کم شدن نرخ رشد نقدینگی به ۹.۹ واحد درصد

بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است، نقدینگی در چهار ماهه امسال ۵.۶ درصد رشد داشته است که به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف در چهار ماهه سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش اخبار تایمز، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک برنامه هدفمندسازی رشد نقدینگی ۳۰ درصدی را برای سال ۱۴۰۱ تنظیم کرد و توانست نسبت سپرده های قانونی در شبکه بانکی را تا ۰.۵ واحد درصد افزایش دهد و نرخ سود بین بانکی را هدایت کند. بازار حول محور نرخ سیاستی و در کریدور نرخ بهره بازار بین بانکی این متغیر را به میزان قابل توجهی کنترل می کند. به طوری که رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۳۱.۱ درصد بوده که نسبت به دو سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می دهد (رشد نقدینگی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۴۰.۶ و ۳۹.۰ درصد بوده است) و نشان دهنده نسبی است. تحقق برنامه پولی تعیین شده برای سال ۱۴۰۱.

در ادامه برنامه های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال “کنترل تورم و رشد تولید”، اجرای برنامه کنترل رشد ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری در سال جاری همچنین در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و برنامه پولی برای دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصدی برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

همچنین نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ با ۹.۹ واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۴ درصد در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۲۷.۵ درصد رسید که نشان دهنده اهتمام و تلاش است. تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و کنترل رشد خلق پول بانک ها و به تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml