انقلاب مرد لالیگای در استقلال; آنالیز خط به خط تیم نکونام/ آبی پوشان کم ستاره چگونه مدعی قهرمانی شدند؟

استقلال با کامبک مقابل تیم هوادار بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر رسید.

به گزارش اخبار تایمز؛ ریکاردو ساپینتو در فصل گذشته به لطف مهارت های هجومی و تکنیکی خود توانست فوتبال زیبایی ارائه دهد اما استقلال در پایان فصل از کسب جام کوتاه ماند!

استقلال ساپینتو با محمد محبی و مهدی قیدی دو وینگر ویرانگر بوشهری توانست دروازه هر تیمی را باز کند اما قانون نانوشته فوتبال می گوید: تیمی که کمترین گل را بزند قهرمان لیگ می شود!

اما برای انتخاب جانشین ساپینتو، باشگاه استقلال به سراغ مردی رفت که می تواند قانون نانوشته ای را که در بالا ذکر شد تعریف کند. بالاخره نکونام کارش را با انرژی و انگیزه زیاد اما با دستانی که هر روز از دیروز خالی می شد شروع کرد. مهدی قیدی و محمد محبی دو ستاره استقلال از این تیم راهی امارات و روسیه شدند و رافائل سیلوا هم رفت. عارف غلامی دیگر مهره اصلی استقلال ساپینتو از نظر مالی با آبی ها به توافق نرسید و… خلاصه جواد نکونام بدون این ستاره ها تیمش را برعهده گرفت.

با این مقدمه می خواهیم به سراغ تحلیل تاکتیکی شاگردان جواد نکونام برویم و ببینیم استقلالی های بی ستاره چگونه به تیمی پیشرو و مدعی تبدیل شدند.

 اول؛ تغییر سیستم

جواد نکونام فصل را با سیستم ۱-۳-۲-۴ آغاز کرد. این سیستم اما به وینگرهای سرعتی و تکنیکی مانند محمد محبی و مهدی قیدی نیاز داشت. اما جواد نکونام خیلی زود متوجه شد که با این سیستم نمی تواند در لیگ برتر موفق باشد چرا که وینگرهایی برابر با دو ستاره بوشهری در اختیار ندارد و به همین دلیل هوشمندانه به دفاع سه نفره روی آورد. سیستم دفاعی که برخی آن را تمام شده و از کار گذشته می دانستند اما سرمربی استقلال از سر ناچاری به آن روی آورد. او برای اولین بار در بازی حساس مقابل سپاهان به عنوان جهان از سیستم ۲-۵-۳ استفاده کرد و عملکرد بسیار خوبی داشت. شاید اگر اشتباه کوپال نظمی داور (به گفته اکثر کارشناسان داوری) در عدم اعلام خطا روی ارسلان مطهری در محوطه جریمه استقلال، قبل از پنالتی سپاهان، تیم نکونام حداقل یک امتیاز را از اصفهان به تهران می آورد.

جواد نکونام با استفاده از این سیستم و اجرای صحیح آن در گام اول، ثبات بی نظیری به خط دفاعی پر از سوراخ استقلال (حتی فصل گذشته) بخشید. حضور روزبه چشمی، ایمان سلیمی و محمدحسین مرادمند در مرکز دفاع و دو مدافع کناری در کنار آنها که با وجود تغییر در ترکیب، یمگا و جعفر سلمانی (ابوالفضل جلالی) نقش اساسی این دو را ایفا می کنند. ترکیب نکونام. این سیستم و جایگیری که در پست دفاع به ۵ بازیکن تغییر می کند، نفوذ به آن سخت می شود. مدافعان میانی حاضر به رفتن به کناره ها با همکاری مدافعان کناری یکدیگر را می پوشانند و عملاً وینگرهای تیم حریف را از کار می اندازند و این دفاع ۵ نفره در مقابل مرکز و ضربه تیم حریف باعث برتری عددی می شود. همین موضوع یکی از دلایل دشوار گلزنی استقلالی ها در لیگ بیست و سوم بوده است. اگرچه در دیدار با هواداران ایمان سلیمی و خط دفاعی استقلال، یکی دو اشتباه بد در نیمه اول داشتند، اما با صحبت های دو نیمه، تغییراتی که در ترکیب استقلال ایجاد شد و البته … تیم در نیمه دوم بیشتر و بیشتر بازی می کرد. عملکرد بهتری در مسائل دفاعی نشان داد.

دوم؛ وینگ بک به جای فول بک!

در سیستم فعلی استقلال و جواد نکونام، کوین یاماگا، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی تنها وظیفه رفت و برگشت بین حمله و دفاع را ندارند و باید بتوانند کارهای ترکیبی انجام دهند. سرمربی استقلال با زیرکی از مدافعان کناری خود در نقش مدافع کناری استفاده می کند تا کمبود وینگر در تیمش را جبران کند. مدافعان کناری استقلال اجازه دور زدن مدافعان حریف و حتی نفوذ به محوطه ۱۸ قدمی تیم مقابل را دارند. ابوالفضل جلالی که در نیمه دوم بازی با هواداران به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد، نمونه بارز یک بال بک کامل و مورد نظر جواد نکونام را ارائه کرد.

انقلاب مرد لالیگایی در استقلال؛ تحلیل خط به خط تیم نکونام/ تیم کم‌ستاره آبی‌ها چگونه تبدیل به مدعی قهرمانی شد؟

سوم؛ مثلث جادویی!

زیبرنیک نفس، سعید مهری و آرش رضاوند مثلث جادویی خط هافبک استقلال را تشکیل می دهند. زیبرنیک نفس که بیشتر نزدیک به دفاع بازی می کند وظیفه انتقال توپ از دفاع به حمله را بر عهده دارد. آرش رضوند نیز که نسبتاً فنی است، از عهده این کار برمی آید و این دو در تخریب بازی تیم مقابل تخصص بیشتری دارند. سعید مهری را باید به این جمع اضافه کرد که او یک هافبک دونده محسوب می شود و می تواند مهاجمان تیمش را تغذیه کند. ویژگی این سه هافبک آبی پوش که مهدی مهدی پور را هم پشت سر خود می بینند مکمل یکدیگر بودن است. جواد نکونام که سال ها فرماندهی خط میانی تیم ملی و اوساسونا در لالیگا را برعهده داشت، از این بابت کمی خیالش راحت شده است. مهدی مهدی پور که در نیمه دوم به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد، در زدن ضربات، کرنر و ضربات ایستگاهی استاد مطلق است و کمک کرد استقلال در نیمه دوم وارد بازی شود و خطرات بیشتری روی دروازه علیرضا حقیقی ایجاد کند

چهارم؛ بازی با دو مهاجم

نکته دیگری که در طول فصل به تدریج تغییر کرد. اضافه شدن یک مهاجم دیگر به عنوان مهاجم مکمل به خط حمله استقلال. مهرداد محمدی که به تیم ملی دعوت شد و عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت، در پست وینگر نتوانست انتظارات را برآورده کند اما با انتقال به خط حمله تبدیل به یک ستاره شد. محمدی به عنوان یار مکمل آرمان رمضانی (یا ارسلان مطهری) توانسته کمک بیشتری به تیمش کند و از نگرانی جواد نکونام بکاهد. او با زدن ۲ گل و زدن یک پنالتی در دیدار با هواداران به عنوان یک فوق ستاره ظاهر شد تا جواد نکونام در نشست خبری او را با بهترین های جهان مقایسه کند.

پنجم؛ جواد نکونام

این خلاصه ای بود از عملکرد تحسین برانگیز مربی متفکر کشورمان که باعث انقلابی در تیم کم ستاره (شاید بدون ستاره!) استقلال شده است. جواد نکونام تیمی ساخته است که می تواند هر تیم ستاره ای یا حریفی را شکست دهد، بازگشتی داشته باشد و با مشکل مواجه شود. حالا به نظر می رسد جواد نکونام و شاگردانش با جنگندگی و کار گروهی خود توانسته اند نظر هواداران و لیگ برتری را به خود جلب کنند و تحسین برانگیز ظاهر شوند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml