خودرو نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ رونمایی شد | امکانات باورنکردنی این خودرو را ببینید + فیلم
به گزارش شمانیوز :خودرو نیسان X-Trail 2023 یک خودرو شاسیبلند (SUV) محبوب است. خودرو نیسان X-Trail 2023 در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفته است و به عنوان یک خودرو خانوادگی و خودروی چندمنظوره معرفی شده است.کابین خودرو نیسان X-Trail 2023 ظاهری همانند کابین سدانهای متوسط و بزرگ دارد .نمای جانبی خودرو نیسان X-Trail 2023، حد میانهای از طراحی ساده و اسپرت را رعایت میکند. در ادامه به بررسی و معرفی بیشتر خودرو نیسان X-Trail 2023 پرداخته ایم.
مشخصات فنی
ایکس تریل نسل چهارم همانند نسخههای وارداتی بازار ایران از نسل سوم، بر پلتفرم CMF-CD مشترک میان نیسان، میتسوبیشی و رنو فرانسه بنا شده است، در نتیجه ساختار فنی زیر پوسته ظاهری خودرو با رنو کولیوس نسل دوم و میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم یکسان است.
مجموعه فنی خودرو از دیدگاه سیستم انتقال نیرو نسبت به نسل پیشین محدودتر شده و تنها دو مدل متمایز از پیشرانهها را دربر میگیرد. یک نمونه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو و یک نسخه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر اتمسفریک (تنفس طبیعی) تنها انتخابهای نیسان برای چهارمین نسل ایکس تریل است.
پیشرانه اول یک نمونه پیشرفته با قابلیت تغییر در ضریب تراکم و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها است، اما پیشرانه دوم همان واحدی است که نسل سوم ایکس تریل در بازار ایران از آن بهره میگیرد. ترکیب پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با سیستم هیبرید، سومین سیستم انتقال نیرو نسل چهارم ایکس تریل را شکل میدهد که با تمرکز بسیار زیاد بر بهینگی مصرف سوخت و کاهش آلایندگیها به تولید رسیده است. این سیستم هیبرید که در خانواده نیسان با نام e-Power شناخته میشود، از یک مجموعه باتری بسیار پرتوان و یک موتور الکتریکی ۱۵۰ واتی تنها برای انتقال نیرو به محور جلو بهره میگیرد و پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربو خودرو فقط و فقط برای به حرکت درآمدن ژنراتور و تولید نیرو الکتریسیته برای تامین باتریها و موتور الکتریکی خودرو به حرکت در میآید. بنابراین هیچ رابطه مستقیمی میان پیشرانه احتراق داخلی بنزینی و چرخهای خودرو وجود ندارد.
از این رو این پیشرانه احتراق داخلی بنزینی تحت نظارت مستقیم سیستم e-Power نیسان، تنها در دورهای مناسب و کاملا بهینه عمل میکند که حاصل کار کمترین میزان استهلاک، کمترین آلایندگی، کمترین میزان مصرف سوخت و بیشترین راندمان است. سیستم e-Power منحصر به برند نیسان است و اولین بار در سال ۲۰۱۶ در بازار ژاپن معرفی شد که عنوان پرفروشترین خودرو سال این کشور را برای این برند به ارمغان آورد.
مزیت مهم این سیستم انتقال نیرو تمام الکتریکی است که موجب میشود گشتاور تولیدی موتور الکتریکی آن بلافاصله و بدون درنگ به محور جلو خودرو منتقل شود. عدم دورگیری خارج از موعد و کنترل نشده پیشرانه که به کمک سیستم e-Power حاصل میشود، آلایندگی صوتی و لرزههای احتمالی را به حداقل میزان کاهش داده و ضمن کاهش مصرف سوخت، سواری بسیار نرم و نسبتا سریعی را به سرنشینان هدیه میدهد که برای خودرویی از این کلاس قابل توجه است. به این ترتیب که در سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، صدای مزاحم داخل کابین به اندازه هشت دسیبل کمتر از سایر رقبای هم کلاس این خودرو است.
سایر تغییرات عمده انجام شده بر ایکس تریل نسل چهارم شامل تغییرات جزئی مهندسی در ظاهر خودرو میشود که به منظور بهبود ارودینامیک بدنه این کراساوور سایز کوچک انجام گرفته است. از مهمترین این تغییرات باید به بادشکن تایرهای جلو، دریچههای کنترل ورودی هوا از جلو پنجره به فضای پیشرانه، پوشش یکپارچه مجموعه متعلقات زیربندی و کنترل دقیق جریان هوا بر بدنه خودرو اشاره کرد.
اگرچه بیشترین تعداد تولید ایکس تریلهای نسل چهارم را نسخه هیبریدی آن تشکیل خواهد داد، اما دو نمونه بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو و ۲.۵ لیتری چهار سیلندر اتمسفریک با سیستم انتقال نیرو اتوماتیک ضریب متغیر دو دیفرانسیل X-Tronic CVT (مشترک میان رنو، نیسان و میتسوبیشی) نیز به تولید خواهد رسید.
طراحی خارجی
نمای خارجی ایکس تریل نسل چهارم تنها در شمایل کلی خود نشان دهنده امتداد سری ایکس تریل است. سایر بخشهای اصلی خودرو از جمله نمای جلو و عقب به کلی دگرگون شده و طراحی جسور نیسان را به همراه دارد. چراغهای جلو سبک طراحی شبیه به حرف انگلیسی X را به نمایش میگذارند که همانند خانواده سری جوک، دو چراغ بالا سیستم روشنایی در روز و دو چراغ پایین سیستم روشنایی اصلی را دربر میگیرد. نمای جلوپنجره با کمی تغییر، همچنان دربرگیرنده سبک طراحی V-Motion نیسان را به تصویر میکشد. چنین سبک طراحی در نمای جلو، چهره نیسان اکس تریل را از آن ظاهر معمول و روزمره بیرون آورده و حالا با خشونت و جسارت بیشتر، حداقل برای افرادی که طراحی روز و فضایی محصولات ژاپنی را میپسندند، جلوه مطلوبتری نسبت به نسل پیشین به همراه دارد.
بخش انتهایی خودرو بزرگترین تغییر را در تمایز چراغهای جدید دشنه مانند عقب به خود دیده است که از دیدگاه تنوع ظاهری، با بخش جلویی خودرو تناسب مناسبی به نمایش میگذارد. نمای جانبی خودرو برجستگی گلگیرها را با اندکی تغییر حفظ کرده اما خط زیرین درها در نسل چهارم با نسل پیشین به طور کلی تفاوت دارد.
طراحی داخلی
نمای داخلی خودرو بر خلاف ظاهر بیرونی، جلوهای بسیار لوکستر از آنچه در واقعیت هست را به تصویر میکشد. تریم داخلی دو رنگ با روکش چرمی رنگ روشن در تضاد با رنگ مشکی تریم مشکی پیانویی و مشکی مات به کار رفته در قطعات پلاستیکی، حداقل به چشم سرنشینان جلوهای بالاتر از کلاس یک کراساوور اقتصادی را ارائه میدهد. استفاده نیسان از فرمان برش خورده در پایین (D-Cut) با مرکز دایرهای فرمان و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی که از میانه داشبرد به صورت عمودی قد علم میکند، درست چیزی همانند محصولات روز بی ام و به اسپرتگرایی این فضا میافزاید. هماهنگی خطوط و زوایای داخلی و نوع چیدمان تمامی سیستمهای کنترلی به زیبایی انجام شده است و تمامی مجموعه نشانگرهای پشت فرمان نیز جای خود را به یک نمایشگر ۱۰.۸ اینچی دیجیتالی دادهاند تا مدرنیته در سرتاسر این فضا رویت شود. البته نمیتوان از حجم قطعات پلاستیکی به کار رفته در نمای داخلی ایکس تریل نسل چهارم چشم پوشی کرد. با وجود کیفیت قابل توجه مونتاژ و متریال به کار رفته، وجود این حجم از قطعات پلاستیکی نشان دهنده اقتصادی بودن این خودرو و تعلق آن به سگمنت کراساوورهای شهری روزمره نسبتا ارزان قیمت است.