تفاوت ابطال اجراییه وابطال عملیات اجرایی

تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی دو مقوله مهم و در عین حال تفکیک پذیر هستند که هر یک در برخی از پرونده های حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد. برگه اجراییه اغلب در رابطه با حکم صادره در دادگاه صادر شده و به دست افراد می رسد. در صورتی که این برگه باطل شود، در واقع حکم صادر شده در دادگاه برای شخص مورد نظر لغو خواهد شد.

اما عملیات اجرایی در رابطه با فرایندی که است که برای اجرای یک سند انجام می شود. در صورتی که این عملیات ابطال شود، تنها فرایند انجام حکم لغو خواهد شد و حکم صادره هیچ تغییری نخواهد داشت. در ادامه بیشتر به بررسی این دو مقوله مجزا از هم می پردازیم.

نکات مربوط به عملیات اجرایی حکم 

برای درک بهتر تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی باید به تعاریف و مفاهیم کلی هر یک از این فرایندها بپردازیم. عملیات اجرایی در واقع یک اصطلاح حقوقی است که به جریان اجرای یک حکم یا سند می پردازد. این عملیات پیروی حکم صادره انجام خواهد شد. حکم صادره توسط دادگاه ارائه شده و با برگه های عملیات اجرایی به مرحله انجام خواهد رسید. در صورتی که دستور توقف این عملیات صادر شود، حکم صادر شده تنها به صورت موقتی لغو خواهد شد. این شرایط در وضعیتی به وجود می آید که فرد خواهان درخواستی را به دادگاه ارائه کرده باشد.

این حکم تا زمانی لغو می شود تا به حقوق طرفین دعوی رسیدگی شده و تکلیف پرونده مورد نظر به خوبی تعیین شده باشد. پس از صدور یک حکم اجرایی در هر شرایطی باید آن را اجرا کنند؛ مگر در صورتی که به صورت قانونی جواز توقیف آن صادر شود. در این شرایط ابطال عملیات اجرایی انجام می گیرد. برای توقیف یا ابطال عملیات اجرایی باید به مراجع ذی صلاح مراجعه کنید. از میان آن ها می توان به مراجع عمومی، انقلاب، شعب قضایی مختلف و… اشاره کرد.

نکات مربوط به حکم اجراییه

تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی در ماهیت هر یک از این احکام است. در صورتی که فرد اساسا به حکم صادر شده شکایت داشته و با استفاده از دلایل قانونی احقاق حق کند، احتمال ابطال اجراییه و حکمی که پیش تر صادر شده وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی کل حکم صادر شده زیر سوال می رود. به این ترتیب نه تنها عملیات اجرایی آن لغو می شود، بلکه دستور صادره برای اجرای آن نیز انجام نمی گیرد. دعاوی ابطال اجراییه را با نام شکایت از دستور سند عادی نیز معرفی می کنند. در این فرایند، طرف دعوی به سند و حکم صادر شده شکایت کرده و پس از اثبات دلایل خود از شرایط ابطال اجراییه بهره مند خواهند شد.

در این خصوص نیز باید به سراغ مراجع ذی صلاح رفته و این احکام را دریافت کنید. برخی از پرونده های مربوط به حکم اجراییه و ابطال آن در زمره امور مالی قرار دارند و برخی از آن ها غیر مالی هستند. رسیدگی به هر یک از این پرونده ها به صورت مجزا انجام می گیرد.

دعوی ابطال عملیات اجرایی چگونه است؟

ابطال دستور اجرا نوع به خصوصی از دعاوی حقوقی است که در زمینه امور مالی و غیر مالی مطرح می شود. دعوی ابطال عملیات اجرایی مربوط به کسی است که در رابطه با یک مال به خصوص ادعای قانونی داشته باشد. این فرد می تواند جزو مدیون سند یا اشخاص ثالث پرونده های حقوقی این حوزه باشد. این فرد می تواند به عملیات اجرایی شکایت داشته و یا نسبت به مال موضوع اجرا ادعایی را ثبت کند. بر این اساس روند پرونده مشخص خواهد شد.

در این زمینه از ماده قانونی ۱۶۹ آیین نامه اجرایی استفاده شده و مفاد احکام صادره از آن برداشته خواهد شد. رسیدگی به امور مالی مربوط به این دعاوی در صلاحیت رییس اداره ثبت خواهد بود. به همین خاطر پس از ثبت دعاوی بخشی از مراحل رسیدگی در این ارگان انجام می گیرد.

نکات طرح دعوی ابطال اجراییه و ابطال عملیات اجرایی 

در بررسی تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی به نحوه طرح دعوی در هر یک از این پرونده های نام برده شده نیز رسیدگی خواهد شد. در هر یک از این دعاوی اگرچه رسیدگی در صلاحیت سازمان ثبت و رییس این ارگان است، با این وجود استدلال اولیه در سازمان دادگستری انجام می گیرد. این قبیل دعاوی در حوزه امور قضایی رسیدگی می شوند و به همین خاطر به شعب دادگستری نیز مرتبط خواهند بود. در برخی از پرونده ها، موضوع رسیدگی در صلاحیت سازمان ثبت نخواهد بود.

در خصوص رسیدگی به این دعاوی از قوانین ملی مربوطه استفاده می شود. در صورتی که افراد در خصوص هر یک از احکام نام برده طرح دعوی کنند، هیچ اختلالی در روند اجرایی احکام به وجود نمی آید، مگر آن که حکمی در این زمینه صادر شده و ابطال اجراییه یا ابطال عملیات اجرایی انجام شود. تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی به روند رسیدگی به هر یک از این پرونده ها نیز مرتبط می شود.

در صورتی که دعوی وارد شده در هر یک از پرونده های قضایی مربوطه، مورد قبول واقع شود، تنها مراحل عملیات اجرایی متوقف می شوند و اجراییه در وهله اول باقی خواهد ماند و اعتبار خود را حفظ می کند. رسیدگی به این مهم در مراحل بعدی انجام می شود.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با تفاوت ابطال اجراییه و عملیات اجرایی و روش های دریافت هر یک از این احکام مطالبی را بررسی کردیم. در صورتی که می خواهید به پرونده مورد نظر شما به بهترین نحو رسیدگی شود، باید با مفاهیم کلی هر یک از این مقوله ها دقت داشته و به جزییات پرونده توجه کنید. این دعاوی در حوزه های مختلفی مطرح شده و مورد توجه قرار می گیرند. توجه به مراجع صالح برای ارائه شکایات مربوط به هر یک از موارد نام برده شده نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که در هر یک از پرونده های نام برده شده از حضور یک وکیل خوب شیراز بهره مند شوید، کل پرونده با موفقیت بیشتری همراه خواهد شد و نتیجه گیری مطلوب تری از روند دادرسی به دست خواهید آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml