طلاق خلع: زمانی که زن خواهان طلاق باشد

با اینکه امروزه زنان و مردان پیش از ازدواج طی جلسات مشاوره و قرارهای آشنایی در چهارچوب شرعی و قانونی، نسبت به یکدیگر شناخت پیدا می کنند، باز هم بروز اختلافات و تمایل به جدایی امری اجتناب ناپذیر است؛ تدبیری که مراجع قضایی برای این شرایط اندیشیده اند، ثبت دادخواست طلاق می باشد.‌

فرآیند حقوقی که منجر به صدور حکم طلاق می شود، با پیچیدگی های متعددی همراه است؛ چراکه طلاق انواع و قوانین گوناگونی دارد که یکی از انواع آن، طلاق خلع می باشد. شرایط این نوع طلاق که مختص بانوان است، برای بسیاری از متقاضیان سوال برانگیز می باشد که در ادامه مقاله به طور کامل در این باره صحبت خواهیم کرد. البته مشورت با یک وکیل در این مسیر کمک کننده است؛ لذا اگر قصد مشورت با بهترین وکیل طلاق در ساری یا محل زندگیتان را دارید، کلیک کنید.

ثبت طلاق از طرف زن چگونه است؟

بر اساس داده های سازمان های حقوقی، زوجه می تواند به پنج روش اقدام به ثبت دادخواست طلاق کند:

۱) طلاق توافقی:

همانطور که از نام این نوع طلاق مشخص است، اتفاق نظر زن و مرد بر مسئله جدایی الزامی می باشد. از آنجایی که زوجین توافقنامه ای بر سر مسائل مهم مانند حضانت فرزندان، مهریه، جهیزیه، اجرت‌المثل و سایر اموال مشترک تنظیم می کنند، سرعت پیشروی پرونده قضایی و صدور حکم طلاق توافقی نسبت به سایر انواع بیشتر می باشد؛ پس اگر بانویی هستید که تمایل به جدا شدن هرچه سریعتر از همسرتان را دارید، بهتر است وی را بر طلاق توافقی راضی کنید.

مثلا با شرط واگذاری حضانت فرزندان زیر هفت سال که قانونا اولویت نگهداری از آنها با مادر می باشد یا تقبل نفقه فرزندان پس از طلاق که بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانونی مدنی، پرداخت آن وظیفه پدر است.

۲) طلاق با حق طلاق:

دارنده حق طلاق می تواند بدون رضایت همسرش و بدون ارائه دلیل محکمه پسند، دادخواست طلاق را در مراجع ذیصلاح ثبت کند؛ مالک این حق در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی معرفی شده است:

«مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه ‌تقاضای طلاق همسرش را بنماید.»

لازم به ذکر است که شوهر می تواند هنگام عقد، حق طلاق را به همسرش وکالت دهد؛ زنی که از این حق برخوردار است می تواند هر زمان که بخواهد دادخواست طلاق را ثبت کند.

۳) اثبات شرایط عسر و حرج:

به شرایط دشوار حاکم بر زندگی مشترک که معلول از اعمال  شوهر است و برای سلامت روان و جسم زوجه مضر شناخته می شود، شرایط عسر و حرج می گویند؛ اگر زن بتواند یکی از مصادیق عسر و حرج را در ثابت کند، می تواند برای تنظیم دادخواستی طلاق اقدام کند. مهمترین شرایط عسر و حرج که در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی بدان اشاره شده، موارد زیر می باشند:

  • اعتیاد شدید شوهر به الکل و انواع مواد مخدر
  • ابتلا به بیماری های صعب العلاجی که مرد را از انجام وظایف همسری و والدی باز دارد
  • ترک زندگی خانوادگی به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در طول یک سال

۴) اثبات نقض شروط دوازده گانه:

این روش طلاق از طرف زن، زمانی کاربرد دارد که زوجین ضمن عقد به آنها نیز متعهد شده باشند؛ ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی به این شرایط، اشاره می کند:

  • سوءاعمال مانند کتک زدن زوجه و فرزندان
  • ازدواج دوم توسط عقد دائم یا موقت
  • عدم اختصاص وقتی برای معاشرت با اعضای خانواده

۵) طلاق خلع:

اگر زوجه به دلیل کاستی در مدارک، عدم امکان اثبات شرایط عسر و حرج یا شرط نکردن حق طلاق و شرایط دوازده گانه در عقدنامه نتواند از روش های مذکور برای ثبت طلاق استفاده کند، ناچار است که به طلاق خلع تن بدهد.

در شرایطی که دلیل تمایل زوجه به جدایی، کراهت و تنفر شدید از شوهر است، باید دادخواست طلاق خلع از طرف وی ثبت شود؛ قانونگذار مفهوم اینگونه طلاق را در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی شرح کرده است:

«طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»

بنابر ماده فوق، یا مهریه یا مال منقول یا غیر منقولی هم ارزش با آن باید به شوهر بخشیده شود تا در ازای آن مرد بر امر طلاق راضی شود.

طلاق خلع از دسته طلاق های بائن می باشد؛ بدان معنا که پس از جاری شدن صیغه طلاق بین زوج و زوجه، امکان رجوع آنها به یکدیگر و ازدواج مجددشان وجود نخواهد داشت!

عده مدت زمانی است که زن باید پس از طلاق، از ازدواج با مرد دیگری پرهیز کند و امکان رجوع در این بازه وجود دارد؛ لازم به ذکر است که علیرغم بائن بودن طلاق خلع، باید عده ای‌ به مدت سه ماه و ده روز از طرف زوجه نگهداشته شود.

شرایط ثبت طلاق خلع چیست؟

شرایط ثبت طلاق خلع چیست؟

مهمترین شرط برای ثبت دادخواستی با مضمون طلاق خلع، اثبات نفرت زن از شوهرش می‌ باشد؛ این امر به دو روش امکان پذیر است:

۱. شهادت شاهدین: شهادت اقوام و آشنایانی که بالغ، عاقل و شاهد بر کراهت زن از شوهرش هستند، مانند گواه و اثباتی بر این امر در دادگاه است.

۲. اقرار زن: مهمتر از مورد قبلی، اعتراف و اقرار خود زوجه بر تنفر از همسرش در مراجع قضایی است که سندی موثق شناخته می شود.

آیا نفقه در طلاق خلع پرداخته می شود؟

همانطور که پیش تر بدان اشاره شد، بانوان در طلاق خلع، اموال تحت عنوان مهریه را به شوهر می‌ بخشند، اما این موضوع بر حق نفقه موثر نمی باشد؛ نفقه مبلغی است که باید برای رفع نیاز های ضروری زوجه مانند خوراک، پوشاک، بهداشت و… در طول زندگی مشترک از طرف زوج پرداخت شود.

زن در دوران عده طلاق نیز از حق مطالبه نفقه برخوردار است؛ یعنی در طلاق‌ خلع، نفقه به مدت سه ماه و ده روز باید توسط مرد پرداخت شود. اگر در رابطه با این موضوع درگیر چالش شدید، از بهترین وکیل خانواده در ساری یا محل زندگیتان مشورت بگیرید.

مدارک لازم برای طلاق خلع چیست؟

مدارک لازم برای طلاق خلع چیست؟

مهمترین مدارک برای ثبت طلاق خلع به شرح ذیل است:

  • مدارک لازم برای احراز هویت یعنی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند ازدواج یا عقدنامه
  • شهادتنامه دیگران یا اظهارنامه خود برای اثبات کراهت به شوهر
  • در صورت استخدام وکیل حقوقی برای تسریع فرآیند طلاق، ارائه وکالتنامه در تمامی مراحل

مراحل ثبت طلاق خلع چیست؟

زوجه باید با به همراه داشتن مدارک مذکور در بخش قبل، به یکی‌ از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با تکمیل فرم های مربوطه تحت نظر مامور رسمی قانون، دادخواست طلاق خلع را ثبت کند؛ البته امروزه به دلیل گسترش بستر اینترنت، امکان ثبت دادخواست طلاق به صورت آنلاین از طریق سامانه تصمیم به آدرس www.behzisti.ir نیز وجود دارد.

پس از ابلاغ تاریخ، تعیین زمان و مکان جلسات دادگاه و شرکت زوج و زوجه در این جلسات، در نهایت حکم طلاق خلع صادر و در دفترخانه اجرایی می شود. اگر به دنبال یک وکیل هستید که در این مسیر شما را همراهی کند، می توانید به سایت مستر وکیل مراجعه کنید و براساس شهر و موضوع پرونده، یک وکیل را برای رسیدگی انتخاب کنید. در این سایت وکلا با سوابق و تخصص های مختلف معرفی شده اند که انتخاب را برای شما ساده تر خواهند کرد.

کلام آخر

یکی از روش های ثبت طلاق از طرف زوجه، طلاق خلع می‌ باشد؛ دلیل تمایل زن برای جدایی از شوهرش در این نوع طلاق، تنفر و کراهت شدید از اوست. به منظور صدور حکم طلاق خلع توسط مقام قضایی، زن باید بر تنفر خود اقرار کند و همچنین مهریه یا مالی معادل با آن را به مرد ببخشد؛ با اینکه این جدایی از نوع طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد، نگهداشتن عده به مدت زمان سه ماه و ده روز برای زوجه الزامی می باشد و در همین بازه زمانی همچنان پرداخت نفقه از طرف شوهر، اجباری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml