وزیر اسبق اقتصاد دلار را متهم کرد / تحلیل خواندنی ایروانی از اقتصاد ایران

اقتصاد ۱۰۰ – وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه تورم ما تک علتی نیست، اما نقش ارز در آن پررنگتر است، گفت: آمار ۱۹ سال اخیر نشان می‌دهد هر ۱ واحد افزایش در نرخ ارز، ۴.۸% از تقاضا برای پول ملی را کاهش می‌دهد و تقاضای دلار و طلا و کالاهای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد.

وزیر اسبق اقتصاد دلار را متهم کرد / تحلیل خواندنی ایروانی از اقتصاد ایران

محمد جواد ایروانی وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه ما کالاهای نیمه خام وطنی پتروشیمی و معدنی را اول به قیمت فوب خلیج فارس قیمت‌گذاری دلاری می‌کنیم، گفت: بعد آن را ضربدر قیمت دلار نیمایی می‌کنیم. این هم تازه پایۀ قیمت در بورس کالاست، آنجا به بالاترین قیمت می‌فروشیم به داخل و باعث جهش قیمت و تورم در کشور می‌شویم.

وی ادامه داد: موتور اصلی تورم در کشور ما نرخ ارز است، البته مدیریت ناترازی‌های بودجه و بانکی هم سر جای خودش مهم است. تورم ما تک علتی نیست، اما نقش ارز در آن پررنگتر است. متاسفانه از نقش مخرب دلار در اقتصاد ما غفلت می‌شود. برخی ذینفعان گرانی با افزایش ارز خوشحال می‌شوند.

«پدیدارشناسی تورم» ـ ۵| صمصامی: علت اصلی تورم «نرخ ارز» است، نه نقدینگی/ دلار باید زیر ۲۰هزار تومان باشد

افزایش نرخ ارز سبب رکود تولید می‌شود؟

ایروانی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر رکود تولید گفت: با بالارفتن ارز، واحدهای تولیدی نیاز به نقدینگی بیشتری پیدا می‌کنند و چون نقدینگی به آن اندازه در کشور رشد نکرده، موجب رکود می‌شود. حالا بیاییم چند تا از کارخانه‌های راکد را هم احیا کنیم، فایده ندارد. سیاست هدایت اعتبار باید اجرایی شود.

وی در برنامه جهان آرا اظهار کرد: سیاست حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ کار اشتباهی بود و با این جهش تورمی به وجود آمده، مجبوریم ارز ترجیحی جدید را هم حذف کنیم. این کارهای اشتباه حد یقف ندارد؛ از ۱۲۰۰ تومان رسیدیم به ۲۸ هزار تومان. در مکانیزم نیمایی فعلی هم فساد داریم.

کاهش ۵ درصدی تقاضای پول ملی در ازای افزایش هر واحد نرخ ارز

وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: آمار ۱۹ سال اخیر نشان می‌دهد هر ۱ واحد افزایش در نرخ ارز، ۴.۸% از تقاضا برای پول ملی را کاهش می‌دهد و تقاضای جایگزین ریال مثل دلار و طلا و کالاهای سرمایه‌ای (خودرو و ملک و …) افزایش می‌یابد. اعتماد به پول ملی در حال از بین رفتن است و این چیز خطرناکی است.

رشد سودآوری شرکت‌های صادراتی به قیمت گرسنگی مردم ایران

ایروانی با اشاره به اینکه وقتی قیمت تمام شده برای واحدهای تولیدی داخلی پایین بیاید، قدرت صادراتی پیدا خواهیم کرد، گفت: مهمترین مساله اقتصاد، تنظیم بازار داخل و خارج است. نمی‌شود به قیمت گرسنگی مردم ایران، سودآوری بیشتری برای شرکتهای صادراتی داشته باشیم.

وی افزود: در غرب هم فروش مواد خام و نیمه‌خام عوارض زیادی داشت و حتی ممنوع بود. خود بانیان لیبرالیزم با همین سیاست موفق شدند و رشد کردند. همین الان از یک ایالت به ایالت دیگر آمریکا نمی‌توانید هر چیزی را ببرید و بیاورید. نظامات کنترلی همه جای دنیا وجود دارد.

غربی برعکس سیاست‌های خود را برای ما تجویز می‌کنند

وزیر اسبق اقتصاد تاکید کرد: دولتهای لیبرال غرب ساختارهایی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و تجارت جهانی را راه انداختند و دقیقا برعکس کاری که خود کرده بودند برای پیشرفتشان؛ برای کشورهای دیگر از جمله ما تجویز کردند تا عقب بمانیم. نیاز بدانند باز هم سیاستشان را عوض خواهند کرد.

آثار رشد صادرات از محل افزایش نرخ ارز را ۸۵ میلیون ایرانی می‌دهند

وی در ادامه اظهار کرد: تا وقتی غرب سیاست استعماری‌اش جواب می‌داد استفاده کرد، بعد هم از دورۀ ترامپ زد زیر میز. سیاست و توصیۀ افزایش صادرات از محل افزایش نرخ ارز هم کار اشتباهی است، آثار تورمی آن را باید ۸۵ میلیون ایرانی تحمل کنند.

ایروانی با بیان اینکه باید برای صادرات کالای خام و نیمه خام باید عوارض بالا وضع کنیم، گفت: در عوض برای صادرات محصول نهایی تولید شده در داخل، نه تنها عوارض نگذاریم که باید تشویق بالا هم کنیم. آنوقت همه دنبال فرآوری مواد خام و تبدیل آنها به محصول نهایی در داخل کشور خواهند بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml