خرید مسکن برای کارگران به یک رویا تبدیل شد

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور گفت: اگر متوسط قیمت هر مترمربع مسکن حدود ۲۵ میلیون تومان باشد و خانواده کارگری بخواهد مسکن متوسطی با متراژ تقریبی ۷۰ متر بخرد، خواهد داشت. با این فرض که اگر هر کارگر ۵۰ درصد حقوق ماهیانه خود را پس انداز کند و قیمت مسکن ثابت باشد، در شرایط خوش بینانه بیش از ۳۰ سال زمان نیاز دارد تا طعم خانه دار شدن را بچشد.
حمیدرضا امام قلی تبار در گفت وگو با تسنیم، درباره موضوع مسکن کارگران اظهار داشت: در چند سال اخیر با خارج شدن کنترل اقتصاد از دست مسئولان و ناتوانی آنها در مهار تورم، ضربات جبران ناپذیری به آنها وارد شده است. قشر آسیب پذیر و عمدتاً کارگر جامعه. بوده است، با این وجود، اگرچه این قشر حتی تا سرحد بقای معیشت خود را کاهش داده اند، اما نتیجه این روند چیزی جز فروپاشی اقتصادی و مهاجرت اجباری این افراد به دهک های پایین نبوده است.
به گزارش اخبار تایمز؛ وی ادامه داد: با نگاهی به رشد تورم در چند سال اخیر که به سطح درآمدی دهک های پایین کشور توجهی نشده است، می بینیم که علیرغم کاهش چشمگیر هزینه های ضروری این قشر. حداقل هزینه های زندگی مانند مسکن، درمان و غذا همچنان برای این خانوارها سخت شده است در این بین هزینه مسکن یا بهتر بگوییم فوق هزینه که سهم خود را در سبد معیشت قرار داده است. در وهله اول برای کسانی که از فقر مسکن رنج می برند، حداقل ۷۰ درصد و برای کسانی که به دنبال مسکنی هستند که دارای محدودیت هستند، مسکن ضعیفی ندارد، معادل ۸۵ درصد سبد معیشت را پوشش می دهد.
امام قلی تبار با بیان اینکه طبق تعبیر این موضوع، مسکن نامناسب به افرادی که عمدتاً دارای مسکن شخصی یا مستاجر در حاشیه شهرها هستند اطلاق می شود، گفت: این دسته از افراد از نظر امکاناتی مانند آب، برق محدود هستند. ، گاز و سرویس بهداشتی و یا منطقه محدود و یا در مسکن. آنها فرسوده یا خارج از کلاس زندگی می کنند. البته طبق آمارهای بین المللی میانگین سهم مسکن از سبد خانوارها ۱۸ تا ۲۰ درصد است که حداقل سه برابر میانگین ایران تفاوت دارد.
این فعال کارگری تصریح کرد: این روند که در دو سال اخیر شدت گرفته، خرید مسکن را به کلی از ذهن خانوارهای بدون مسکن دور کرده است. اگر کارگری بخواهد خانه ای متوسط با متراژ تقریبی ۷۰ متر بخرد باید حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بپردازد که با فرض اینکه هر کارگر ۵۰ درصد از حقوق ماهیانه خود و قیمت خانه را پس انداز کند. پایدار است، در یک مورد خوش بینانه، بیش از ۳۰ سال طول می کشد تا طعم مالکیت خانه را احساس کنید.
وی بیان کرد: به همین دلیل موضوع خرید مسکن برای این قشر به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است به طوری که کارگران ناامیدانه به سراغ خانه های استیجاری رفتند که متعاقباً تقاضا برای خانه های استیجاری را افزایش داد که خود باعث افزایش اجاره بها می شود. تامین حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد مسکن از حقوق کارگر، او را از تامین مابقی نیازهای ضروری اعم از غذا، پوشاک، درمان و تحصیل باز می دارد که چالش های زیادی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml