فناوری نانو باعث باروری گوسفندان شد

یکی از محققان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران راهکاری برای بهبود باروری گله گوسفندان با بهره‌گیری از فناوری نانو ارائه کرد.

 

به گزارش گروه دانش و فناوری، مهدی پور مجری طرح گفت: به منظور حفظ دام‌های بومی و جلوگیری از انقراض این ذخایر ژنتیکی ارزشمند، لازم است که بخشی از تحقیقات در زمینه به کارگیری روش‌های مطلوب حفظ و انتقال این ژن‌ها به نسل‌های آینده اختصاص پیدا کند که برای این منظور می‌توان با بهبود روش‌های نگهداری اسپرم به این هدف رسید.

وی فرآیند انجماد اسپرم، را فناوری دقیق و ماهرانه‌ای دانست که طی چند دهه اخیر به منظور بهبود آن فعالیت‌های عمده‌ای صورت گرفته است، اما کماکان مقدار بازیافت اسپرم پس از انجماد کافی نیست و باید بهبود یابد.

فناوری نانو باعث باروری گوسفندان شد

این محقق ادامه داد: مزیت انجماد اسپرم جلوگیری از کاهش زنده‌مانی اسپرم در طی یک دوره زمانی طولانی مدت است. تلقیح مصنوعی به عنوان مهمترین تکنیک برای اصلاح ژنتیکی حیوانات ارائه شده که به وسیله آن تنها با چند رأس حیوان نر انتخابی می‌توان هزاران حیوان ماده را در سال تلقیح کرد.

مهدی‌پور بارور کردن تعداد زیادی ماده با استفاده از اسپرم نرهای با نژاد برتر، کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری نرها، ایجاد مخازن ژنی، انتقال آسان مایع منی از مراکز تولید به دورترین مکان‌ها، تضمین بقای نرهای منحصر به فرد و جلوگیری از انقراض نسل نژادهای برتر را از دیگر کاربردهای اساسی فرآیند انجماد اسپرم گوسفندان نر نام برد و یادآور شد: در این طرح ما با استفاده از فناوری نانو بهره بردیم. این فناوری موجب می‌شود که ماده مورد نظر به صورت بهینه و آرام وارد اسپرم شده و در نتیجه از استرس ایجاد شده توسط ورود ناگهانی ماده به محیط و در نهایت شوک اسپرم، جلوگیری می‌شود. از طرفی دیگر، در این پژوهش، از روزیگلیتازون (اسپرم) جهت نگهداری اسپرم به صورت سردسازی شده استفاده می‌شود که در تحقیقات مختلف، اثرات محافظتی بسیار قوی در محافظت از اسپرم نشان داده است.

مجری طرح بهبود باروری گله گوسفند با به کارگیری فناوری نانو و ترکیبات مؤثر بر انرژی اسپرم و بهبود عملکرد می‌توکندری، استفاده از فناوری نانو در جلوگیری از ورود ناگهانی ماده یا آنتی اکسیدان به اسپرم و کاهش شوک ناشی از آن را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح به دستیابی به فناوری‌های مناسب جهت بهبود راندمان تولید مثل و کاربرد ژن‌های کاندید مؤثر برعملکرد در گوسفند و بز و گاو میش بومی کشور نیز کمک می‌کند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml