هر آنچه که باید در مورد رژیم گیاهخواری بدانید

آیا رژیم گیاهخواری می تواند تمام نیازهای بدن را برطرف کند؟ انسان مجبور نیست برای حفظ سلامتی خود مواد مغذی مورد نیاز بدن را با خوردن گوشت تامین کند. با رژیم غذایی بدون گوشت می توانید زندگی سالمی را تجربه کنید. کسانی که رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند، تمایل به خوردن غذاهای سالم، تازه و گیاهی دارند.

به گزارش اخبار تایمز؛ اگرچه کارشناسان خورشاد چنین رژیمی را تجویز نمی کنند، اما این به معنای رد کامل رژیم گیاهخواری نیست. در واقع، وقتی گوشت مرغ و گوشت را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، آنها را با چیزهایی جایگزین کنید که می توانند پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند.

به همین دلیل در اینجا با نگاهی به گیاهخواری، انواع رژیم های گیاهخواری و تفاوت رژیم های گیاهخواری و وگان را بررسی می کنیم.

رژیم گیاه‌خواری چیست و چه انواعی دارد؟

همانطور که از نام آن پیداست، رژیم گیاهخواری بر خوردن غذاهای گیاهی متمرکز است که شامل میوه ها، سبزیجات، لوبیا و نخود خشک، غلات کامل و آجیل می شود.

رژیم گیاهخواری وجترین

برخلاف تصور بسیاری از افراد، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می کنند، می توانند با رعایت اصول و قوانین، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود به ویژه درشت مغذی ها را دریافت کنند. اما برای رسیدن به این هدف باید غذاهای متنوعی بخورید. پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 از جمله این مواد مغذی هستند. در برخی موارد به مکمل های دارویی نیز نیاز است.

معمولاً الگوی غذایی گیاهخواران در دسته بندی های مختلف وگان، لاکتو وگیتارین، لاکتو وگیتارین، تخمی گیاهخوار و آفت خوار قرار می گیرد. اما تفاوت این رژیم ها چیست؟ در ادامه با انواع رژیم گیاهخواری آشنا می شوید:

رژیم وگان یا Vegan

هر نوع گوشت یا محصول حیوانی در این رژیم حذف می‌شود. وگان‌ها حتی در پوشاک خود هم از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند.

 رژیم لاکتو گیاه‌خواری یا Lacto-Vegeteria

شامل غذاهای گیاهی، به‌علاوه لبنیات است. ولی خبری از تخم‌مرغ در آن نیست.

 رژیم لاکتو-اوو گیاه‌خواری یا Lacto-Ovo-Vegeterian

این روش هم شامل لبنیات و هم تخم مرغ می شود. این رژیم یکی از محبوب ترین رژیم های گیاهخواری است که می تواند مواد مغذی موجود در گوشت را از طریق غذاهای ارگانیک تامین کند.

 رژیم اوو گیاه‌خواری یا Ovo-Vegeterian

این رژیم علاوه بر گوشت، مصرف لبنیات را نیز حذف می کند. اما مصرف تخم مرغ و گوشت سایر پرندگان مجاز است.

 رژیم پسکترین یا Pescetarian

این یک نوع رژیم غذایی نیمه گیاهی است که در آن اگرچه گوشت قرمز و مرغ ممنوع است، اما مصرف انواع ماهی، تخم مرغ و لبنیات مجاز است.

تفاوت رژیم وگان و وجترین

رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری از جمله محبوب ترین انواع گیاهخواری در بین مردم جهان هستند. این دو تفاوت عمده دارند که در ادامه خواهید خواند.

گیاهخواران گیاهخوارانی هستند که هیچ گونه گوشت، مرغ، ماهی یا هر گونه گوشتی که از کشتار حیوانات به دست می آید، نمی خورند. در عوض انواع میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و مغزها را می خورند. برخی از آنها حتی لبنیات، عسل و تخم مرغ که محصولات مربوط به حیوانات است مصرف می کنند.

تفاوت وجترین با وگان

وگان ها نسبت به گیاهخواران رژیم غذایی سخت تری دارند. وگانیسم به سبکی از زندگی تبدیل شده است که انسان ها را به ترک هرگونه استثمار از حیوانات تشویق می کند. بنابراین گیاهخواران نه تنها گوشت حیوانات را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، بلکه تمام محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، لبنیات، عسل و کشک را نیز حذف می کنند.

بنابراین، در حالی که گیاهخواران با کشتن حیوانات فقط برای غذا مخالف هستند، مصرف فرآورده های جانبی حیوانی را به شرط نگهداری حیوانات در شرایط مناسب می پذیرند. از سوی دیگر، وگان ها معتقدند که حیوانات نیز مانند انسان ها حق استفاده از زمین را برای زندگی دارند و نباید از آنها برای غذا، پوشاک، سرگرمی یا آزمایش های علمی استفاده کرد.

مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری

در حالی که گیاهخواری می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد، اما اگر به درستی رعایت نشود، آسیب های جدی به بدن شما وارد می کند.

مزایای رژیم گیاه‌خواری

مزایای گیاه‌خواری

  • به کاهش وزن کمک می کند: اگر به دنبال کاهش وزن طبیعی هستید، گیاهخواری انتخاب هوشمندانه ای است. یک مطالعه نشان می دهد که گیاهخواران در ماه ۲ کیلوگرم بیشتر از گوشت خواران وزن کم می کنند.
  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم گیاهخواری می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و راست روده را کاهش دهد.
  • قند خون را تثبیت می کند: پیروی از یک رژیم گیاهخواری می تواند به حفظ سطح استاندارد قند خون کمک کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ انجام شد که ثابت کرد گیاهخواری در بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.
  • سلامت قلب را بهبود می بخشد: سبزیجات قلب شما را سالم تر و در برابر انواع بیماری های قلبی مقاوم تر می کند. این رژیم می تواند منجر به کاهش سطح کل کلسترول و کلسترول بد شود که هر دو از عوامل بیماری قلبی هستند.

معایب گیاه‌ خواری

  • ممکن است تمام مواد مغذی شما را تامین نکند: گوشت، مرغ و ماهی منابع عالی پروتئین و اسیدهای چرب سالم، آهن و سلنیوم هستند. لبنیات و تخم مرغ نیز منبع مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، ویتامین D و ویتامین B هستند که برای سلامت بدن ضروری هستند. بنابراین، حذف آنها می تواند به این معنی باشد که بدن شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

می تواند باعث خستگی و ضعف شود: کمبود پروتئین، کلسیم، ید، آهن و ویتامین های B می تواند باعث خستگی، ضعف، کم خونی و پوکی استخوان شود. علاوه بر این، باعث مشکلات تیروئید نیز خواهد شد.

برنامه غذایی گیاه خواری

جمع‌بندی

اگر می خواهید گیاهخوار یا وگان شوید، ابتدا باید بدانید که رژیم گیاهخواری چیست، انواع آن چیست، افراد تحت این رژیم ها چه غذاهایی مجاز به خوردن هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. سپس می توانید تصمیم بگیرید که آیا انتخاب این رژیم می تواند برای بدن و سلامتی شما مفید باشد یا اینکه باید رژیم های دیگر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml