آیا سیگار کشیدن می تواند عامل بوجود آمدن دیابت شود؟

بله، ارتباط بین سیگار کشیدن و دیابت به خوبی شناخته شده و تایید شده است، سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع ۲ است.

به گزارش اخبار تایمز؛ نیکوتین موجود در سیگار باعث می‌شود سلول‌های شما کمتر به انسولین واکنش نشان دهند، هورمونی که به بدن کمک می‌کند قند را از جریان خون به سلول‌ها منتقل کند، که می‌تواند باعث افزایش قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت شود.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند اثرات دیابت را بدتر کند. اگر دیابت دارید و سیگار می‌کشید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، بیماری‌های چشمی و عصبی در شما بیشتر است.

ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود سلامت کلی خود انجام دهید. اگر می خواهید شروع به ترک کنید، با پزشک خود صحبت کنید. در طول این فرآیند از شما حمایت کند

رابطه سیگار و دیابت

بیایید با چند آمار شروع کنیم. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، افراد سیگاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. هر چه بیشتر سیگار بکشید، خطر شما بیشتر است. خطر ابتلا به دیابت شما نیز افزایش می‌یابد که ارتباط بسیار قوی‌ای است

آیا سیگار کشیدن می تواند عامل بوجود آمدن دیابت شود؟

اثرات نیکوتین

لوزالمعده یک غده درون ریز است که ماده ای به نام انسولین ترشح می کند که به سلول های بدن شما کمک می کند قند خون را جذب کنند. حفظ سطح قند خون متعادل برای عملکرد بدن شما ضروری است. نیکوتین با تغییر نحوه واکنش سلول‌های شما به انسولین که باعث می‌شود قند خون به سطوح ناسالم افزایش یابد به این فرآیند کمک می‌کند.

همانطور که احتمالاً می دانید دیابت یک بیماری پانکراس است، زمانی که فردی دیابت دارد، لوزالمعده او یا انسولین تولید نمی کند یا انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین تولید شده به درستی کار نمی کند.

مواد شیمیایی موجود در سیگار

یک سیگار بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی آزاد می کند که برخی از آنها سمی هستند. فهرست ارائه شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده از اجزای مضر و بالقوه مضر در سیگار دارای ۹۳ است.

آیا سیگار کشیدن می تواند عامل بوجود آمدن دیابت شود؟

همانطور که می توانید تصور کنید، بدن شما به خوبی به این مواد شیمیایی پاسخ نمی دهد، این سموم سلول های شما را تا جایی از بین می برند که ممکن است دیگر به انسولین پاسخ ندهند.

افزایش خطر

سیگار تنها چیزی نیست که می تواند شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، لیست طولانی از عوامل خطر مرتبط با ژنتیک، سابقه پزشکی و سبک زندگی وجود دارد، اما اگر هر یک از این عوامل خطر اضافی و سیگار را دارید، شانس ابتلا به دیابت را دارید. ابتلا به دیابت به سرعت افزایش می یابد زیرا سیگار کشیدن به بدن شما استرس وارد می کند

عوامل خطر دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی دیابت
  • سیاه پوست، اسپانیایی یا سرخپوست بودن
  • چاقی
  • استرس جسمی (از جمله جراحی یا بیماری)
  • استفاده از برخی داروها
  • آسیب به پانکراس (از جمله عفونت، تومور، جراحی یا تصادف)
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • سطح کلسترول خون یا تری گلیسیرید بالا
  • سن (خطر با افزایش سن افزایش می یابد)
  • مصرف الکل سنگین
  • داشتن دیابت حاملگی در دوران بارداری یا زایمان نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلوگرم

آیا سیگار کشیدن می تواند دیابت را بدتر کند؟

سیگار کشیدن می‌تواند مدیریت دیابت را بسیار دشوارتر کند. همانطور که گفته شد، نیکوتین به طور طبیعی سطح قند خون را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید و دیابت دارید، احتمالاً برای مدیریت قند خون خود به دوزهای بالاتر انسولین نیاز خواهید داشت.

آیا سیگار کشیدن می تواند عامل بوجود آمدن دیابت شود؟

عوارض بالقوه دیابت مانند

  • بیماری چشم (رتینوپاتی)
  • بیماری کلیوی (نفروپاتی)
  • بیماری قلبی
  • بیماری عصبی (نوروپاتی)

واقعیتی که در این مرحله تقریبا غیرقابل انکار است، این عادت سیگار کشیدن می تواند منجر به سرطان های مختلف، سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات سلامتی بیشتری شود.

آیا ترک سیگار تاثیری خواهد داشت؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارش می دهد که انسولین می تواند در کاهش قند خون شما در عرض هشت هفته پس از ترک آخرین سیگار مؤثرتر شود و آن را به لیست چیزهای شگفت انگیزی که پس از ترک سیگار برای بدن شما اتفاق می افتد اضافه می کند.

آیا سیگار کشیدن می تواند عامل بوجود آمدن دیابت شود؟

اکنون برخی تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مدت کوتاهی پس از ترک سیگار افزایش می یابد، این به احتمال زیاد به افزایش وزن در آن زمان مربوط می شود که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، اما این افزایش وزن برای انکار کافی نیست. مزایای قلبی عروقی سیگار نکشیدن (در نظر گرفتن یک رویکرد جامع تر برای ترک سیگار با افزودن فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم تر نیز ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند).

آیا ترک سیگار آسان خواهد بود؟

خیر نیکوتین موجود در تنباکو سیگار کشیدن را بسیار اعتیاد آور می کند، اما ترک سیگار را می توان با یک برنامه، یک سیستم حمایتی قوی و میل به سلامتی انجام داد.

با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد برنامه ترک سیگار صحبت کنید. خدمات ترک سیگار آنلاین نیز وجود دارد

برخی از عوامل خطر دیابت مانند سن، سابقه خانوادگی و قومیت را نمی توان تغییر داد، اما ترک سیگار می تواند به کاهش خطر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml