت تبدیل گیربکس صنعتی : I
  • بازده گیربکس صنعتی : I/4
  • ضریب کار یا سرویس فاکتور که در انتخاب گیربکس بسیار موثر بوده و با توجه به زمان کارکرد گیربکس صنعتی محاسبه می شود : S.F.

n1 از روی نوع الکتروموتور و n2 از تقسیم دور الکتروموتور بر نسبت تبدیل گیربکس (i) به دست می آید.

بهترین برندهای موجود گیربکس صنعتی در ایران

شرکت های سازنده داخلی بسیاری در حال فعالیت بوده و محصولات با کیفیت متفاوتی تولید می کنند. همچنین محصولات وارداتی از چین یا اروپا نیز در ایران وجود دارد که طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به محصولات ایرانی دارند. در جدول زیر با توجه به نوع گیربکس صنعتی، برند های موجود ایرانی و خارجی که در بازار کشور را می توان مشاهده نمود. برای تمامی برند های زیر می توانید از سایت کالا صنعتی استعلام قیمت به روز انجام داده و از طریق کارشناسان فنی و فروش گیربکس صنعتی از خدمات مشاوره تخصصی و فنی رایگان بهره مند شوید. به این صورت با مزایا و معایب و ویژگی های برندهای قابل انتخاب برای گیربکس صنعتی مورد نظر آشنا شده و می توانید بهترین گیربکس صنعتی را برای پروژه خود خریداری نمایید.

نوع گیربکس صنعتی برند های ایرانی برند های خارجی
حلزونی سهند دور اصفهان – شاکرین گیربکس – رستمی – رهنما – شاکرین صنعت سپاهان
کتابی (حلزونی مکعبی) سهند دور اصفهان – شاکرین گیربکس – شاکرین صنعت سپاهان چینی (PSP , KS , STAR , MEGACO , DEMAG) – ایلماز YILMAZ ترکیه – SITI ایتالیا – Motovario ایتالیا – Bonfiglioli ایتالیا
هلیکال شافت مستقیم شریف اصفهان – شاکرین گیربکس – پارس گرجی صنعت – پولادین پارت SEW آلمان – ایلماز YILMAZ ترکیه – SITI ایتالیا
هلیکال آویز شریف اصفهان – پارس گرجی صنعت ایلماز YILMAZ ترکیه – SEW آلمان
بول هلیکال شریف اصفهان – پارس گرجی صنعت ایلماز YILMAZ ترکیه – SEW آلمان
خورشیدی شهباز گیربکس (اصفهان دور متغیر سابق) – بهین گیربکس REGGIANA ایتالیا
سایکلو GUOMAO چین
صنعتی شافت موازی (یا قورباغه ای یا سه محور) شریف اصفهان – گیربکس پارس – سهند دور اصفهان – رهنما ایلماز YILMAZ ترکیه – چینی

 

خرید گیربکس صنعتی با نسبت تبدیل نامی یکسان و نسبت تبدیل حقیقی متفاوت در بیشتر موارد مشکلی برای خط تولید و یا تجهیزات ایجاد نمی کند مگر آنکه سیستم محرک به نوعی باشد که یک قطعه دوار همزمان با دو یا تعداد بیشتری گیربکس در دوران باشد. به عنوان مثال آسیاب گلوله ای با دو درایو یا کوره خط سیمان با دو درایو و غیره که در این موارد باید همه گیربکس ها دارای نسبت تبدیل حقیقی یکسان طراحی شده اند. بنابراین چنانچه میخواهید گیربکس صنعتی با نسبت تبدیل دقیق یکسان از تولید کننده ی دیگری را داشته باشیم باید تعداد دندانه های تک تک دنده ها را به همراه موقعیت آنها اعلام کنیم تا تولید امکان طراحی دنده های داخلی با تعداد دندانه یکسان و یا طراحی برای رسیدن به نسبت تبدیل دقیق یکسان را طراحی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml