جایزه سوت زنی چقدر میباشد؟

رئیس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد از ۲۱ هزار بازرسی، ارسال۲۵۰۰ پرونده تخلفات اداری و کشف ۴۹۰ میلیارد تومان تخلف در یک سال اخیر خبر داد و گفت: ۵۵۳ میلیون تومان جایزه سوت زنی پرداخت شده است.

رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد و دارایی، با ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این مرکز اظهار کرد: با عنایت پرداخت ۵۵۳ میلیون تومان جایزه سوت زنی به اوامر مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور محترم در خصوص فساد ستیزی و ارتقای نظارت و بازرسی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۱ هزار بازرسی در این مرکز و دفاتر بازرسی دستگاه‌های تابعه صورت پذیرفته است که در نتیجه‌ی آن‌ها حدود ۲۵۰۰ گزارش به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا کمیته‌های انضباطی ارسال و تعداد ۲۸۵ گزارش به مراجع قضایی ارسال و بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان تخلف مالی کشف شده است.

علی نظامی ادامه داد: البته هم در سال گذشته و هم امسال از جمله مهمترین راهبرد‌های مدنظر تمرکز بر «اثر بخشی بازرسی‌ها» در کنار توجه به کمیت و لزوم فراوانی آن‌ها بوده و هست.

نظامی تاکید کرد: پیگیری بازرسی‌ها و گزارش‌های حاصله از آن‌ها تا نقطه‌ی به سرانجام رسیدن تلاش برای ایجاد فضای بازدارندگی و برهم زدن امنیت فساد و تخلف و همچنین تاکید بر احصاء آموزش‌های لازم به منظور ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع تخلفات مشابه در هر بازرسی، از مهمترین فاکتور‌های اثربخشی بازرسی هاست.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد با بیان اینکه یکی از ارکان مهم اثر بخشی بازرسی‌ها، کارآمدی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری است که شان رسیدگی و به نتیجه رساندن بازرسی‌ها و یا گزارشات واصله از تخلفات و مفاسد احتمالی را برعهده دارند، ادامه داد: تعداد پرونده‌های ورودی هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در سال گذشته ۲۱۱۳ جلد بوده که از این تعداد ۱۵۱۵ پرونده منجر به صدور رأی و ۱۱۴ جلد نیز بنا به دلایل قانونی مختومه شد.

رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد همچنین تاکید کرد: تعداد پرونده‌های ورودی هیات‌های تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری در سال ۱۴۰۱، به میزان ۲۸۵ جلد بوده که از این تعداد ۲۳۵ پرونده منجر به صدور رأی (۴ رأی برائت و ۲۳۱ رأی محکومیت) و ۴ جلد نیز بنا به دلایل قانونی مختومه شده است.

نظامی در ادامه با اشاره به اینکه تعدادی از گزارش‌های بازرسی در اواخر سال ۱۴۰۱ وصول و در سال ۱۴۰۲ تشکیل پرونده شده است، متذکر شد: عنصر مهم در کارآمدی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، علاوه بر بهره گیری از افراد نخبه، پاکدست و شجاع در هیات‌ها بحث مهم عدم «اطاله در رسیدگی» و رعایت سرعت در عین دقت و اتقان در صدور آراست که در این راستا در سال گذشته تلاش‌هایی صورت پذیرفت و ضمن تغییرات در ترکیب اعضای هیات‌ها میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده در هیات‌های، بدوی ۴ ماه و ۹ روز و در هیأت‌های تجدیدنظر ۳ ماه و ۳ روز بوده است که نسبت به سال قبل از آن هر یک به ترتیب ۶۰ و ۱۵ روز با کاهش زمان رسیدگی مواجه بوده اند که دستاورد قابل توجهی است.

رفع یک تعارض منافع ساختاری در هیات‌های سازمان امور مالیاتی

وی اتفاق مهم دیگر در حوزه هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری را رفع یک تعارض منافع ساختاری در هیات‌های سازمان امور مالیاتی برشمرد و گفت: به این ترتیب که در راستای ارتقاء سلامت اداری تحقق عدالت مالیاتی و افزایش رضایت مندی مودیان هیات‌های تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی که پیش از این و به سبب مصوبه سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران در خود سازمان امور مالیاتی تشکیل شده و موجبات شکل گیری تعارض منافع ناظر و منظور را فراهم می‌آورد با پیگیری‌های مرکز بازرسی وزارتخانه و از طریق لغو مصوبه مذکور در هیئت، وزیران به ستاد وزارتخانه بازگشت و موقعیت تعارض منافع مذکور رفع شد.

نظامی همچنین با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل حمایت از گزارشگران فساد در سال گذشته توسط وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط فقدان قانون در این زمینه اتفاق مبارک و پیشرویی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سطح ملی بود. حفظ محرمانگی هویت گزارشگر فساد، تضمین امنیت شغلی گزارشگر و صیانت از وی در مقابل اقدامات تلافی جویانه، احتمال اهدای پاداش نقدی به گزارشگر فساد به میزان ۳ درصد از عواید حاصله برای دولت تا سقف معین در نتیجه گزارش و طراحی دقیق شفاف مستقل ارکان سیستم مدیریت سوت زنی از مهمترین مشخصه‌های این دستورالعمل است که بسیاری از آن‌ها برای اولین است که در مقررات کشور تجربه میشود.

دریافت ۳۰۸۱ گزارش فساد و تخلف مردمی

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد اعلام کرد: ذیل همین سازوکار در سال گذشته تعداد ۳۰۸۱ گزارش فساد و تخلف واصل شده که بخشی از آن به دلیل عدم ارتباط موضوعی و یا عدم اطلاعات کافی بایگانی و بخش دیگر به مراجع تحقیق ارجاع و مسیر تعریف شده در دستورالعمل در مورد آن‌ها پیگیری شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ به صورت کلی در سامانه‌های سوت زنی وزارت متبوع و دستگاه‌های تابعه به تعداد ۹۴ نفر از گزارشگران در مجموع مبلغ ۵۵۳ میلیون تومان پاداش نقدی پرداخت شده است که اگرچه تجربه‌ای نو و منحصربه فرد در کشور است، اما از نظر ما این تازه شروع این تجربه بوده و تا حمایت تمام عیار از گزارشگران فساد و بهره گیری حداکثری از ظرفیت افکار عمومی و سازمان‌های مردم نهاد در مبارزه با فساد راه زیادی پیش رو داریم.

نظامی یادآور شد: از تعامل با گزارشگران فساد و دغدغه‌مندان این حوزه، به این مهم دست یافته ایم که برای این افراد پیگیری شدن و به ثمر رسیدن گزارش‌ها مهمتر از پاداش و حمایت است لذا یکی از مهمترین اولویت‌های سال جاری در مرکز بازرسی، پیگیری هرچه مؤثرتر گزارش‌ها و حسن اجرای فرآیند رسیدگی تعریف شده در دستورالعمل سوت‌زنی است.

وی یکی دیگر اولویت‌های راهبردی مرکز در سال ۱۴۰۲ را حوزه ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع فساد برشمرد و اضافه کرد:یکی دیگر اولویت‌های راهبردی‌مان در سال ۱۴۰۲ حوزه ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع فساد است که بطور مشخص در دو پروژه «مدیریت تعارض منافع» و «مدیریت ریسک فساد» متبلور می‌شود. شناسایی و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع در ستاد و دستگاه‌های تابعه وزارتخانه، با کمک اندیشکده‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد متخصص در این حوزه و همچنین توسعه و بهره‌برداری از سامانه مدیریت ریسک فساد، هم‌اکنون در دستور کار مرکز بازرسی است. شناسایی و ارزیابی نظام‌مند موقعیت‌های ریسک فساد (گلوگاه‌های فساد)، احصاء راهکار‌ها و اقدامات اصلاحی ذیل آن‌ها و مدیریت پروژه‌‎ی تحقق اقدامات اصلاحی از مهمترین کارویژه‌های طراحی‌شده در سامانه‌ی مذکور است که این روز‌ها درحال توسعه فنی است. پیش‌بینی کارشناسان این است که این رویکرد که با این کیفیت برای اولین بار در کشور در دست اجراست، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش احتمال وقوع فساد و تخلف داشته باشد.

پیگیری ۸۰ درصدی شکایات مردمی در سال گذشته

وی با توضیح اینکه مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در کنار اهتمام به حوزه پیشگیری و مقابله با فساد، در پیگیری مطالبات مردم و تحقق وعده‌های دولت مردمی به اقشار مختلف مردم نیز بسیار جدی و پیگیر است، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار فقره درخواست مردمی و حدود ۱۲ هزار شکایت مردمی از مسیر‌های مختلف به مرکز بازرسی وزارتخانه واصل گردیده که حدود ۸۰ درصد آن مورد رسیدگی و پیگیری قرار گرفته و مابقی در جریان رسیدگی قرار دارد. به عنوان نمونه یکی از پر تکرارترین درخواست‌ها و شکایات مردمی که از دستورکار‌های مهم ما در سال جاری نیز می‌باشد، نظارت بر حسن اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی درمورد تسهیلات خرد در بانک‌های دولتی ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی است. تسهیلاتی مانند وام ازدواج و فرزندآوری که قشر قابل توجهی از جامعه ذینفع آن بوده و بعضاً در سال‌های گذشته با مشکلاتی در مسیر دریافت آن‌ها مواجه بوده‌اند.

وی گفت: در سال گذشته با دستورات و پیگیری ویژه وزیر محترم و عزم مدیران و کارکنان وزارت اقتصاد در راستای اصلاح فرآیند‌های فسادزا، طرح­ها و پروژه‌های متعددی اجرا و به بهره برداری رسیده که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

نظامی تصریح کرد: در جلساتی که در سال جدید با مسئولین دفاتر بازرسی دستگاه‌های تابعه داشتیم، به آن‌ها تأکید شد که ضمن رعایت اخلاق حرفه‌ای، دقت و اتقان در کار و تمرکز بر اثربخشی و اقدامات مقابله‌ای با شبکه‌های فساد، نیاز است تلاش وافری برای رسوا نمودن حامیان ذی‌نفوذ آن‌ها به عمل آید. همچنین بیان شد که با توکل به خداوند متعال در برابر تهدیدها، تخریب‌ها و تهمت‌های این قبیل جریانات ثروت و قدرت ایستادگی و مقاومت کرده و در میدان مبارزه با سوءجریانات اداری، هیچ‌گونه اغماض و ملاحظه‌ای نداشته باشند؛ چرا که برخلاف ادعای باطل برخی افراد که مبارزه با فساد را باعث ایجاد محدودیت و ناامنی برای محیط کسب و کار می‌دانند، این مبارزه مهم‌ترین عامل ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی بوده که موجبات شکوفایی و رونق اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml