همه آنچه که درباره بلوغ دختران باید بدانید

بلوغ دختران یکی از مسائل مهمی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است. مسئله بلوغ ممکن است در ابتدا موضوعی بسیار ساده به نظر برسد. اما هم والدین و هم فرزندان در این دوران با مشکلات مختلفی مواجه می شوند.

ریشه این مشکلات، بروز تغییرات جنسی و روانی در کودکان است. در دوران بلوغ، بسیاری از صفات و ویژگی های فرد دستخوش تغییر می شود. در این مقاله از اخبار تایمز می خواهیم به طور کامل بلوغ دختران، سن بلوغ و روند آن را معرفی کنیم.

بلوغ در دختران چیست و در چه سنی رخ می دهد؟

بلوغ دختران دوره ای است که در آن صفات ثانویه جنسی در فرد ایجاد می شود و در نهایت بدن فرد برای تولید مثل آماده می شود. تکامل روابط سیستم مغزی همراه با ترشح هورمون های جنسی از تخمدان ها باعث تغییرات بلوغ می شود. البته تغییرات بلوغ فقط محدود به تغییرات جسمی و جنسی نیست. علاوه بر این، در این دوره تغییراتی در خلق و خوی افراد ایجاد می شود. تغییرات روحی و روانی در این سن بسیار مهم است و والدین باید به آن توجه کنند. بلوغ دختران معمولا از ۹ تا ۱۰ سالگی شروع می شود. البته بسته به عوامل مختلف این سن کم و بیش خواهد بود.

همه آنچه که درباره بلوغ دختران باید بدانید

روند بلوغ دختران چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم روند بلوغ دختران معمولا از سن ۹ تا ۱۰ سالگی شروع می شود. اولین نشانه های بلوغ در دختران با رشد اعضای بدن مانند سینه ها بروز می کند. در این سن، نوک سینه ها متورم شده و ممکن است خارش و سوزش در این ناحیه احساس شود. سپس موهای بدن در نواحی مختلف مانند زیر بغل، ناحیه شرمگاهی، پاها و بازوها رشد می کند. در این بین شاهد افزایش بوی بدن و تعریق نیز خواهیم بود.

سیکل قاعدگی از ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع می شود. البته برخی از دختران ممکن است در سنین پایین یا بالاتر قاعدگی را تجربه کنند. رشد قد یکی دیگر از مراحل بلوغ دختران است. دختران در دوران بلوغ سالانه ۵ تا ۸ سانتی متر رشد می کنند.

عوامل موثر بر بلوغ دختران چیست؟

عوامل مختلفی بر بلوغ دختران و سن بلوغ آنها تأثیر می گذارد. در واقع این عوامل باعث شده است که بلوغ هر دختر در سن متفاوتی آغاز شود. ژنتیک، تغذیه و موقعیت جغرافیایی از مهمترین عوامل موثر بر بلوغ دختران است. در ادامه به هر یک از این عوامل می پردازیم.

همه آنچه که درباره بلوغ دختران باید بدانید

ژنتیک

ژنتیک یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل موثر بر بلوغ است. به همین دلیل، دوران بلوغ دختران ممکن است بسیار شبیه دوران بلوغ مادر یا خواهرشان باشد. در هر جامعه ای با ژنتیک متفاوت، افراد آن دوره های مختلف بلوغ را تجربه خواهند کرد.

تغذیه

داشتن تغذیه مناسب و مغذی تاثیر زیادی در فرآیندهای بلوغ دختران دارد. همچنین دخترانی که چربی و وزن بیشتری دارند زودتر بلوغ را تجربه می کنند. این موضوع در افرادی که تغذیه نامناسب یا سوء تغذیه دارند برعکس است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی محیط زندگی نقش مهمی در بلوغ دختران دارد. دختران مناطق گرمسیری که نور زیادی دریافت می کنند زودتر از دختران مناطق کوهستانی بالغ می شوند. این موضوع در مورد دخترانی با پوست سبز و وزن بیشتر نیز صدق می کند. در واقع می توان گفت میزان نور دریافتی می تواند در دوران بلوغ موثر باشد.

بلوغ زودرس و بلوغ دیررس در دختران

از جمله اختلالات و مشکلات بلوغ در دختران می توان به بلوغ زودرس و بلوغ دیررس اشاره کرد. بلوغ زودرس به وضعیتی گفته می شود که در آن دختران در سن کمتر از ۹ سال بالغ می شوند. این موضوع می تواند در آینده باعث بروز مشکلات روحی و جسمی در فرد شود. به گونه ای که این دختران در آینده رشد قد کمتری را نسبت به همسالان خود تجربه خواهند کرد.

بلوغ دیررس نیز به شرایطی گفته می شود که در آن ویژگی های جنسی ثانویه بسیار دیرتر از همسالان خود ظاهر می شود. به ویژه، بسیاری از والدین نگران دیر شدن پریود دخترانشان هستند. اگر دختر به سن ۱۳ سالگی رسید و هیچ علامتی از بلوغ نداشت، باید به پزشک متخصص مراجعه کند. همچنین حداکثر سن قاعدگی در دختران ۱۶ سالگی است. اگر تا این سن پریود نشد، باید بررسی های بیشتری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml