بانوان ایرانی مدال آوران روز اول/ سیاست مدال آوری به جای استعداد پروری اشتباه است/ تا ۱۰ سال پیش اسم کبدی را می شنیدید؟

سال هاست که سیاست ورزش ایران ارزش گذاری برای استعدادها نیست، بلکه به حداکثر رساندن بهره وری آنهاست.

به گزارش اخبار تایمز؛ ورزش می تواند نمونه بسیار خوبی برای بررسی سایر تخصص های یک جامعه باشد. به عنوان یک جامعه آماری کوچک می توانیم با دیدن مشکلات یا موفقیت های ورزش به یک مفهوم کلی از عملکرد مدیریت برسیم.

سال هاست که خبری از تیم های سازنده در فوتبال ما نیست. وقتی مدیران ثبات نداشته باشند، وجود خود را وابسته به نتیجه می بینند و طبیعی است که سراغ مربیان نتیجه گرا بروند. بنابراین این مربیان به جای تلاش و مراقبت از استعدادهای جوان، به مراقبت از خود روی آورده اند و نتیجه این است که می بینیم. ناکامی های پی در پی در فوتبال پایه در دهه های اخیر، افزایش قیمت بازیکنان و نابودی تیم های سازنده…

این قانون در همه ورزش های ما جاری است. سال هاست که سیاست مدیران ورزشی در مسابقات معتبری مانند المپیک یا بازی های آسیایی تنها به ارسال با کیفیت محدود می شود. هر مدیری که سر کار می آید طبق سلیقه خود گروهی جمع می کند و در آستانه هر تورنمنت میزان مدال های احتمالی را تخمین می زنند و بعد کسانی که شانس مدال دارند اعزام می شوند! فارغ از نتیجه، یک طلای کم و بیش چه فرقی می کند وقتی چشمه جوشان استعداد در کشور ما خشک می شود؟

ما سال ها ماموریتی در بخش بانوان نداشتیم. از یک نقطه به بعد فقط حضور خانم ها برایمان مهم بود اما حالا می بینیم چه پتانسیلی را از خودمان سلب کرده بودیم. بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با یک سال تاخیر آغاز شد و به زنانی که مدال های ما را در روز اول آوردند نگاه کنید!

اولین مدال کاروان در قایقرانی بود. تیم قایقرانی چهار نفره بانوان با ترکیب نازنین ملایی، مهسا جاور، زینت نوروزی و فاطمه مجلل در بازی های آسیایی هانگژو دوم شد و به مدال نقره دست یافت.

مرجان سلحشوری در اولین فینال قطعی در پومسه بانوان قهرمان شد.

اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری بانوان را فرانک پرتوآذر گرفت و برنز گرفت که برای ما دست کمی از طلا ندارد.

همه آنها را نبردند وگرنه زنان ما چه کار می کردند و مهمتر اینکه آیا همه ثروت بانوان ورزشکار ما در چند رشته خلاصه می شود؟

ایران مهد استعدادهاست ما الان در رشته هایی مدال می گیریم که تا یک دهه پیش در کشور وجود نداشت. بانوان ما در کبادی مدافع قهرمانی و مدعی مدال طلای این بازی ها هستند در حالی که شما یک دهه پیش نام این رشته را شنیده بودید؟

یعنی اگر از امروز در همه رشته های ورزشی سرمایه گذاری کنیم، ۱۰ سال دیگر با استفاده از تمام ظرفیت های انسانی کشورمان – اعم از زن و مرد – مدعی ورزش قاره خواهیم بود و چه کسی بهترین بستر را نمی شناسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml