قیمت کولر گازی سر به فلک کشید/ افزایش ۱۰ برابری قیمت کولر گازی

یک فعال حوزه لوازم خانگی گفت: نظارتی بر قیمت و کیفیت کولر گازی‌ها در بازار نیست و قیمت کولر گازی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

با آغاز فصل گرما و به خصوص تابستان بازار کالاهای سرمایشی و کولر گازی داغ می‌شود؛ هرچند قیمت کولر گازی‌ها سر به فلک کشیده است؛ اما یک فعال حوزه لوازم خانگی می‌گوید: قیمت کولر آبی نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و همچنین قیمت کولر گازی دو برابر قیمت کولر آبی است.

رضا موسوی افزود: حداقل قیمت کولر گازی ۱۸ میلیون تومان است. این در حالی است که بازار کولر گازی نسبت به کولر آبی داغ‌تر است، زیرا استفاده از این کولرها از لحاظ مصرف برق و آب صرفه اقتصادی ندارد.

انبوه کولر گازی‌های قاچاق در بازار

این فعال بازار لوازم خانگی با بیان اینکه واردات کولر گازی آزاد است، به اقتصاد ۲۴ گفت: کولر گازی‌ها ثبت سفارش می‌شوند، اما این در حالی است که قاچاق این کالا در بازار به وفور وجود دارد.

کولر گازی‌های بی کیفیت در بازار ایران

برخی مخاطبان از کیفیت پایین کولر گازی برخی برندها گلایه داشتند. موسوی در مورد کیفیت پایین برخی برندهای کولر گازی گفت: بی کیفیتی قطعات موجب کیفیت پایین کولر گازی‌ها در بازار شده است.

موسوی در ادامه گفت: قطعات کولر گازی اکثرا از شرکت «مدیا» چین وارد کشور می‌شود. این در حالی است که این شرکت بنا به سفارش مشتریان خود که تولیدکننده کولر گازی هستند، قطعات با کیفیت مختلف تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌کند و این در حالی است که شرکت‌های ایرانی مشتری قطعات بی کیفیت و درجه چندم چینی هستند.

گرانی دوباره کولر گازی در راه است؟

اما سوال اصلی این است که آیا گرانی کولر گازی در راه است؟ این فعال بازار لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: کولر گازی امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

موسوی در مورد علت افزایش قیمت کولر گازی در بازار گفت: از آنجا که کمپرسور، ترموستات و گاز کولر گازی که مواد اولیه اصلی این وسایل است، وارداتی است با گرانی ارز، قیمت کولر گازی افزایش چشمگیری داشته است و فقط بدنه و پنل آن ساخت داخل است.

بازار داغ کولر گازی در آستانه تابستان

مشاهدات میدانی از بازار کولر گازی نشان می‌دهد بازار این وسایل سرمایشی از گزند گرانی در امان نمانده است. این در حالی است که این فعال بازار لوازم خانگی معتقد است قیمت کولر گازی در ۳، ۴ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

به گفته موسوی، رصد بازار کولر گازی در آستانه فصل تابستان نشان می‌دهد ارزان‌ترین قیمت این کالا در بازار ۱۸ میلیون تومان است و تا به دست مصرف کننده برسد، ۱۹ میلیون تومان برای آن‌ها آب می‌خورد.

کولر آبی همچنان پرتقاضاست؟

کولر آبی‌ها که پیش از واردات کولر گازی محبوب ما ایرانی‌ها بودند به نظر می‌رسد به تدریج در حال حذف شدن از بازار هستند؛ اما آیا همچنان تقاضایی برای این کولرها در بازار وجود دارد؟ این فعال بازار لوازم خانگی پاسخ داد: در تولید کولر آبی خودکفا هستیم و نیازی به واردات وجود ندارد، اما تقاضا برای خرید کولرهای آبی در حال کاهش است، زیرا استفاده از این کولرها به دلیل مصرف برق و آب صرفه اقتصادی ندارد.

موسوی تاکید کرد: به جز چند کشور محدود، استفاده از کولر آبی در سراسر جهان محدود است، زیرا استفاده از این کولرها صرفه اقتصادی ندارد. به خصوص در کشورهایی مثل ایران که از آب شرب در این کولرها استفاده می‌شود.

۳۵۲۱۷

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml