ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت علنی شد/ اتهام اختلاس دو میلیارد دلاری از سیاست جاه طلبانه دولت

ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت روز به روز بیشتر نمایان می شود تا جایی که اکنون مسئولان وزارت اقتصاد به صورت علنی علیه بانک مرکزی مصاحبه می کنند.

به گزارش اخبار تایمز به نقل از منیبان، چند روزی نیست که رهبری بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت تاکید کرده اند که مدیرکل دفتر مطالعات بازار مالی وزارت اقتصاد مصاحبه ای انجام نداده است. فقط علیه بانک مرکزی بلکه علیه سیاست تثبیت نرخ ارز دولت رئیس جمهور. صداوسیما در گزارشی تفصیلی دولت را متهم می کند که با این سیاست دو میلیارد دلار به جیب دلالان ارز ریخته است.

این در حالی است که طی چند ماه گذشته رسانه ها و رسانه های دولتی حامی دولت، سیاست تثبیت نرخ ارز را سیاستی موفق و یکی از دستاوردهای دولت ارزیابی می کردند تا اینکه همین چند روز پیش در ۱۲ شهریور ۱۴۰۲، خبرگزاری ایرنا در مقاله ای با … با عنوان «رشد تورم و ثبات بازار ارز با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شد» و خبرگزاری فارس در گزارشی تفصیلی با عنوان «۱۶ سیاست ارزی دولت برای تثبیت بازار ارز و مهار تورم» به تمجید از این سیاست پرداخت.

ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت موضوعی بود که از همان روز اول مورد انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی قرار گرفت و این مشکل به حدی بود که تقریباً همه اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه، معاونت اقتصادی رئیس جمهور به جز وزیر اقتصاد. وزیر صلح و زراعت خیلی زود و قبل از دو سال دولت از دولت رفتند. اما به نظر می رسد این تیم همچنان اسیر ناهماهنگی است و حتی در اقدامات رسانه ای هم نتوانسته به یک هماهنگی برسد.

ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت علنی شد/ اتهام اختلاس دو میلیارد دلاری از سیاست جاه طلبانه دولت

شاید برای اولین بار است که یک مدیر اقتصادی بر خلاف سیاست قطعی دولت صحبت می کند و همین موضوع مبنای گزارش تفصیلی رادیویی قرار می گیرد و بانک مرکزی به عنوان مرکز این سیاست، آماج حملات و هجمه ها قرار می گیرد. کارشناسان رادیو این اظهارنظر تند و اتهام «سود دو میلیاردی» دلالان از سیاست های اقتصادی دولت که در چند ماه گذشته با تبلیغات فراوان اجرا شده است، نشان می دهد که اگر نگوییم دولت شفاف نیست. مدلی برای مدیریت اقتصاد، حداقل می توان حدس زد که دولت همچنان نتوانسته مدیران اقتصادی خود را تحت یک سیاست جمع کند و جهت گیری اقتصادی کشور در قالب یک برنامه مشخص به پیش می رود.

رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور یا باید برای این ناهماهنگی چاره ای دقیق و عاجل بیندیشند و یا با شرایط موجود می توان پیش بینی کرد که دولت با چالش های جدی مواجه خواهد شد. نمی توان پذیرفت که این ادعای مدیرکل دفتر مطالعات بازار مالی وزارت اقتصاد بدون اطلاع وزیر اقتصاد مطرح شده است و می توان این تصور را داشت. دو میلیارد دلار به جیب دلالان واریز شده است. چه برداشت بیرونی درست باشد و چه نادرست، جلوه بیرونی اظهارنظر مدیرعامل وزارت اقتصاد، علنی سازی عدم انسجام تیم اقتصادی دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml