فرزین در نظام بانکی به دنبال چیست؟

اقتصاد ۱۰۰ – کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام رئیس کل بانک مرکزی برای انحلال بانک‌های ناتراز اقدام بسیار مثبتی است.

فرزین در نظام بانکی به دنبال چیست؟

رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد به دنبال این است با بانک‌های ناتراز خصوصی و دولتی برخورد کند و حتی مجوز‌های لازم را اخذ کرده‌ و در نیمه اول امسال چند بانک تعیین تکلیف می‌شوند. براساس قاعده‌ای در نظام بانکی به عنوان فیصله یا گزیر، هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن این است که پول سپرده‌گذاران را تامین کند و جای نگرانی وجود ندارد. اما اجازه نخواهیم داد که بانک‌های ناتراز در کشور ما ادامه فعالیت دهند و خلق پول بیش از حد داشته باشند که البته با هدف مدیریت نقدینگی و مهار تورم صورت می‌گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم، تا تاثیر انحلال بانک‌های ناتراز را در اقتصاد ایران بررسی کنیم.

محمد رضا بیگ زاده مقدم، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اهمیت انحلال بانک‌های ناتراز گفت: هدف بانک مرکزی از انحلال بانک‌های ناتراز این است که می‌خواهد انضباط مالی را در کشور تقویت کند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: هدف بانک مرکزی از فشار بر بانک‌ها این است که انضباط مالی بانک‌ها را بهبود ببخشد و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را کنترل کند. بانک‌ها نیز باید به قواعد بانک مرکزی تمکین کنند تا موضوعاتی مانند انحلال در کشور مطرح نشود.

این تحلیل گر بازار‌های مالی تصریح کرد: خود موضوع اعلام انحلال بانک‌ها احتمالا فشار نقدینگی بیشتری به بانک مرکزی وارد خواهد کرد، زیرا بانک‌های در حال انحلال در جست و جوی نقدینگی می‌روند تا پول سپرده گذاران را پرداخت کنند.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: اقدام رئیس کل بانک مرکزی برای انحلال بانک‌های ناتراز اقدام بسیار مثبتی است، زیرا یکی از عوامل ایجاد کننده شرایط بد اقتصادی کشور همین بانک‌های نا تراز هستند، حال با انحلال این بانک‌ها انضباط مالی در کشور بهبود خواهد یافت و نرخ سپرده گذاری و نرخی تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند، قائده‌مند خواهد شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مطرح است این است که اگر یک بانک بورسی منحل شد چه اتفاقی برای سهام داران آن روی خواهد داد، در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر یک بانک بورسی منحل شد و این بانک دارایی‌های اندکی داشت، به طوری که دارایی‌ها کفاف پول سپرده گذاران را ندهد، قیمت سهام این بانک با افت شدیدی مواجه خواهد شد.

بیگ‌زاده مقدم در پایان تاکید کرد: اگر بانک بورسی باشد که در آستانه انحلال قرار گرفته باشد و این بانک «لیکویید» شده باشد، یعنی بانک‌ دارایی‌ها مانند املاک، زمین، شرکت، سهام و … زیادی داشته باشد و بتواند این دارایی‌ها را به فروش برساند و با نقدینگی جمع شده تمام پول سپرده گذارن را پرداخت کند، در نهایت دارایی خالص مثبتی باقی بماند، در چنین شرایطی سهام‌داران از انحلال این بانک بازده خوبی کسب خواهند کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml