بهترین ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسان; کدنویسی خودکار و تشخیص اشکال

ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها می توانند سرعت کدنویسی شما را بهبود بخشند. همچنین کیفیت و امنیت کدها را افزایش می دهند.

به گزارش اخبار تایمز؛ پیشرفت چشمگیر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ماه های اخیر منجر به ظهور سرویس های مختلفی در زمینه های مختلف شده است که می تواند به کاربران کمک کند تا کارها را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند. برنامه نویسی نیز یکی از این حوزه ها محسوب می شود و گزینه های مختلفی برای کمک به توسعه دهندگان در دسترس است. در ادامه به معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسان و مزایای آنها پرداخته می شود.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها چه کاربردی دارد؟

ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسان به وجود آمده است تا کد را سریع تر و دقیق تر بنویسند. چنین سرویس هایی معمولاً می توانند کدهای خروجی را بر اساس دستورات ورودی در اختیار کاربر قرار دهند یا کدهای نوشته شده توسط توسعه دهندگان را به طور همزمان تکمیل کنند. بسیاری از آنها با ویرایشگرهای محبوب و محیط های توسعه مانند ویژوال استودیو تعامل دارند و می توانند خطاها، باگ ها و حتی آسیب پذیری های امنیتی را در موارد خاص شناسایی کنند.

بدیهی است با توجه به ویژگی های ذکر شده، مهمترین مزیت استفاده از هوش مصنوعی برای برنامه نویسان، داشتن وقت آزاد بیشتر خواهد بود. همچنین، با افزایش دقت و نیاز کمتر به رفع خطاهای کد، می توانید بهره وری خود را افزایش دهید و زمان بیشتری را به توسعه محصولات جدید یا انجام کارهای دیگر اختصاص دهید. شایان ذکر است که اگر با زبانی کار می کنید که تسلط بالایی به آن ندارید، خدمات ذکر شده نیز می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد.

قبل از انتخاب ابزار بهتر است به ویژگی ها و امکانات تخصصی آن توجه کنید. به عنوان مثال، برخی از آنها در یافتن اشکالات و بررسی کدها خوب هستند. در حالی که برخی دیگر می توانند برای نوشتن کد به صورت خودکار استفاده شوند. همچنین توصیه می شود از تعامل سرویس مورد نظر با محیط توسعه مورد نظر شما اطمینان حاصل کنید. ناگفته نماند که هر ابزار در نوشتن کدهای زبان خاصی تخصص دارد. بنابراین قبل از انتخاب حتما این موضوع را در نظر بگیرید.

۱. سرویس گیت‌هاب کوپایلوت (GitHub Copilot)

یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعه دهندگان، GitHub Copilot است که برای نوشتن کدهای باکیفیت و کارآمدتر استفاده می شود. این سرویس از مدل زبان OpenAI Codex استفاده می کند که می تواند منابع مورد نیاز را از طیف گسترده ای از کدهای موجود فراخوانی کند. از قابلیت‌های آن می‌توان به نوشتن چندین خط کد، تکمیل توابع، بررسی و اظهار نظر روی کد، کمک به رفع اشکال‌ها و شناسایی نقص‌های امنیتی اشاره کرد.

سرویس گیت‌هاب کوپایلوت
بهترین ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسان; کدنویسی خودکار و تشخیص اشکال

سرویس Copilot GitHub از اکثر محیط های توسعه محبوب پشتیبانی می کند و برای برخی از آنها مانند Visual Studio و JetBrains یک پلاگین اختصاصی دارد. کاربر می تواند برای تکمیل هر بخش به چندین پیشنهاد ارائه شده توسط هوش مصنوعی دسترسی داشته باشد و گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کند. شایان ذکر است که برای استفاده از این ابزار باید به حساب GitHub خود وارد شوید. استفاده از آن برای توسعه دهندگان فردی رایگان است. اما طرح های پولی نیز در نظر گرفته می شود.

۲. سرویس آمازون  CodeWhisperer

ابزار CodeWhisperer آمازون قادر به نوشتن و تکمیل کدها به صورت همزمان است و به لطف استفاده از یادگیری ماشینی، دقت بالایی در انجام کارها از خود نشان می دهد. ابزار مذکور بر اساس مقدار زیادی کد منبع باز آموزش داده شده و می تواند ساده ترین کارها تا پیچیده ترین توابع را بر اساس دستورات ورودی و کدهای از پیش نوشته شده انجام دهد. همچنین از انواع محیط های توسعه مانند Visual Studio، JetBrains و AWS Cloud9 پشتیبانی می کند. افراد می توانند از این سرویس به صورت رایگان استفاده کنند. اما دسترسی به سطوح بالاتر و امکانات بیشتر مستلزم پرداخت هزینه اشتراک است.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها
بهترین ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسان; کدنویسی خودکار و تشخیص اشکال

  • ورود به سایت سرویس آمازون CodeWhisperer

۳.  ChatGPT   –  هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

سرویس ChatGPT شامل ویژگی های مختلفی است و می توان از آن برای انجام کارهای مختلف از جمله بهینه سازی کد استفاده کرد. کاربر می تواند از این هوش مصنوعی سوالاتی بپرسد و ایده های مختلفی را دریافت کند. نه تنها می توان از سرویس ذکر شده برای یافتن خطاهای کد استفاده کرد. همچنین قادر خواهد بود برای کل مسیر توسعه یک محصول برنامه ریزی کند. در مقایسه با نسل قبلی خود، مدل زبان GPT-4 می تواند دستورات پیچیده تری را تشخیص دهد و مشکلات سخت تری را حل کند.

بهترین ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسان; کدنویسی خودکار و تشخیص اشکال

ابزار ChatGPT بسیار انعطاف پذیر است و امکان بررسی کدها به زبان های مختلف و یافتن اشکالات آنها را فراهم می کند. البته قابل پیش بینی است که خدمات تخصصی برنامه نویسی و بهبود کد می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین برخی از کاربران از دریافت پاسخ های یکسان در موقعیت ها یا محدودیت های مختلف حین مکالمه و فراموشی پرسش و پاسخ های قبلی توسط هوش مصنوعی گله مند هستند.

۴. هوش مصنوعی  CodeT5  برای برنامه نویس ها

سرویس CodeT5 دارای یک مدل رمزگذار و رمزگشا داخلی است که امکان ترجمه زبان های گفتاری به کد و بالعکس را فراهم می کند. در نتیجه، کاربر نه تنها می تواند به آن دستور بدهد که یک کد بنویسد. بلکه از آن بخواهید که عملکرد بخشی از یک کد را توضیح دهد. بدیهی است که چنین ویژگی برای یادگیری برنامه نویسان بسیار مفید خواهد بود و می تواند کمک بزرگی به آموزش در هنگام کدنویسی کند.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

سرویس CodeT5 دارای یک مدل رمزگذار و رمزگشا داخلی است که امکان ترجمه زبان های گفتاری به کد و بالعکس را فراهم می کند. در نتیجه، کاربر نه تنها می تواند به آن دستور نوشتن کد را بدهد. در عوض، از آن بخواهید که عملکرد یک کد را توضیح دهد. بدیهی است که چنین قابلیتی برای یادگیری برنامه نویسان بسیار مفید خواهد بود و می تواند کمک بزرگی در یادگیری هنگام کدنویسی باشد.

۵. سرویس  Codiga

اگر تمرکز ویژه ای روی کیفیت و امنیت کدهای خود دارید، ابزار هوش مصنوعی Codiga برای توسعه دهندگان می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این سرویس بیشتر بر بررسی کد متمرکز است و ویژگی های کمتری نسبت به رقبا از نظر نوشتن یا تکمیل کد ارائه می دهد. اگرچه با استفاده از آن، می توانید تکه هایی از کد بنویسید. اما نمی تواند به تنهایی چندین خط کامل ایجاد کند. تصحیح خودکار عیوب یافت شده از دیگر ویژگی های مهم آن محسوب می شود. علاقه مندان می توانند از نسخه پایه به صورت رایگان استفاده کنند.

 سرویس Codiga

کاربران می توانند دستورات خاصی را برای هوش مصنوعی Codiga تعریف کنند تا هنگام بررسی کد در نظر گرفته شود و از یافتن خطاهای تکراری یا غیر ضروری جلوگیری شود. سفارشی سازی های انجام شده را می توان با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشت تا همه بتوانند از استاندارد یکسان بهره مند شوند. متأسفانه سرویس مذکور از محیط های توسعه محدود پشتیبانی می کند. اگرچه موارد محبوبی مانند Visual Studio، JetBrains، GitHub و GitLab در این لیست هستند. همچنین برخی از افراد از عملکرد آن در زبان PHP شکایت کرده اند.

۶. سرویس  OpenAI Codex

ChatGPT تنها محصول شرکت OpenAI در این لیست نیست و گزینه دیگری تحت عنوان OpenAI Codex در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد. این ابزار توانسته است قابلیت های پردازش زبان را با میلیون ها خط کد ترکیب کند تا دستورات کاربر را به کد تبدیل کند. با این حال، استفاده از آن برای نوشتن کدهای طولانی توصیه نمی شود. بلکه راه حل مناسبی برای نوشتن کدهای کوتاه سریع و آسان است. خوشبختانه استفاده از آن هیچ هزینه ای نخواهد داشت.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

Codex نسبتاً سریع و آسان برای استفاده است. زیرا نیازی به وارد کردن کدهای آماده و آشنایی آنها با محصول یا پروژه نیست. معایب آن شامل پشتیبانی محدود زبان است که شامل Python، JavaScript، Go، Perl، PHP، Ruby، Swift، TypeScript و Shell می شود. البته بهترین عملکرد در پایتون دیده می شود و ممکن است در زبان های دیگر با خطا مواجه شوید. Codex نیز یک ابزار تولیدی است. در نتیجه امکانات زیادی در زمینه بررسی کدها و ارائه پیشنهاد برای بهبود آنها ندارد.

۷. هوش مصنوعی PolyCoder برای برنامه نویس ها

PolyCoder به عنوان یک سرویس متن باز و به عنوان رقیب اصلی OpenAI Codex شناخته می شود که رویکرد متفاوتی نسبت به رقبای خود دارد. استفاده از ابزار مذکور نه تنها برای همه کاربران رایگان است. اما آنها همچنین می توانند به داده های مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، شرکت کنندگان می توانند داده های جدیدی را برای بهبود عملکرد سرویس اضافه کنند.

PolyCoder

محققان دانشگاه کارنگی ملون این سرویس را بر اساس مدل زبان GPT-2 OpenAI توسعه داده اند و ادعا می کنند که محصول آنها در نوشتن کدهای زبان C در مقایسه با سایر ابزارها عملکرد بهتری دارد. البته ۱۱ زبان برنامه نویسی دیگر نیز توسط آن پشتیبانی می شود.

۸. Tabnine؛ هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

یکی دیگر از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسان، سرویس Tabnine است که می تواند به عنوان یک دستیار مجازی در تکمیل کدها و افزایش سرعت توسعه دهندگان در پیشبرد پروژه ها کمک کند. این ابزار قادر است ادامه کدها را به صورت خودکار تشخیص دهد و بر اساس کدهای قبلی پیشنهاد دهد و حتی امکان نوشتن کدهای کامل نیز وجود دارد. البته پیشنهادات ارائه شده همیشه مطابق با هدف برنامه نویس نخواهد بود. اما کاربر به راحتی می تواند آن را رد کند تا پیشنهاد دیگری از هوش مصنوعی دریافت کند. استفاده از امکانات اولیه ابزار ذکر شده برای افراد رایگان است. اما پلن های پولی نیز برای دسترسی به ویژگی های پیشرفته تر یا استفاده های سازمانی در نظر گرفته می شوند.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

یکی از مزایای مهم تابنین یادگیری در طول زمان است. به طوری که پس از مدتی قادر به یادگیری الگوهای استفاده شده توسط کاربر برای ارائه نتایج دقیق تری خواهد بود. میزبانی منعطف آن امکان دسترسی به این سرویس را از طریق رایانه ها، سرورهای ابری و سایر محیط های توسعه فراهم کرده است. اگرچه پروتکل های امنیتی مورد استفاده نیز نقش مهمی در این امر ایفا می کنند. ناگفته نماند که طبق گفته برخی از کاربران، Tabnine ممکن است رم زیادی را در مقایسه با گزینه های مشابه اشغال کند. اما این مقدار معمولاً بیش از ۱ گیگابایت نیست.

۹. سرویس  Snyk Code

Snyk یک ابزار هوش مصنوعی برای توسعه دهندگان است که توسط شرکتی ایجاد شده است که تمرکز ویژه ای بر بهبود امنیت برنامه دارد. در نتیجه، همانطور که انتظار می رود، می تواند به حل مشکلات امنیتی کد در زبان های برنامه نویسی مختلف کمک کند. البته برخلاف رقبا خبری از کدنویسی خودکار یا انجام خودکار کارها نیست. اما به طور همزمان سطح امنیتی کدها را ارزیابی می کند. گفته می شود تشخیص سریع و آنی مشکلات مزیت اصلی این سرویس است که نیاز به ارزیابی های ثانویه و زمان بر آینده را به حداقل می رساند.

سرویس Snyk Code

استفاده از کد اسنیک بسیار آسان است و کاربران می توانند در مدت زمان کوتاهی با اکثر ویژگی های آن آشنا شوند. افزونه‌هایی برای محیط‌های توسعه محبوب از جمله JetBrains، Visual Studio و Eclipse نیز برای دسترسی آسان‌تر به ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده‌اند. اما پیشنهاد می شود در کنار این سرویس از گزینه های دیگر به ویژه ابزارهای ژنراتور استفاده کنید تا تجربه بهتری در نوشتن کد داشته باشید. ناگفته نماند که در زمان نگارش این مقاله، تنها ۱۰ زبان از جمله عناوین محبوبی مانند C، Java، JavaScript، PHP، Python، Ruby و TypeScript پشتیبانی می‌شوند و هیچ اشاره‌ای به زبان‌های کمتر شناخته شده در پشتیبانی وجود ندارد.

۱۰. سرویس  Replit Ghostwriter

اگر شما یا تیمتان علاقه مند به صرف زمان بیشتری برای کارهای خلاقانه هستید، می توانید برخی از وظایف کدنویسی را به Replit Ghostwriter محول کنید. این چت بات قادر به نوشتن کد است و می تواند دستورات زبان را به کد تبدیل کند یا عملکرد و هدف کدها را توضیح دهد. همچنین به مرور زمان قادر است با پروژه و نیازهای کاربر بیشتر آشنا شود تا نتایج دقیق و بهتری ارائه دهد. استفاده از آن رایگان نیست و کاربران Replit برای بهره مندی از این ویژگی باید ۱۰ دلار در ماه علاوه بر اشتراک اولیه خود بپردازند.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

در حال حاضر Replit Ghostwriter از ۱۶ زبان برنامه نویسی مانند JavaScript، Python، C، Java، CSS، HTML، Ruby، PHP، Rast و … پشتیبانی می کند و احتمالاً در آینده به آن ها اضافه خواهد شد. میانگین زمان پاسخگویی ابزار مذکور حدود ۵۰۰ میلی ثانیه است که نسبت به سایر گزینه ها نسبتاً سریع و قابل قبول است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن تبدیل صدا به کد است که در شرایط خاص می تواند بسیار مفید باشد. به گفته کاربران، دقیق ترین عملکرد را می توان در زبان های پایتون و جاوا اسکریپت مشاهده کرد و متاسفانه تنها در محیط توسعه Replit امکان استفاده از آن وجود دارد. در نتیجه خبری از افزونه اختصاصی ویژوال استودیو، Xcode یا سایر محیط های توسعه نیست.

۱۱. سرویس‌های  Codey  و  Studio Bot  گوگل

اگرچه گوگل در مقایسه با رقبای خود، برای ارائه عمومی ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسان نسبتا دیر بود. اما او با دست پر وارد میدان شده و دو سرویس Codey و Studio Bot را ارائه کرده است. علاقه مندان می توانند از Codey به عنوان یک دستیار هوشمند مجازی در محیط Colab گوگل استفاده کنند که ویژگی ها و قابلیت های نسبتاً مشابه Copilot X GitHub را ارائه می دهد. از آن جمله می توان به نمایش پیشنهادات تکمیل کد، کدنویسی خودکار، رفع اشکال و عیب یابی اشاره کرد. البته در حال حاضر کاربران تمامی کشورها امکان دسترسی به سرویس مذکور را ندارند و ممکن است برای بهره مندی از آن نیاز به استفاده از ابزارهای خاصی داشته باشید.

سرویس‌های Codey و Studio Bot گوگل

ابزار Codey بر اساس مدل زبان Palm 2 گوگل توسعه یافته است و در حال حاضر فقط از زبان برنامه نویسی پایتون پشتیبانی می کند. برای استفاده کافیست وارد محیط Google Colab شده و پس از ایجاد فایل جدید، در گوشه بالای صفحه به دنبال دکمه Generate بگردید. اگر کلید ذکر شده را پیدا نکردید، احتمالاً سرویس هنوز برای شما فعال نشده است. استفاده از این ابزار برای علاقه مندان رایگان است. اما کاربران پولی سرویس کولب گوگل زودتر از سایرین به آن دسترسی خواهند داشت.

Studio Bot یکی دیگر از ابزارهای معرفی شده توسط گوگل است که می تواند به توسعه دهندگان اپلیکیشن اندروید کمک کند. امکان استفاده از آن در محیط توسعه اندروید استودیو وجود دارد. اما در حال حاضر در حالت تست است و کاربران همه کشورها نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. قابلیت های فعلی آن شامل تولید کد و به روز رسانی API است. اما گوگل قول داده است که به زودی ویژگی های جدید و پیشرفته تری اضافه خواهد شد.

۱۲. گوگل بارد  –  ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

سرویس بارد (Bard) پاسخ دیرهنگام گوگل به ChatGPT و Bing مایکروسافت بود که هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در بین کاربران به دست آورد. با این حال، ابزار چندوظیفه ای گوگل عملکرد قابل قبولی در کدنویسی از خود نشان داده و به روز رسانی های جدیدتر آن توانسته است ویژگی های مرتبط را بهبود بخشد. در حال حاضر Bard از بیش از ۲۰ زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کند که مهمترین آنها C، Python و JavaScript هستند.

هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

کاربران می توانند برای ترجمه کدها از زبانی به زبان دیگر از Bard کمک بگیرند و یک ویژگی خاص امکان اجرای همزمان کدها در پس زمینه و نمایش خروجی دقیق آنها را فراهم می کند. به گفته گوگل، این ویژگی جدید توانسته عملکرد Bard را در پردازش دستورات تا حدود ۳۰ درصد بهبود بخشد. همچنین در صورت تمایل امکان ارسال مستقیم کدها به محیط Google Colab برای ارزیابی سایر جنبه ها وجود خواهد داشت. البته متاسفانه در حال حاضر امکان استفاده از چت بات گوگل برای کاربران تمامی کشورها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml