انواع قلمو و کاربردهای آن

قلموهای نقاشی انواع مختلفی دارند و جزو اصلی‌ترین ابزار برای نقاشی کردن به حساب می‌آیند. شاید انتخاب آن چندان اهمیت زیادی از نظر شما نداشته باشد، اما اگر به صورت حرفه ای و تکنیکال نقاشی کنید، متوجه مهم بودن آن خواهید شد.

انوع قلمو تنها در جنس، شکل و برند سازنده باهم فرق نمی‌کنند. بلکه از نظر کارایی و عملکرد هم باهم متفاوت هستند. برخی از آنها آب بیشتری را جذب می‌کند و برخی دیگر نرم‌تر هستند و… هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

انواع قلمو کدامند؟

تنوع قلموها بسیار زیاد است و همین امر کار انتخاب را سخت می‌کند. شما باید انواع قلمو را بشناسید تا بتوانید از میان آن بهترین مدل را متناسب با سبک نقاشی، نوع رنگ و مهارت خودتان انتخاب کنید. از مهم‌ترین انواع قلمو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلمو شاخه زن

این قلمو موهای بسیار باریکی با تارهای بلند دارد. در بین هنرمندان به اسم قلمو لاینر هم شناخته می‌شود و نوک موهای آن هم تیز است. در نتیجه این امکان را به شما می‌دهد تا خطوط ظریف و صاف بکشید. از این قلمو برای نقاشی شاخه درختان، ارایش چهره، سیبیل، تار مو و… می‌توانید استفاده کنید.

قلمو محو کن

در هر نقاشی برای واقعی به نظر رسیدن آن، باید یک سری خطوط را محو کنید. محو کردن رنگ‌ها کار ساده ای نیست و نیاز به یک قلمو حرفه ای دارید. قلمو محو کن یا همان قلم موی ماپ با موهای پرتراکم و سر گرد خود می‌تواند به راحتی این کار را برای شما انجام دهد. این قلمو در نقاشی فیگور بیشترین استفاده را دارد و البته برای سبک‌های دیگری از نقاشی همچون پرتره هم قابل استفاده است.

قلمو تخت

یکی از اصلی‌ترین قلم‌هایی است که هر نقاشی باید آن را داشته باشد. قلمو تخت که به اسم قلمو مویی هم شناخته می‌شود برای رنگ کردن فضاهای خالی و همچنین نقاشی زدن مناسب است. از این قلمو بیشتر برای نقاشی با رنگ روغن استفاده می‌کنند و د ردو نوع نرم و زبر وجود دارد. این قلموها سایزبندی مختلفی هم دارند که با توجه به سایز نقاشی می‌توانید ان را انتخاب کنید.

قلمو فیلبرت

شاید این قلمو را با اسم قلمو زبان گربه ای بشناسید که مدل پیشرفته قلمو تخت است و می‌توانید به راحتی با استفاده از آن هر نوع خطوطی را محو کنید. اگر رنگ شما روی صفحه هنوز خشک نشده باشد به کمک فیلبرت می‌توانید بافت‌های مختلفی روی سطح ایجاد کنید. سر این قلمو به حالت منحنی است و ظاهری بسیار لطیف و ظریف دارد.

قلمو پروانه ای یا بادبزنی

این قلمو که حالت بازتری دارد و موهای آن به سمت بیرونپخش شده، برای ترکیب رنگ‌ها استفاده می‌شود. البته اگر تکنیک‌های نقاشی را به صورت کامل بلد باشید، می‌توانید از آن برای نقاشی چمن، شاخه و… هم استفاده کنید. این قلمو برای ایجاد هایلایت در نقاشی شما و همچنین ترفند نقطه گذاری هم بسیار ایده آل و کارآمد می‌باشد.

قلمو سر گرد

همانطور که از اسم آن مشخص است، سر موهای قلم به صورت گرد و نیم دایره می‌باشد. اگر نقاشی شما جزئیات بیشتری دارد و می‌خواهید خطوط ریز ترسیم کنید یا نقاشی خودتان را به صورت کنترل شده اجرا نمایید، این قلمو برای شما مناسب خواهد بود. اغلب هنرمندان از قلمو سر گرد برای نقاشی با رنگ اکریلیک استفاده می‌کنند. این قلمو هم مانند قلموتخت دارای سایزبندی مختلفی است.

قلمو شمشیری

لیت قلمو سر کج و صافی دارد و به همین دلیل به این اسم شناخته شده است. به عبارتی می‌توان آن را همان قلم موی تخت دانست که سر آن زاویه دار شده است. این طراحی باعث می‌شود بتوانید منحنی‌های دلخواه خود را رسم کنید. برای سایه زدن هم می‌توانید از این قلمو استفاده نمایید. البته کاربردهای دیگری همچون نقاشی شاخه و علفزار و… هم دارد که بسته به مهارت خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

قلمو رنگ روشن

تعجب نکنید، منظور از قلمو رنگ روشن قلم‌هایی نیست که به رنگ روشن طراحی شده اند. این نوع قلمو شباهت زیادی به مدل سر تخت دارد اما موهای آن به نسبت کوتاه‌تر است. کوتاه بودن موهای این قلمو باعث می‌شود تا کنترل بیشتری بر روی نقاشی داشته باشید. از این قلمو اغلب برای نقاشی با رنگ‌های روشن استفاده می‌شود و به همین خاطر به این اسم شهرت دارد. قلمو رنگ روشن در دسته بندی قلموهای زبر ثرار دارد و می‌توانید برای آثار آبستره و همچنین نقاشی با رنگ‌هایی که سنگین هستند، از ان استفاده کنید.

قلمو نرم بخریم یا زبر؟ مسئله این است!

همه قلموهای نام برده شده در دو نوع نرم و زبر تولید می‌شوند. اما سوال مهم این است که کدامیک از آن‌ها برای نقاشی شما مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است هر یک از آنها را به صورت مجزا بشناسیم:

  1. قلمو نرم: این قلموها باعث ایجاد بافتی نرم و صاف می‌شوند. این قلموها برای نقاشی با رنگ‌های غلیظ و سفت مناسب نیست و همچنین نباید با آنها رنگ گذاری سنگین انجام داد. قلموهای نرم برای اجرا روش آلاپریما یا همان خیس در خیس هم مناسب نخواهد بود. از این قلمو می‌توانید برای ترفندهایی همچون لایه‌های بالایی نقاشی، نقاشی جز به کل، گلیز کردن، بلندینگ و آثار فوتورئال و هایپر رئال استفاده کرد.

  2. قلمو زبر: در برابر قلموهای نرم، نوع زبر قد علم کرده است که موهای خشن‌تری دارند و می‌توانید برای نقاشی با رنگ‌های غلیظ و همچنین لایه گذاری‌های ضخیم از آن استفاده کرد. بهتر است برای کار با این قلمو به سراغ رنگ‌های رقیق نروید چرا که بعد از نقاشی خراش‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌شود. از قلمو زبر می‌توان برای نقاشی آلاپریماف تکنیک ایمپسو و… استفاده کرد.

بهترین قلموهای نقاشی را از کجا بخریم؟

اگر سابقه و تجربه زیادی در دنیای هنر و نقاشی ندارید، انتخاب قلمو و خرید آن برایتان سخت خواهد بود. بهتر است در چنین مواقعی از افراد با تجربه کمک بگیرید. اگر هم سابقه کافی دارید، به راحتی می‌دانید چه قلمویی می‌خواهید. می‌توانید برای خرید اینترنتی و انواع قلمو نقاشی، به فروشگاه لذت نقاشی مراجعه کنید.

لذت نقاشی انواع بسیار متنوعی از قلموها را از برندهای نام آوازه و برتر عرضه می‌کند که قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای هم دارند. می‌توانید به راحتی از بین آنها انتخاب کرده و خرید خود را در هر جای کشور که هستید انجام دهید. همچنین می‌توانید به راحتی از مشاوره رایگان کارشناسان لذت نقاشی بهره مند شوید تا یک قلمو متناسب با نیاز، سبک نقاشی و مهارت خود تهیه کنید. این فروشگاه ست کاملی از قلموهای کاربردی را هم با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند و می‌توانید به آسانی آن را تهیه کنید و یک ست کاربردی از قلموهای مورد نیاز خود داشته باشید. تجربه یک نقاشی لذت بخش با لذت نقاشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml