رمزارزها هم سرانجام مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، انواع رمزارزها را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانستند.

 نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دارایی‌های مشمول این طرح را مشخص کردند و انواع رمزارزها را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه قرار دادند.

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دارایی‌های مشمول این طرح را مشخص کردند و انواع رمزارزها را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه قرار دادند.

بخشی از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به رسیدگی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» اختصاص داشت. در همین راستا، نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ۱۲ این طرح با ۱۷۶ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع موافقت کردند.

در ماده ۱۲ اصلاحی این طرح خواسته شده است تا مصوبه جدید نمایندگان به‌عنوان ماده (۴) به ذیل فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق شود. این مصوبه دارایی‌های مشمول مالیات بر سوداگری را مشخص می‌کند.

براین‌اساس، کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال‌دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» درخصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور ازجمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛

۲- انواع خودروهای سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛

۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛

۴- انواع ارز؛

۵-  انواع رمز‌پول و رمز‌دارایی .

بنابر تبصره ۸ این ماده، آیین‌نامه اجرایی درخصوص نحوه صدور صورت‌حساب الکترونیکی رمزدارایی‌ها بایستی ظرف مدت ۶ ماه آینده توسط سازمان مالیاتی با همکاری با بانک مرکزی تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد.

مشخص نیست آیا هر میزان خرید و فروش رمزارزها مشمول مالیات خواهد شد یا کفی برای این امر دیده شده است. در مصوبه اخیر مجلس کمتر به بحث رمزارزها پرداخته شده و به‌نظر می‌رسد آیین‌نامه اجرایی که قرار است برای این موضوع تهیه شود، موضوعات مختلف را شفاف‌تر کند.

گفتنی است دی‌ماه سال گذشته، «داود منظور»، رئیس وقت سازمان امور مالیاتی، درباره تعلق‌گرفتن مالیات بر خرید و فروش رمزارزها گفت: «طبق آیین‌نامه و ضوابط اجرایی فعلی، خرید و فروش رمزارز‌ها در کشور غیرقانونی است، اما کسانی که تراکنش مالی داشته باشند، فارغ از اینکه این تراکنش مربوط به چه کالا و خدماتی است، مشمول مالیات خواهند شد. با توجه به اینکه پرداخت برای هر نوع خرید و فروش اعم از رمزارز و غیر آن در بستر درگاه‌های پرداخت انجام شده و تمام درگاه‌های پرداخت توسط سازمان امور مالیاتی پایش می‌شود، این‌گونه خرید و فروش‌ها نیز پایش و مشمول مالیات خواهد شد.»

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml