هوش مصنوعی ChatGPT با تاریخچه گفت‌وگوها و داده‌های کاربران خود چه می‌کند؟

هوش مصنوعی ChatGPT با تاریخچه گفت‌وگوها و داده‌های کاربران خود چه می‌کند؟

اقتصاد ۱۰۰ – تاریخچه گفت‌وگوهای ChatGPT روی سرورها ذخیره می‌شوند؛ اما خوشبختانه کاربران می‌توانند اقدام به حذف آن‌وها کنند.

به گزارش گروه دانش و فناوری، ظهور چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر جنجال‌های فراوانی به‌دنبال داشته است. اگرچه بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که چنین ابزارهایی می‌توانند به افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان کمک کنند؛ اما کارشناسان نگرانی خود را نسبت به مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی افراد ابراز می‌کنند. برای مثال، تاریخچه گفت‌وگوهای ChatGPT و داده‌های کاربران در این پلتفرم می‌تواند شامل موارد بسیار حساسی باشد؛ در‌نتیجه این سوال پیش خواهد آمد که کنترل‌کنندگان این سرویس با داده‌های کاربران چه می‌کنند؟

تاریخچه ChatGPT، گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات کاربران

ابزارهای مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) برای تمرین‌دادن خود معمولاً از داده‌های عمومی اما گاهی دارای حق کپی‌رایت، استفاده می‌کنند. این داده‌ها می‌توانند شامل گفت‌وگوهای صورت‌گرفته توسط کاربران با چت‌بات‌ها نیز باشند. برای مثال، تاریخچه ChatGPT حجم انبوهی از چت‌های کاربران را شامل می‌شود که می‌توان از آن برای مقاصد مختلف استفاده کرد. این مسئله باعث شده است تا قانون‌گذاران محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های ارائه‌دهنده چنین خدماتی در نظر بگیرند. برای نمونه، بعد از ممنوعیت استفاده از چت‌بات OpenAI در برخی نقاط اروپا، این شرکت مجبور شد تا گزینه‌ای را برای توقف ثبت داده‌ها و حذف تاریخچه ChatGPT در اختیار کاربران قرار دهد.

مدل‌های هوش مصنوعی معمولاً از داده‌هایی مثل دستورات وارد‌شده توسط کاربران، میزان رضایت از پاسخ‌های ارائه‌شده و تصاویر به‌منظور بهبود دقت ابزارهای خود استفاده می‌کنند. شرکت OpenAI ادعا دارد که به‌هیچ‌وجه از تاریخچه ChatGPT یا سرویس تبدیل متن به تصویر Dall-E برای اهداف تبلیغاتی و نمایش عناوین هدفمند و شخصی‌سازی‌شده استفاده نمی‌کند. همچنین در قوانین این سرویس‌ها ذکر شده است که اطلاعات خصوصی پیش از ذخیره‌کردن متن تعاملات حذف می‌شوند. بااین‌حال اگر اعتمادی به چنین گفته‌هایی نداشته باشید، می‌توانید به‌صورت دستی اقدام به غیرفعال‌کردن ثبت داده‌های خود نمایید.

مدل زبانی بزرگ

بسیاری از برنامه‌ها جهت ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، از واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) ارائه‌شده توسط OpenAI استفاده می‌کنند. این شرکت اشاره دارد که داده‌های وارد‌شده توسط اپلیکیشن‌های جانبی را ذخیره نمی‌کند؛ مگر اینکه خود کاربر گزینه ذخیره اطلاعات را فعال کرده باشد. البته حتی اگر گزینه مربوطه فعال باشد، داده‌ها تنها برای ۳۰ روز روی سرورها باقی خواهند ماند. البته در برخی موارد این روند نقض می‌شود؛ مثلاً با دستور مقامات قضایی ممکن است اطلاعات برای مدت طولانی‌تری روی سرور ذخیره شوند.

چه کسی به داده‌های OpenAI دسترسی دارد؟

OpenAI به‌صورت رسمی اعلام کرده است که اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با مجموعه‌ای از شرکای مورد اعتماد خود به اشتراک می‌گذارد. این شرکت‌ها به OpenAI کمک می‌کنند تا سرویس‌های مختلف خود را در اختیار کاربران قرار دهد. اگرچه در اسناد ثبت‌شده به نام خاصی اشاره نشده است، اما بدون‌شک یکی از آن‌ها مایکروسافت است که حمایت‌های مالی و زیرساختی وسیعی را فراهم می‌سازد. ردموندی‌ها بزرگ‌ترین سهام‌دار در این شرکت نیز به شمار می‌روند و از فناوری‌های گوناگون آن مثل مدل GPT-4 در سرویس‌های خود ازجمله چت‌بات بینگ استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی

شایان ذکر است که پردازش‌های لازم برای صورت‌گرفتن گفت‌وگوها میان کاربران و چت‌بات روی سرورهای ابری مایکروسافت آژور انجام می‌شود و با توجه به اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت OpenAI، مایکروسافت می‌تواند به داده‌های ذخیره‌شده روی سرورهای خود دسترسی داشته باشد. همچنین تعداد محدودی از کارمندان OpenAI به اطلاعات کاربران جهت تحلیل داده‌ها دسترسی دارند؛ اما جزئیاتی پیرامون سطوح دسترسی و پیش‌نیازهای ضروری مطرح نشده است.

آیا از داده‌های کاربران OpenAI به‌خوبی محافظت می‌شود؟

پاسخ به این سؤال چندان آسان نیست و به میزان اعتماد کاربران به شرکت‌های خصوصی مثل OpenAI و شرکای آن، ازجمله مایکروسافت بستگی دارد. بدون در نظر گرفتن اهداف اصلی این شرکت‌ها، باید در نظر داشت که سابقه نشت اطلاعات در آن‌ها وجود دارد؛ برای مثال در ماه مارس، تاریخچه گفت‌وگوی ChatGPT برخی از کاربران به بیرون درز کرد. همچنین در موردی مشابه، با ارسال اشتباه ایمیل‌ها، چهار رقم آخر کارت‌های اعتباری بعضی از افراد لو رفته بود.

هک openai

OpenAI ادعا دارد که تمام مشکلات امنیتی قبلی را برطرف کرده است و اکنون در طرحی اختصاصی مبلغ ۲۰ هزار دلار را برای یافتن هر مشکل امنیتی به متخصصان می‌پردازد. درهرحال توصیه می‌شود که از به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات شخصی خود مثل نام کامل، آدرس محل سکونت یا کار، شماره تماس و جزئیات بانکی در گفت‌وگو با چت‌بات‌های هوش مصنوعی خودداری کنید. همچنین اگر در گذشته چنین داده‌هایی را به اشتراک گذاشته‌اید، می‌توانید اقدام به حذف حساب کاربری خود به منظور پاک‌کردن اطلاعات ثبت‌شده نمایید.

چگونه تاریخچه گفت‌وگو ChatGPT را غیرفعال کنیم؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، کاربران می‌توانند اقدام به غیرفعال‌کردن فرایند ثبت تاریخچه گفت‌وگوهای ChatGPT کنند. همچنین برای حذف تمامی اطلاعات خود می‌توانید حساب کاربری را غیرفعال سازید. برای انجام این موارد تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به وب‌سایت ChatGPT بروید و پس از تایپ‌کردن نام کاربری و رمز عبور، به اکانت خود وارد شوید.
  • در گوشه سمت چپ صفحه روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و سپس گزینه Settings را انتخاب نمایید.
  • در پنجره پاپ‌آپ بازشده، روی گزینه Show در کنار عنوان Data Controls کلیک کنید.
  • اکنون کلید قرارگرفته در کنار گزینه Chat History & Training را روی حالت غیرفعال قرار دهید.

حذف تاریخچه ChatGPT

  • درصورتی‌که می‌خواهید نسخه پشتیبان از تاریخچه گفت‌وگوهای ChatGPT تهیه کنید، می‌توانید گزینه Export Data را بزنید. فایل حاوی متن گفت‌وگوها در قالب ایمیل به شما ارسال می‌شود.
  • برای حذف تمامی چت‌های خود در پایگاه داده OpenAI، به منوی اصلی بازگردید و دوباره روی تصویر پروفایل خود کلیک کنید.
  • سپس گزینه Clear conversations را انتخاب نموده و در پنجره بازشده، فرایند را تأیید نمایید.
  • اگر می‌خواهید از حذف تمامی اطلاعات خود اطمینان کسب کنید، از قسمت Data Controls گزینه Delete account را انتخاب نمایید.
  • در پنجره باز‌شده، ایمیل و عبارت خواسته‌شده را تایپ کرده و کلید قرمز رنگ را بزنید.

حذف اکانت ChatGPT

توجه داشته باشید که پس از حذف حساب کاربری OpenAI، امکان بازگردانی آن یا دسترسی مجدد به تاریخچه گفت‌وگوی ChatGPT وجود نخواهد داشت. پس توصیه می‌شود قبل از این کار اقدام به دریافت نسخه پشتیبان کنید. همچنین در آینده می‌توانید مجدداً با استفاده از همان ایمیل اقدام به ایجاد‌کردن یک اکانت جدید نمایید؛ اگرچه اطلاعات قبلی درون آن قابل دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام



منبع :

دیجیاتو



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml