اکبر عبدی: سیاست راه خود را می رود و هنر باید راه خود را برود /حرفه یی برخورد کنند اخلاقم تند نمی شود

اکبر عبدی گفت: بازیگری حرفه یی ام از تئاتر شهر شروع شد، با «سیرک باشکوه جهانی»به کارگردانی سالار هاتفی که مقابل تماشاگران مردمی بر صحنه رفتم. بعد از صحنه تئاتر، مقابل دوربین قرار گرفتم: سال ۵۹ با بازی درسریالی به نام «مثل آباد» که از تلویزیون پخش می شد.

اکبر عبدی: سیاست راه خود را می رود و هنر باید راه خود را برود /حرفه یی برخورد کنند اخلاقم تند نمی شود

به گزارش خبرنگار رکنا،  اکبر عبدی در چهار دهه فعالیتش در سینمای ایران جزو پرکارترین بازیگران سینمای ایران است و بیراه نیست اگر بگوییم در این چهار دهه پر کار ترین بازیگر سینمای ایران است. طبعا این پرکاری را می توان در ضیق وقت گفت وگو با رسانه ها نیز جست.

قبل ازگفتن از امروزها کمی به گذشته اکبرعبدی برویم، آقای عبدی! اصلاچرا بازیگر شدید؟

از دوران مدرسه عاشق بازی بودم، پای ثابت تئاتر های مدرسه بودم. ادای این و آن را درمی آوردم، نه اینکه مسخره کنم، مثلا شبیه معلم ها و مدیران و بعضی همکلاسی ها رفتار می کردم، هم بازیگوش بودم و هم وقتی رفتار دیگران را تقلید می کردم و همکلاسی هایم شاد می شدند حس می کردم با لبخند آنها روحم حس شادی پیدا می کند ولی بازیگری حرفه یی ام از تئاتر شهر شروع شد، با «سیرک باشکوه جهانی»به کارگردانی سالار هاتفی که مقابل تماشاگران مردمی بر صحنه رفتم. بعد از صحنه مقابل دوربین قرار گرفتم: سال ۵۹ با بازی درسریالی به نام «مثل آباد» که از تلویزیون پخش می شد.

نظرتان در مورد منتقدان سینما چیست؟ 

منتقدان کارشان نقد است. نقد هم می تواند سازنده باشد اگر درست صورت گیرد. گفتن از فیلم دیدنش را کم لطف می کند. تنها می توانم بگویم یک فیلم کمدی، اجتماعی برای خانواده هاست تا درکنار هم نگاه کنند، شاد باشند و بیاموزند.

 با سریال «بازم مدرسه ام دیرشد» فیلم هایی چون اجاره نشین ها، گراند سینما، دزد عروسک ها، مادر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، هنرپیشه، حتی اخراجی ها، رسوایی و… هر روز در نگاه های مردم و منتقدان تکرار احسنت شدید و این یعنی سخت است. اکبر عبدی خودش نگاهش به آثارش چیست؟

از سریال «بازم مدرسه ام دیرشد» گفتید، اگر برای شما و به قول شما آن سریال برای بینندگانش نوعی نوستالژی شده است باید بگویم برای من یک یادگاری به یاد ماندنی است، شاید خود زندگی است. آنقدر این سریال را دوست دارم که همیشه دلم می خواست یک بار دیگر فیلم یا سریالی به همین اندازه محبوب مردم بازی کنم تا مردم بار دیگر به همان اندازه بازیگری ام را دوست داشته باشند.

بازیگری شما را دوست داشته باشند! شده است فیلمی را که بازی کرده اید دوست نداشته باشند، فکر نمی کنم تابه حال بازیگری از شما در تلویزیون و سینما دیده باشیم که ارزشمند نباشد. شما از معدود بازیگرانی هستید که مردم و منتقدان بازیگری تان را توانا می دانند.

امیدوارم این گونه باشد.

هست! ولی می گویند اکبر عبدی که با بازی خود همیشه به لبان ما خنده رضایت هدیه داده است در پشت صحنه فیلم گویا کمی بداخلاق است…

حرفه یی برخورد کنند اخلاقم تند نمی شود. اگر سینمای ما حرفه یی است باید همه مراتب آن نیز حرفه یی طی شود، تحمل بی نظمی ندارم، سرموقع باید همه چیز انجام گیرد. زمان رفت و آمد، ایاب و ذهاب، ساعت صرف غذا، زمان ضبط ها… همه چیز سرجای خود باشد چرا باید کسی ناراحت شود! سینمای حرفه یی معنایی دارد که ما تنها ادعایش را داریم، اولین اصل حرفه یی بودن نظم است.

کمی از فیلم هایی که در گذشته های دور تر بازی کردید به گذشته یی نزدیک تر نگاهی داشته باشیم و این سوال که چطور در فیلم های کارگردانی (اخراجی ها و رسوایی) بازی کردید که روزی فیلم دیگر شما (هنرپیشه) را پیش تر که کارگردان نبود از پرده سینما پایین کشید…

همه آدم ها در طول زمان تغییر می کنند، این تغییرها در رفتار، فکر و دیدگاه شان اثر گذار است. یکی از بهترین و راحت ترین فضای کار در سینما را با ده نمکی داشتم، سیاست راه خود را می رود و هنر باید راه خود را برود و من به سیاست کاری ندارم. بازیگر آن کار (هنرپیشه) بودم وسخنی در مورد آن گذشته ندارم. وقتی ده نمکی برای بازی در فیلم خود مرا دعوت کرد تنها به فضای حرفه یی کار نگاه کردم. برخورد ایشان در فضای کارگردانی مناسب بود و همین شد که انتخاب کردم با ایشان کار کنم. آن فیلم ها خوب فروش رفت، فروش هایی میلیاردی که بی تعارف بخشی از آن فروش خوب به خاطر حضور من به عنوان بازیگر در آن فیلم ها بود، ولی دریافتی من به عنوان دستمزد بازی در آن آثار ۲۰۰ میلیون تومان هم نشد.

برخورد تهیه کنندگان سینما با هنرمندانی چون شما که حضورتان بر پرده سینما یعنی فروش فیلم، چگونه است؟

بارها شنیده ام که می گویند «اکبرعبدی، دستمزد بالایی می گیرد»! معنای این جمله را نمی فهمم. مرا به عنوان بازیگر حرفه یی نام می برند، دغدغه دستمزد مرا دارند! اگر معتقد هستند بازیگر خوبی هستم پس باید دستمزد مناسبی هم دریافت کنم.

از سوی دیگر حکایت این است که آنچه روز اول از سوی بعضی از تهیه کنندگان به عنوان دستمزد و رقم قرارداد گفته و روی کاغذ ثبت می شود آن رقمی نیست که در نهایت پرداخت می شود. تهیه کنندگان خوب هم داریم و خیلی های شان نیز حق هنرمند را پایمال می کنند.

پس علت اینکه مدتی است کم کار شده اید همین بدقولی ها و خلف وعده ها بود؟

نه کاملا! مدتی شرایط جسمی مناسبی برای بازی نداشتم، استراحت کردم، هنوز هم امید دارم سلامت کامل را به دست آورم و همان اکبرعبدی قبلی شوم ولی زمان به عقب برنمی گردد.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml