واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به کمبود بلیت هواپیما/ کاهش عرضه بلیت برای بالا بردن نرخ واقعیت دارد؟

ایسنا نوشت:با وجود اظهاراتی مبنی‌بر افزایش قیمت بلیت هواپیما و کمیاب شدن آن، مسئولان صنعت هوایی معتقدند کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد، زیرا شرکت‌ها از فروش بلیت سود می‌کنند؛ هرچند مشکلاتی نظیر زمین‌گیر بودن برخی هواپیماها می‌تواند عاملی برای کمبود بلیت باشد.

واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به کمبود بلیت هواپیما/ کاهش عرضه بلیت برای بالا بردن نرخ واقعیت دارد؟

جنجال بر سر موضوع قیمت بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد؛ ایرلاین‌ها افزایش نرخ ارز و تورم را مهم‌ترین عامل برای موافقت با افزایش قیمت بلیت می‌دانند و سازمان هواپیمایی کشوری هم اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار دانسته؛ در این میان اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده‌اند.

در این میان رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، می‌گوید که بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، بلکه کمیاب هم شده است.

البته پیش ازاین به افزایش چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین‌ها اشاره کرده بود، اما سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌داند و به‌شدت با آن برخورد خواهد کرد.

با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و در این میان اما شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماه‌های گذشته به هدف خود نرسیده‌اند، به‌صورت چراغ خاموش قیمت‌ها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند.

کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها به زیان آنهاست

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، توضیح داده بود که کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست.

محمدی‌بخش همچنین به‌تازگی درباره اینکه آیا ایرلاین‌ها با هدف فشار به مسئولان برای موافقت با افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده و بلیت نمی‌فروشند، گفت که مجوز پروازها فصلی صادر می‌شود و این‌گونه نیست که ماهانه یا هفتگی باشد و به همان نسبت برنامه‌های فروش ایرلاین‌ها نیز فصلی است و هر شرکت هواپیمایی متناسب با شرایط، برنامه‌های فروش را باز می‌کند. در نوروز امسال هم این شایعه مطرح بود که ایرلاین‌ها از عرضه بلیت خودداری می‌کنند، اما از آمار جابه‌جایی مسافر می‌توان فهمید که بلیت عرضه شده است. امسال حتی با جابه‌جایی ۳ میلیون مسافر رکورد جابه‌جایی مسافر نسبت به سال گذشته شکسته شد که شایعه عدم عرضه را تکذیب می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که احکام قضایی در مواجه با تخلفات ایرلاین‌ها وجود دارد که در صورت عدم عرضه یا تضییع حقوق مسافر از این ابزار استفاده می‌شود.

این اظهارات در حالی است که در ماه‌های گذشته مسئولان صنعت هوایی کشور بارها اعلام کردند که عمده هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی کشوری زمین‌گیر هستند و با توجه به تحریم قطعات و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد امکان پرواز ندارند؛ زیرا با توجه به بحث تحریم‌ها امکان تامین موتور و برخی از قطعات ضروری هواپیماها در کشور وجود ندارد و این مساله باعث زمین‌گیر شدن هواپیماها شده است.

در عین حال مسئولان هوایی کشور معتقدند در مسیرهایی که مقصد گردشگری هستند چارترکننده‌های پروازی هنوز فعالند و در قیمت‌ها اعمال نفوذ می‌کنند اما در مسیرهایی که سازمان هواپیمایی مشخص کرده است، بلیت در سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی با نرخ مصوب این سازمان عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml