وعده ای عجیب اما واقعی / وعده ۳.۵ میلیارد دلاری دارویی

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه ریزی جهت تخصیص ۳.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان در سال ۱۴۰۲ خبر داد

محمدرضا فرزین در جلسه هماهنگی با رئیس سازمان غذا و دارو و تعدادی از نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده دارو و مواد اولیه و واردکنندگان دارو تصریح کرد: برای تسریع در تأمین مواد اولیه دارویی و واردات دارو و همراهی با وزارت بهداشت، بانک مرکزی در ۳ ماهه اول امسال می‌تواند ماهانه تا ۴۰۰ میلیون دلار برای این منظور تخصیص دهد تا در ماه‌های آینده، رقم‌های تخصیص ارز، همگن شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی تمام دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل اختصاص اعتبارات و تامین نقدینگی شرکت‌های تولیدی دارویی گفت: بانک مرکزی به همین منظور امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید در قالب سرمایه در گردش از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دارویی جهت تأمین دارو و مواد اولیه پرداخت می‌کند.

او  افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ ثبت سفارشات ارسالی توسط سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی سازمان، طی حداکثر ۴۸ ساعت و همچنین ثبت سفارشات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم بر اساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری حداکثر طی ۷۲ ساعت تخصیص یابد.

فرزین  در ادامه به تامین ارز شرکت‌های واردکننده دارو در خارج از کشور توسط بانک مرکزی تاکید و افزود: جهت توسعه صادرات، به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت‌های دارویی صورت پذیرد به صورت فصلی، گزارش مربوطه توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو افزوده شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: شرکت‌های دارویی هم باید متعهد شوند ارز حاصل از صادرات خود را از طریق سامانه‌های رسمی کشور به نرخ تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا به فروش برسانند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان غذا و دارو و نمایندگان تعدادی از شرکت‌های تولید کننده دارو و مواد اولیه و وارد کنندگان دارو نیز ضمن تشکر از اقدامات بانک مرکزی، به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه تخصصی پرداختند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml