آزمایش کلسترول، ضرورت، شرایط و تفسیر سریع نتایج

آزمایش کلسترول یک آزمایش معمول در غربالگری خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی است. کلسترول یک ماده چربی ‌مانند بوده که بدن برای تولید غشا سلولی، ساخت هورمون ‌ها و سایر وظایف بیولوژیکی به آن نیاز دارد. با این حال، میزان بالای کلسترول خون می ‌تواند به تجمع آن در دیواره شریان ‌ها و ایجاد پلاک ‌های آترواسکلروتیک منجر شود.

از آنجا که افزایش مقدار کلسترول عموما علائم واضحی ندارد، انجام تست کلسترول به عنوان یک ابزار تشخیصی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این آزمایش شامل اندازه ‌گیری مقدار کلسترول کل، کلسترول LDL (کلسترول بد) و کلسترول HDL (کلسترول خوب) در خون است. نسبت بین LDL و HDL نیز به عنوان نشانگری برای ارزیابی خطر بیماری‌ های قلبی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

با توجه به اهمیت انجام چنین آزمایشاتی، مراجعه به مراکز درمانی و بررسی وضعیت کلسترول، بسیار رایج است. اما بعضی افراد امکان مراجعه حضوری را ندارند و به همین دلیل، از انجام این تست، خودداری می کنند. آنی آزما برای حل چنین مشکلاتی، روش های مناسبی در نظر گرفته است؛ زیرا با اعزام پرستار و افراد متخصص، آزمایش کلسترول در منزل را با دقت بالا انجام می دهد.

آزمایش کلسترول چیست؟

کلسترول یکی از فاکتورهای خونی است که دارای دو نوع خوب و بد دارد. تولید اکثر کلسترول بدن توسط کبد انجام می ‌شود؛ در حالی که تنها حدود ۲۵ درصد آن از طریق مواد غذایی وارد بدن می ‌شود. با این حال، رژیم غذایی غنی از چربی‌ های اشباع و کلسترول می ‌توانند مقدار کلسترول خون را افزایش دهند.

آزمایش کلسترول برای بررسی سلامت قلب انجام می شود. این آزمایش با یک نمونه خون وریدی انجام می ‌شود که Total Cholesterol یا Chol نام دارد. این آزمایش، مقدار کلسترول کل در خون را اندازه‌گیری می ‌کند و نتایج آن به پزشک، اطلاعاتی درباره سطح کلسترول خون ارائه می‌ دهد.

چرا باید آزمایش کلسترول بدهیم؟

آزمایش کلسترول ارزان برای بررسی سطح کلسترول خون انجام می شود. سطح بالای کلسترول برای بیماری ‌های قلبی خطرناک است و انجام این آزمایش می ‌تواند در تشخیص و پیشگیری از این بیماری ‌ها کمک کند. با انجام این تست، میزان کلسترول خون را می ‌توان ارزیابی کرده و اقدامات لازم را برای کاهش خطر بیماری قلبی انجام داد.

سطوح مناسب کلسترول در افراد

آزمایش کلسترول در چه مواردی تجویز می شود؟

آزمایش تعیین سطح کلسترول معمولا در افرادی که در خطر بالقوه این بیماری ‌ها هستند، انجام می ‌شود. در صورت افزایش سطح کلسترول، آزمایش دقیق ‌تری انجام خواهد شد تا علت این افزایش را تشخیص داده و درمان مناسب را تعیین کند.

مراحل انجام آزمایش کلسترول

برای انجام تست کلسترول، ابتدا باید آماده‌ سازی قبلی داشته باشید. پزشک ممکن است محدودیت هایی را قبل از انجام آزمایش در نظر بگیرد. محدودیت های عدم مصرف آب یا غذا از جمله این موارد است. سپس نمونه خون از رگ یا ورید شما گرفته می ‌شود. پرستار یا تکنسین پزشکی، یک سوزن را در رگ وارد کرده و یک لوله را برای جمع ‌آوری نمونه خون متصل می ‌کند.

این نمونه خون به آزمایشگاه ارسال می‌ شود؛ جایی که سطح کلسترول کل، LDL، HDL و تری ‌گلیسریدها اندازه‌ گیری می ‌شوند. روش ‌های مختلفی برای اندازه ‌گیری کلسترول استفاده می ‌شود؛ مانند روش فرآیند آنزیمی یا روش ایمنوآنالیز که در موارد مختلف به کار می روند.

نتایج آزمایش به پزشک ارائه می ‌شوند و آن ها را بررسی کرده و تفسیر می کند. بر اساس سطح کلسترول خون و مقایسه آن با مقادیر نرمال، پزشک ممکن است تغییرات در رژیم غذایی یا توصیه ‌های درمانی دیگر را در نظر بگیرد.

انجام تست کلسترول

آمادگی های قبل از انجام آزمایش کلسترول

در بیشتر موارد، قبل از انجام تست کلسترول، باید یکسری آمادگی ها داشته باشید. برخی آزمایشگاه‌ ها ممکن است از شما بخواهند در حالت ناشتا، نمونه خون دهید. این به معنای عدم مصرف هیچ چیزی به جز آب برای حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش است. در این مدت، نباید صبحانه خورده یا مواد غذایی دیگری مصرف کنید؛ اما در هر صورت، پزشک می تواند راهنمایی های دیگری را توصیه کند. علاوه بر این، معمولا قبل از انجام چنین آزمایشاتی، محدودیت مصرف دارو نیز وجود دارد.

نکاتی بعد از انجام آزمایش کلسترول

بعد از انجام آزمایش تعیین سطح کلسترول، باید نتایج آن را با پزشک خود بررسی کنید. اگر سطح کلسترول در محدوده نرمال باشد، پزشک ممکن است توصیه ‌هایی ارائه دهد تا سطح کلسترول سالم را حفظ کند. در صورت بالا بودن سطح کلسترول، پزشک می تواند برنامه درمانی خاصی را تجویز نماید.

علاوه بر این، در صورت بالا بودن سطح کلسترول، پزشک می تواند در مورد رژیم غذایی نیز نکاتی را در نظر بگیرد تا با رعایت آن ها سطح کلسترول را به حد نرمال برسانید. این موضوع، شامل مصرف مواد غذایی کم چرب، با فیبر بالا و محدود کردن مواد غذایی حاوی کلسترول بالا است. همچنین، پزشک ممکن است توصیه کند که مصرف مکمل ‌های خاصی مانند اسیدهای چرب امگا-۳ را در نظر بگیرید.

فعالیت بدنی منظم و مداوم نیز می ‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. در این مورد، داشتن برنامه ورزشی مناسب می تواند در پایین آوردن سطح کلسترول موثر باشد. قبل از شروع هر برنامه ورزشی، باید با پزشک خود درباره روند آن مشورت کنید.

تفسیر نتایج آزمایش کلسترول

تفسیر آزمایش کلسترول برای بیماری های قلبی اهمیت زیادی دارد. در این آزمایش، چندین پارامتر مختلف از جمله سطح کلسترول کل، لیپوپروتئین ‌های با چگالی پایین و لیپوپروتئین ‌های با چگالی بالا اندازه‌ گیری می‌ شوند. در ادامه، معیارهایی برای تفسیر آزمایش کلسترول را ارائه می کنیم.

  1. میزان نرمال LDL
  • کمتر از ۱۰۰ mg/dL: سطح ایده ‌آل
  • ۱۰۰ تا ۱۲۹ mg/dL: نزدیک به ایده ‌آل
  • ۱۳۰ تا ۱۵۹ mg/dL: مرز رسیدن به حد بالا
  • ۱۶۰ تا ۱۸۹ mg/dL: مقدار بالا
  • ۱۹۰ mg/dL و بالاتر: مقدار بسیار بالا
  1. سطح نرمال HDL
  • کمتر از ۴۰ mg/dL: سطح پایین
  • ۶۰ mg/dL یا بیشتر: سطح بالا
  1. میزان نرمال کلسترول کل

زیر ۲۰۰ mg/dL: مطلوب

بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ mg/dL: به نسبت بالا

بالای ۲۳۹ mg/dL: بسیار بالا و در مرز خطر

تفسیر نتایج تست کلسترول باید به همراه علائم دیگر و عوامل خطر مرتبط با بیماری‌ های قلبی-عروقی صورت گیرد. برای مثال، اگر سطح LDL بالا و سطح HDL پایین باشد، این موضوع می ‌تواند یک عامل خطر برای گسترش بیماری‌ های قلبی-عروقی در نظر گرفته شود. به همین دلیل، پزشک می تواند توصیه ‌هایی مبنی بر تغییرات در رژیم غذایی، ورزش و در صورت لزوم، داروها را به شما بدهد.

آزمایش کلسترول در منزل

آزمایش کلسترول برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن به منظور سلامت قلب ضروری است. این نوع آزمایش، یک روش سریع و ساده برای اندازه ‌گیری سطح کلسترول خون در محیط خانه است. این آزمایش‌ ها عموما شامل استفاده از کیت ‌های تست کلسترول هستند که توسط تکنسین های مجرب به کار می روند.

هزینه آزمایش کلسترول

هزینه آزمایش کلسترول می ‌تواند تا حدود بسیار زیادی به نوع آزمایشگاه بستگی داشته باشد. آزمایشگاه ‌های بالینی، مراکز تشخیصی و آزمایشگاه ‌های خصوصی ممکن است قیمت‌ های متفاوتی را برای تست کلسترول تعیین کنند.

در صورتی که تحت پوشش بیمه باشید، بخش عمده ای از هزینه تست کلسترول را کاهش می دهد. برخی بیمه‌ ها ممکن است هزینه آزمایش را به طور کامل یا جزئی تحت پوشش قرار دهند. نوع آزمایش و تجهیزات مورد استفاده نیز در تعیین هزینه های مورد نیاز برای انجام آزمایشات تعیین سطح کلسترول تاثیر گذار هستند. برخی آزمایشگاه ‌ها از روش‌ های مختلفی برای اندازه‌ گیری کلسترول استفاده می ‌کنند که ممکن است تفاوت هایی را در هزینه های مختلف به وجود آورند.

چرا آزمایشگاه آنی آزما را برای انجام آزمایش کلسترول انتخاب کنید؟

آزمایشگاه آنی آزما با استفاده از تیم مجرب و اعزام تکنسین حرفه ای، امکان انجام انواع تست های آزمایشگاهی از جمله تست تعیین سطح کلسترول را برای همه افراد فراهم کرده است. به همین دلیل، می توان آن را به عنوان بهترین آزمایشگاه کلسترول تهران به حساب آورد. این مجموعه با انجام آزمایش کلسترول فوری در منزل، می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود. آنی آزما، آزمایش کلسترول برای افراد کم تحرک را با سرعت و دقت بسیار زیاد انجام می دهد.

سوالات متداول

  • چه تفاوتی بین آزمایش کلسترول ناشتا و آزمایش کلسترول غیرناشتا وجود دارد؟

ناشتا نبودن، باعث تغییر سطح کلسترول شده و نتایج واقعی را ارائه نمی کند.

  • آیا ناشتا برای انجام آزمایش کلسترول نیاز است؟

معمولا برای انجام این تست، لازم است که ناشتا باشید. با این حال، پزشک متخصص می تواند توصیه های دقیق تری داشته باشد.

  • چه مدت بعد از انجام آزمایش کلسترول می توانم نتایج را دریافت کنم؟

معمولا نتایج تست کلسترول، بعد از چند روز ارائه می شوند.

  • برای انجام آزمایش کلسترول چه مدارکی لازم است؟

برای انجام این تست، مدارک هویتی کفایت می کند.

  • آیا آزمایش کلسترول برای کودکان بی خطر است؟

تست تعیین سطح کلسترول معمولا عارضه جانبی خاصی برای کودکان ندارد؛ اما توصیه پزشک در این مورد نیز اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml