راه باردار شدن به زبان ساده + به چه شکلی بچه دار میشوند؟

تصمیم گیری برای باردار شدن یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر کسی است و باید بسیار با دقت انجام شود. اولین چیزی که باید در مورد بارداری بدانید این است که هیچ دستور العملی برای آماده شدن برای مادر شدن یا پدر شدن وجود ندارد، اما کسب اطلاعات در مورد نحوه باردار شدن در این مسیر بیهوده نیست.

برای باردار شدن با موفقیت باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. انتقال اسپرم: برای بارداری، اسپرم باید آزاد شود و به محل لقاح برسد.
  2. انتقال تخمک: برای بارداری باید تخمک گذاری انجام شود و تخمک در لوله فالوپ قرار گیرد.
  3.  لقاح و تشکیل جنین: تخمک و اسپرم باید با هم متحد شوند.
  4. لانه گزینی: جنین باید در رحم کاشته شود و رشد کند.

راه باردار شدن به زبان ساده + به چه شکلی بچه دار میشوند؟

در این مقاله  از اخبار تایمز می خواهیم هر یک از این مراحل را به تفصیل توضیح دهیم:

انتقال اسپرم

انتقال اسپرم در فرآیند بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد:

اسپرم باید بتواند در واژن و دهانه رحم به جلو حرکت کند.
محیط بدن زنان تحت کنترل چرخه هورمونی آنهاست. بنابراین برای بارداری سریع این محیط باید آمادگی پذیرش اسپرم را داشته باشد و اسپرم را از بین نبرد.
برای بچه دار شدن پسر یا دختر، اسپرم باید بتواند شکل خود را تغییر دهد تا به غشای سلولی تخمک نفوذ کند.
پس از انزال، مایع منی ژلی ایجاد می کند که از اسپرم در برابر محیط اسیدی واژن محافظت می کند. این ژل بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه توسط یک سری آنزیم های غده پروستات صاف می شود. این صاف کردن برای آزاد کردن اسپرم و حرکت آن ضروری است. اکنون این اسپرم محافظت شده با حداکثر نشاط از طریق لایه های مخاطی دهانه رحم که از ورودی رحم محافظت می کند حرکت می کند.

البته در مرحله تخمک گذاری پروسه بارداری، این سدی که وارد رحم می شود نازک شده و حالت اسیدی خود را تغییر می دهد تا محیط دوستانه تری برای اسپرم ایجاد کند. مخاط دهانه رحم مانند یک مخزن عمل می کند تا اسپرم را تا حد امکان زنده نگه دارد.

به محض اینکه اسپرم برای بارداری وارد رحم می شود، یک سری انقباضات اسپرم را به سمت بالا و داخل لوله های فالوپ می راند. با این حال، اولین اسپرم احتمالاً اسپرمی نیست که موفق به لقاح شود. جالب است بدانید که اسپرم متحرک می تواند تا ۵ روز در دستگاه تناسلی زنان زنده بماند.

راه باردار شدن به زبان ساده + به چه شکلی بچه دار میشوند؟

انتقال تخمک برای باردار شدن

انتقال تخمک با تخمک گذاری شروع می شود و زمانی که تخمک به رحم می رسد پایان می یابد. پس از تخمک گذاری، انتهای انگشت مانند لوله فالوپ کل تخمدان را جارو می کند. نواحی چسبنده مژک که روی سطح تخمدان یا فیمبریا قرار می گیرند وظیفه انتخاب تخمک و حرکت آن به سمت لوله را بر عهده دارند. مژک هایی که در داخل لوله قرار دارند و انقباضات عضلانی ناشی از حرکت تخمک باعث ایجاد حرکت رو به جلو می شود. انتقال در این لوله حدود ۳۰ ساعت طول می کشد.

لقاح و رشد جنین

بارداری هفته به هفته مهم است. پس از تخمک گذاری، تخمک توانایی بارور شدن به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت را دارد. تماس بین تخمک و اسپرم کاملا تصادفی است. هنگامی که تخمک به قسمت خاصی از لوله به نام اتصال آمپولاری-ایستمی می رسد، ۳۰ ساعت دیگر استراحت می کند. لقاح یا ادغام اسپرم و تخمک در این قسمت از لوله انجام می شود. اکنون برای بارداری دختر یا پسر، تخمک یا تخمک بارور شده به سرعت وارد رحم می شود. آن دوره استراحت در لوله برای رشد کامل تخمک بارور شده و آماده سازی رحم برای دریافت تخمک ضروری به نظر می رسد.

نقص لوله فالوپ ممکن است باعث ایجاد مشکل در فرآیند انتقال و افزایش خطر حاملگی خارج رحمی شود.

غشایی به نام زونا پلوسیدا (تاج شعاعی) در اطراف تخمک که دو نقش مهم در لقاح دارد. اول اینکه این غشاء گیرنده هایی برای اسپرم دارد که مخصوص اسپرم انسان است. دوم اینکه وقتی یک اسپرم به این غشاء نفوذ می کند، این غشاء اجازه نفوذ به اسپرم دیگر را نمی دهد.

راه باردار شدن به زبان ساده + به چه شکلی بچه دار میشوند؟

پس از نفوذ اسپرم، یک سری فرآیندها برای انجام اولین تقسیم انجام می شود. در طی ۷ روز آینده، جنین انسان طی فرآیندی به نام میتوز چندین بار تقسیم می شود. ما به جنین تک سلولی زیگوت می گوییم و در پایان این فرآیند، جنین اکنون یک توده سلولی منظم است و آن را بلاستوسیست می نامیم. حاملگی دوقلویی یکسان نیز به این دلیل اتفاق می افتد که تخمک بارور شده زمانی که هنوز توده کوچکی از سلول است به دو قسمت تقسیم می شود و سپس هر نیمه به یک جنین تبدیل می شود.

لانه گزینی و بارداری

جنین به محض رسیدن به مرحله بلاستوسیست در بارداری، یعنی حدود ۵ تا ۶ روز پس از لقاح، از زونا پلوسیدا خارج شده و فرآیند لانه گزینی در رحم آغاز می شود.

اگر رحم آماده باشد و جنین سالم باشد، هر دو برای فرآیند لانه گزینی مهم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml