سوال مهم یک کارشناس درباره قیمت خودروهای وارداتی: قیمت خودروی وارداتی اقتصادی چقدر باید باشد؟

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: آنچه در دنیا به آن خودروی اقتصادی می گویند، قیمت پایه آن حدود ۶ هزار و ۷ هزار دلار است. حال اگر به صورت خودکار هزینه حمل و نقل و تعرفه و مالیات و شماره گذاری را اضافه کنید کمترین قیمت این خودرو ۱۰۰۰۰ دلار خواهد بود. یعنی با ۵۰ هزار تومان این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان می شود.

به گزارش اخبار تایمز؛ سوالی که در حال حاضر وجود دارد این است که آیا خودروهایی که امروز در راه بازار هستند، اقتصادی و در دسترس عموم مردم خواهند بود؟ در همین رابطه محمدحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به قیمت خودروهای وارداتی گفت: معمولا از افرادی که از آنها سوال می شود خودروی اقتصادی را چه می دانید صحبت می کنند.

وی می افزاید: نکته ظریف اینجاست که مثلا حتی یک استاد دانشگاه چیزی که از دانشگاه می گیرد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است. با این حساب و با این درآمد مثلاً اگر از من بپرسید قیمت ماشین اقتصادی چقدر است، می گویم ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان. این را بر اساس این دیدگاه می گویم که خودروی اقتصادی یعنی خودرویی که همه می توانند بخرند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: حالا نمی گوییم هر دهک می تواند خرید کند، حداقل دهک هفتم برتر کشور می تواند خرید کند. ۳ دهم جامعه آنقدر فقیر هستند که باید برای آنها فکر اساسی کنیم. این گروه اصلاً نمی تواند ذخیره کند. می توان خودرویی خرید که بتواند در هزینه خود صرفه جویی کند.

کاکایی تصریح می کند: از این منظر اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، هر خودرو باید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. اگر واقعا مالیات و شماره گذاری را کم کنیم یعنی قیمت آن خودرو حدود ۱۵۰ میلیون تومان می شود. این یعنی ۳ هزار تومان. اما ما در دنیا ماشین استاندارد ۳۰۰۰ دلاری نداریم.

وی ادامه می دهد: اما خودروهایی که امروز شاهد ورود آنها به کشور هستیم قیمت بالاتری دارند. البته تاکید می کنم که این اعداد عجیب نیست و اینها خودروهای اقتصادی هستند. این خودروها چینی هستند و نکته اینجاست که بسیاری از این خودروها از خودروساز اصلی خریداری نشده اند. مثلا الانترا را از بازار خریده اند و هیچ کدام از گارانتی ها پشت این خودرو نیست. یعنی معلوم نیست این خودروها اصل هستند یا از قطعات تقلبی در آنها استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml