واکنش تند شورای شهر به خرابی مترو/ عذرخواهی فایده ندارد؛ کاری نکنید که مردم هر روز برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند
اقتصاد نیوز به نقل از اکوایران، سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران گفت: در چند روز گذشته شاهد افتتاح ورودی یکی از ایستگاههای مترو تهران بودیم و در روزهای گذشته نیز گزارشهایی از تکمیل ایستگاههای ناقص منتشر شد که از این جهت لازم میدانم از پرسنل و پیمانکاران شرکت مترو تشکر و قدردانی داشته باشم.
تشکری هاشمی افرود: از قفل شدن ترمز و عمل نکردنش و در خط تست تا آتش سوزی در پست برق مترو تهران ونمونههایی از اتفاقهایی هستند که در هفتههای گذشته به وقوع پیوستند این خرابیهای و اشکالاتی که هر روز به وقوع میپیوندند و گاهاً چهره زنندهای از سامانه پیشرو حمل و نقل انبوه به وجود میآورد باعث شده تا نگرانیهای بسیاری برای ما ایجاد شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به حادثه آتش سوزی در ایستگاه مترو شوش بیان کرد: در فیلمی که منتشر شد مشاهده کردیم مسافران در حریم ریلی که دارای برق فشار قوی است رها شدهاند، این رهاشدگی زیبنده شهروندان تهرانی نیست
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه درخصوص خرابی مترو تهران بارها تذکر دادهام گفت: هر وسیله نقلیهای پس از مدتی دچار استهلاک میشود و باید به آن رسیدگی کرد حتی وقتی یک دوچرخه نیز خریداری میشود به آن رسیدگی میکنیم و نمیتوان فرض کرد وسیلهای وجود دارد که به صورت مادام العمر کار میکند.
وی با بیان اینکه در سال جاری مبلغ ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگنها تخصیص داده شدگفت: دلیل این کار این بود که میدانستیم واگنهای خریداری شده عمر مفیدشان به پایان رسیده است و دچار نقص شدهاند امروز باید از راهبران مترو که با جان و دل تلاش میکنند و بسیاری از این چالش ها را مدیریت میکنند تشکر کنم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: رفع ایرادات تکلیفی است که باید بیش از هر موضوعی به آن توجه داشته باشیم مجموعاً سه رام قرار DC و ۱۶ رام قرار AC و در مجموع ۱۳۳ واگن اورهال شدهاند و اگر بخواهیم آن را یک بازسازی اساسی در نظر بگیریم یعنی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و یک سوم منابع برای اورهال خرج شده است.
تشکری هاشمی افزود : طبق برخی از خبرها متوجه شده اینکه برای اورهال واگنهای مترو از قطعات کهنه استفاده شده است ما هیچ ابایی برای سه شیفت شدن شرکت واگن سازی نباید داشته باشیم با جاری شدن قرارداد ۶۳۰ واگن به طور قطع دیگر این شرکت توانایی اورهال قطارها را ندارد و فرصت بازسازی نیز از دست خواهد رفت، قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومان خرید قطعات نیز هنوز به نتیجه نرسیده و ۲۵ درصد پیش قرارداد آن پرداخت نشده است.
به ضمن اشاره به صحبتهای روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر اینکه خرابیهای امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در ۷ سال گذشته است گفت: سخنگوی شهرداری تهران صحبتهای مششعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این خصوص صحبت کنند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم به سخنگوی محترم که به نمایندگی از شهرداری صحبت میکند میگویم قطار در هنگام حرکت فرسوده میشود و هر انسان عاقلی میداند که قطار نو را تعمیر نمیکنند شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفتهاید و نمیتوانید از گذشتگان صحبت کنید شما سه سال را از دست دادهاید و مردم را گرفتار کردهاید و عذرخواهی فایدهای ندارد باید آستین بالا بزنید کارخانه واگن سازی را سه شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود و کاری نکنیم که مردم هر روز صبح برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند.