وضعیت اقتصادی شش ماه بعد قابل پیش‌بینی نیست چه رسد به پنج سال/ فضای اقتصادی مستعد توسعه نیست

امروز در حالی هفتمین برنامه توسعه ایران از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۴ درصد اهداف برنامه‌های پیشین توسعه در ایران محقق شده است.

وضعیت اقتصادی شش ماه بعد قابل پیش‌بینی نیست چه رسد به پنج سال/ فضای اقتصادی مستعد توسعه نیست

زهرا علی‌اکبری- هفتمین برنامه توسعه ایران در حالی اولین مراحل بررسی را پشت سر می‌گذارد که بنا بر اعلام یکی از مدیران اسبق سازمان برنامه و بودجه تنها ٣۴ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه تا کنون محقق شده است.

احمد صمیمی معتقد است: میزان تحقق اهداف برنامه‌های توسعه زنگ خطری است برای سیاستگذاران تا دریابند تنها تدوین برنامه بر اساس آمال و آرزوهای بزرگ نمی‌تواند متضمن رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باشد.

بیشتر بخوانید:

هشدار جدی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درباره بروز یک بحران اقتصادی/ سلاح‌ورزی: بازار کار دچار ناکارآمدی مزمن بسیار خطرناکی است

پازوکی: صندوق‌های بازنشستگی، طلاق‌های صوری را در کشور گسترش داده‌اند/ دولت استراتژی و برنامه ندارد

رییس جدید درباره جزییات برنامه هفتم چه گفت؟

وی اعلام کرد: آنچه به عنوان لایحه برنامه هفتم توسعه تنظیم و رونمایی شده است در قالب ۲۲ فصل و هفت بخش تنظیم شده و نگاه اصلی در برنامه مذکور حل ناترازی های کشور است. ناترازی های مهمی که در زمینه بودجه عمومی دولت با آن روبرو بوده و مستلزم اصلاح ساختار بودجه کشور است ناترازی های بخش پولی و بانکی کشور که مستلزم اصلاح نظام بانکی و افزایش اختیارات بانک مرکزی است ناترازی که درحوزه صندوق های بازنشستگی در قالب یک پدیده مخاطره‌آمیز وجود دارد و هرچه زودتر باید آن را تدبیر کرد. ناترازی که در حوزه تامین انرژی در کشور وجود دارد و در یک دهه گذشته با این ناترازی‌ها در حوزه نفت و گاز فرآورده‌های نفتی و غیره مواجه هستیم و با توجه به افزایش مصرف سالانه این ناترازی‌ها در حال تشدید شدن است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در حوزه سلامت هزینه های بسیاری دولت متحمل شده است، گفت: با وجود این هزینه ها همچنان رضایت خاطری در مردم ایجاد نشده است؛ بنابراین تحول در نظام سلامت با رویکرد پاسخگویی به انتظارات جامعه مورد توجه ویژه در لایحه برنامه هفتم توسعه قرار دارد و در صدد این تا در این نشست و جلسات دیگر به گونه ای برنامه هفتم توسعه به تصویب برسد که بتواند پاسخگوی انتظارات جامعه باشد.

اقتصاد ایران

توسعه در راه است؟

مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان امیدوار بود برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از سایر برنامه‌ها داشته باشد؟ گفت: متاسفانه ما در شرایطی به سر می‌بریم که پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در شش ماه آینده برای اهل فن و فعالان اقتصادی غیرممکن شده است، چطور در این فضا می‌توان امید داشت برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از دیگر برنامه‌ها داشته باشد؟

وی گفت: اتفاقا عملکرد ضعیف برنامه‌های توسعه در حالی بود که ما در این شرایط سخت تحریمی نبودیم، در همان فضا نتوانستیم موانع داخلی تولید را از پیش رو برداریم و اقتصاد کشور را سامان بدهیم حالا که اف‌ای‌تی‌اف به سنگ بزرگی پیش پای اقتصاد بدل شده و تشدید تحریم‌ها همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: داشتن برنامه توسعه هر چند شرط لازم برای حرکت در مسیر مشخص است اما شرط کافی نیست. ده‌ها موضوع جانبی وجود دارد که در تحقق یک برنامه باید بدان توجه داشت . وقتی این همه برنامه و سند و چشم‌انداز در ایران محقق نشده است، باید برنامه‌ریز و سیاستگذار به این نتیحه برسد که مشکل جای دیگری است و نمی‌شود به صرف آوردن آمال و آرزو روی کاغذ، انتظار تغییر و تحول داشت .

وی گفت: یک دوره بحث می‌کردند که مفاد برنامه‌ها دقیق نیست، یک دوره از دخالت قوه مقننه در برنامه شکایت می‌شد اما در نهایت تا وقتی که ثبات در اقتصاد نباشد و ما تحت تحریم باشیم مساله توسعه منتفی است .

افقه ادامه داد: موضوع این است که ما تولیدی وابسته به واردات داریم، از سوی دیگر اقتصاد ایران وابسته به نفت است و در نتیجه تحریم هم تولید را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و هم سبب می‌شود منبع مهم درآمدی آسیب ببیند.

وی با اشاره به گزارش رسمی در خصوص تحقق تنها ۳۴ درصد اهداف برنامه توسعه گفت: موضوع این است که اگر برنامه هم نداشتیم به چنین دستاوردی می‌رسیدیم. بالاخره توسعه بستر می‌خواهد و هیچ کشوری با تکیه بر آمال و ارزو و گره زدن سرنوشت اقتصاد به سیاست به توسعه دست نیافته است.

۲۲۳۲۲۳

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml