تاکید مقامات ریاست جمهوری مبنی بر کاهش قیمت مسکن و خودرو

به گزارش اخبار تایمز به نقل از خبرآنلاین، در حالی که مسئولان دولتی از کاهش قیمت مسکن و خودرو خبر می دهند، هفت ماه از توقف انتشار آمارهای مربوط به قیمت مسکن توسط بانک مرکزی می گذرد.
بانک مرکزی از آذرماه سال گذشته که میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۴۸ میلیون تومان رسید، انتشار آمار قیمت مسکن در تهران را متوقف کرد.
امروز اما سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی با ارائه آماری بدون اشاره به زمان مبدا مدعی کاهش قیمت ها هستند.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: قیمت خودرو و مسکن در سال جاری کاهش قابل قبولی داشته است. وی اما به بزرگی افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها در پایان سال نسبت به ابتدای سال اشاره ای نکرد و این افت بر اساس همین اتفاق در بازار بود.

ادعای کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت

همزمان با علی بهادری جهرمی، وزیر راه و شهرسازی نیز از کاهش قیمت مسکن خبر داد و این موضوع را دستاورد دولت سیزدهم دانست.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در اکثر مناطق تهران بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، گفت: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی، سازمان مشاوران املاک و مدیریت احتکار زمین کاهش یافته است. قیمت مسکن در تهران و شهرستانها
مهرداد بذرپاش افزود: افزایش قیمت مسکن طی چند سال گذشته جز حدس و گمان دلیلی نداشت. بازار مسکن یکی از متروک ترین بازارهای کشور است که کف و سقفی برای قیمت خرید، رهن و اجاره وجود ندارد. اگرچه نظارت مستقیم بر قیمت بازار مسکن بر عهده وزارتخانه نیست، اما تصمیم جدی گرفته ایم. بیش از ۲۰۰۰ مشاور املاک که قانون را زیر پا گذاشته بودند، پلمب شدند. ما خوشحال نیستیم که یک واحد تجاری تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند با آن برخورد می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی قیمت مسکن در اکثر مناطق تهران بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد داشت.
وی در عین حال این آمار را از صحبت های رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی از دی ماه سال گذشته تاکنون هیچ آماری از قیمت مسکن در تهران اعلام نکرده است.

بازار درگیر سوداگری است؟

بررسی ها نشان می دهد که نه تنها بازار مسکن، بلکه حتی بازار خودرو نیز با رکود عمیق و محسوسی مواجه است. کاهش شدید خرید و فروش مسکن و خودرو در بازار از یک سو به دلیل کمبود قدرت خرید خریداران احتمالی بوده و از سوی دیگر به اشباع این بازارها و افزایش بی رویه قیمت ها منجر شده است. همچنین در کاهش سرمایه گذاری در این حوزه موثر بوده است.
سیدکمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین با تایید و اعلام رکود شدید مسکن، خودرو و حتی ارز، طلا و قطعات گفت: افزایش تورم باعث ایجاد این بازارها شده است. با رکود شدید مواجه شده و حجم خرید و فروش دچار کاهش می شود.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در عین حال در گفتگو با خبرآنلاین با تایید رکود این بازار گفت: از ابتدای سال رکود در حوزه خرید و فروش را تجربه کرده ایم و این امر به وضوح قابل لمس است دیده ایم که با توجه به قیمت سنگین واحدهای مسکونی که قابل تعمیم به تمام مناطق است، قیمت ها برای ساکنان آن منطقه به حدی سنگین شده است که گاهی انگیزه ورود به بازار و حتی در صورت نیاز را از دست می دهند. یا میل به جابجایی و اضافه کردن متراژ یا خرید خانه دارند، نمی توانند، آن وقت این میل و انگیزه از بین می رود. این مشکل خود ممکن است به تشدید رکود در بازار مسکن دامن بزند.
در عین حال باید در نظر داشت که آنچه وزیر راه و شهرسازی در مورد سفته بازی در بازار مسکن در سال گذشته نقل کرد، آماری در دسترس نیست زیرا آمار معاملات مسکن در سال گذشته منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml