متوسط درآمد ماهانه در کشورهای جهان و ایران چقدر است؟

درآمد ناخالص ملی تقسیم بر کل جمعیت، میانگین درآمد آن کشور را نشان می دهد. در میان کشورهای جهان، سوئیس بالاترین و افغانستان کمترین درآمد ماهانه را دارند.

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول یا OECD به طور مرتب داده‌های رسمی اقتصادی کشورهای جهان را منتشر می‌کنند، اما از آنجایی که هیچ رویه استاندارد و مشترکی برای تعیین نرخ تورم، نوسانات ارز یا قدرت خرید واقعی در این کشورها وجود ندارد، به همین دلیل است که آژانس رتبه بندی نتایج متفاوتی ارائه می دهد.

در این گزارش بر اساس داده های Numbeo، میانگین درآمد ماهانه در کشورهای مختلف جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

متوسط درآمد ماهانه کشورهای جهان

داده های این جدول به وضوح نشان می دهد که کشورهایی مانند ایالات متحده و قطر در بخش درآمد عملکرد بسیار خوبی دارند. شهروندان سوئیسی پردرآمدترین مردم جهان هستند و بالاترین میانگین درآمد ماهانه را با اختلاف زیادی از لوکزامبورگ دارند. بین کشورهای پاکستان و افغانستان که در جدول فوق در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، کشورهای آفریقایی نیز جزو کم درآمدترین کشورهای جهان هستند. بر اساس آخرین آمار ثبت شده، افغانستان با درآمد ماهانه ۳۳ دالر در انتهای جدول قرار دارد.

در اینجا متوسط درآمد ماهانه در ایران ۳۰۷ دلار برآورد شده است که در زمان نگارش گزارش معادل حدود ۱۵ میلیون تومان است. تقریباً همه کشورهایی که درآمد بسیار پایینی دارند، جزو کشورهای در حال توسعه با شرایط سیاسی و اقتصادی ناپایدار طبقه بندی می شوند. البته این اعداد و ارقام آمار رسمی ثبت شده توسط کشورهاست و خدمات و فروش غیرقانونی در آمار دولتی لحاظ نمی شود و این به نوبه خود باعث کاهش برآورد درآمد ناخالص ملی می شود.

حقوق و درآمد چه تفاوتی دارند؟

کارگران و کارمندان برای کار خود حقوق یا دستمزد دریافت می کنند. بنابراین فرد خوداشتغال حقوق و دستمزد ندارد، بلکه درآمد دارد. همچنین، کارگران یا کارمندان ممکن است بیش از حقوق خود درآمد بیشتری کسب کنند. این درآمد ممکن است از سود سرمایه یا هر منبع دیگری باشد. بنابراین درآمد یک فرد مجموع تمام درآمدهای او از منابع مختلف است.

درآمد ناخالص ملی چیست؟

داده های فوق بر اساس روش اطلس از ضریب درآمد ناخالص ملی و جمعیت یک کشور محاسبه شده است. درآمد همیشه به جمعیت داخل یک کشور نسبت داده می شود، یعنی افرادی که در آنجا زندگی می کنند، اما الزاماً ملیت یکسانی ندارند و فقط اقامت عادی در آن کشور کافی است. درآمد ناخالص ملی شامل هر درآمدی است که این ساکنان در کشورهای دیگر ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml