تعجب دنیا از لو رفتن آرشیو عظیم فیلم و اسناد بن لادن

روزنامه نگاران آمریکایی از ماهیت و تنوع آرشیو الکترونیکی عظیم اسامه بن لادن که توسط سیا در ماه مه ۲۰۱۵ فاش شد، شگفت زده شدند.

تعجب دنیا از لو رفتن آرشیو عظیم فیلم و اسناد بن لادن

به گزارش اقتصاد۱۰۰ به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری آر تی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ماه مه ۲۰۱۵ در وب‌سایت خود حدود ۴۷۰ پرونده را منتشر کرد که پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده توسط نیروهای ویژه آمریکایی در ابیت آباد پاکستان در سال ۲۰۱۱ در مخفیگاه وی پیدا شده بود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این باره گفت: انتشار اسناد، ویدیوها، فایل‌های صوتی و سایر مطالب القاعده این فرصت را به مردم آمریکا می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان تروریستی به دست آورند.

مطالب منتسب به آرشیو بن لادن شامل یادداشت‌های روزانه شخصی مشتمل بر ۲۲۸ صفحه و بیش از ۱۸ هزار سند از وی که به زبان عربی با دست نوشته شده و حدود ۷۹ هزار فایل صوتی و تصویری حاوی مکاتبات و عکس‌هایی است که توسط القاعده برای اهداف مختلف جمع آوری یا تهیه شده است.

علاوه بر این، این اسناد شامل بیش از ۱۰ هزار فایل ویدیویی، از جمله فایل عروسی پسرش، حمزه بن لادن، ویدیوهای خانوادگی اعضای القاعده و اظهارات اسامه بن لادن بود.

همچنین کامپیوتری که در جریان حمله به مخفیگاه بن لادن مصادره شد، حاوی فیلم‌های معروف هالیوود، انیمیشن‌هایی برای کودکان و همچنین سه فیلم مستند درباره رهبر این گروه تروریستی بود. در این بسته نوارهای بتمن، فیلم‌هایی درباره تاریخ هند، «رزیدنت اویل» و «سه تفنگدار» موجود بوده است.

این اسناد و پرونده‌های الکترونیکی نشان می‌دهند که اسامه بن لادن به داستان‌های حیات وحش و داستان‌هایی که در مورد زندگی دایناسورها و همچنین در مورد بدترین سم در جهان است، علاقه‌مند بوده است!

براساس این پرونده‌ها، بنیانگذار و رهبر گروه تروریستی القاعده علاقه‌مند به نوشته‌هایی در مورد تناقضات بین گروه خود و داعش و اختلافات استراتژیک، ایدئولوژیک و مذهبی خود در القاعده و گروه‌های متحد آن بود.

آرشیو الکترونیکی بن لادن حاوی مطالبی بود که توضیح می‌داد چگونه القاعده سعی کرد از انقلاب‌های رنگی در منطقه عربی به نفع خود سوء استفاده کند، همچنین این آرشیو شامل مطالبی بود که در مورد روش‌های حفظ انسجام و وحدت این گروه و بهبود وجهه‌اش در رسانه‌ها صحبت می‌کرد.

آرشیو بن لادن شامل نوشته‌های نویسندگان غربی در مورد حملات ۱۱ سپتامبر از جمله کتاب مایکل چوسودوفسکی، کارشناس کانادایی، «جنگ آمریکا علیه تروریسم» بوده که معتقد بود حملات ۱۱ سپتامبر چیزی جز بهانه‌ای آمریکایی برای حمله به خاورمیانه نبود. وی همچنین به کتاب یک افسر سیا به نام مایکل شوئر تحت عنوان «استکبار امپراتوری: چرا غرب در جنگ علیه تروریسم شکست می‌خورد» علاقه نشان داده بود که بن لادن را به عنوان «یک شخصیت دوست داشتنی و رمانتیک» تحسین کرد.

در این فهرست همچنین کتاب‌های الکترونیکی را می‌یابیم که مانند سایرین، از طریق فلش به بن لادن منتقل شده‌اند، زیرا در خانه‌اش اینترنت وجود نداشت. از جمله این کتاب‌ها «جنگ‌های اوباما» نوشته باب وودوارد، «ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ» نوشته پل کندی و «ایالات متحده آمریکا و ویتنام ۱۷۸۷-۱۹۴۱» نوشته رابرت هاپکینز میلر هستند.

مطالبی که آمریکایی‌ها آن را از محرمانه بودن خارج کردند نیز شامل آثار هنری مختلفی بود که برخی از آنها در مورد خط عربی و تغذیه سالم صحبت می‌کردند، در حالی که آرشیو فاقد هرگونه مطالبی برای خواندن و سرگرمی تفریحی بود.

نامه‌ها و نوشته‌های بن لادن متفاوت بودند، برخی از آنها شامل نامه‌های شخصی به فرزندانش و نوشته‌هایی درباره مشغله‌های خانوادگی‌اش و نامه‌هایی بود که از فرزندانش دریافت می‌کرد، در حالی که بخشی دیگر درباره نگرانی درباره تأثیر مضر تغییرات آب و هوایی در جهان اسلام و مقاله‌ای در مورد راه‌های عدم کاهش ذخایر آب زیرزمینی و سایر موارد در مورد امنیت غذایی و بهترین روش ذخیره سازی گندم بود.

از سوی دیگر، سیمور هرش، روزنامه‌نگار معروف معتقد است که برخی از اسنادی که دولت آمریکا منتشر کرده و گفته است پس از مرگ بن لادن آن‌ها را در خانه او پیدا کرده‌اند، جعلی است و توسط سازمان سیا ساخته شده است.





وبگردی


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml