پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری برای آزمایش تحمل گلوکز بارداری و غربالگری از نظر دیابت کاربرد دارد. و قبل از استفاده زنان باردار باید با پزشک خود مشورت کنند و زیر نظر ایشان باشند.

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری می تواند برای تنظیم قند خون مادرانی که مبتلا به دیابت هستند موثر باشد. چون برای تنظیم قند خون  افراد مبتلا به دیابت در دوران  بارداری نمی توان از داروهای خوراکی کاهنده قند خون استفاده نمود. معمولا استفاده از داروها یا مواد کاهنده قند در دوران بارداری باعث هیپوگلیسمی طولانی در نوزادان شده و کنترل مناسبی برای تنظیم قند خون ایجاد نمی کند.

پودر دکستروز نوعی قند است که در شاخه قندهای ساده قرار می گیرد و می تواند علاوه بر افزایش سطح قند خون و بالا بردن میزان گلیکوژن آن، به جذب بهتر و سریع تر سایر مواد مغذی بدن نیز کمک نماید. به دلیل جذب بالا از این نوع قند ساده برای آزمایش غربالگری میزان قند خون در زنان باردار هم استفاده می شود.

ولی باید این مورد را در نظر گرفته باشید که هر خانم بارداری باید قبل از مصرف هر دارو و مواد غذایی با پزشک خود مشورت کند. در خصوص استفاده از پودر دکستروز مونوهیدرات هم این موضوع صدق می کند و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پودر دکستروز مونوهیدرات چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر دکستروز مونوهیدرات در واقع نوع دیگری از گلوکز(نام دیگر پودر دکستروز شکر انگور است.) است که به دلیل ساختار ساده به سرعت در جریان خون جذب می شود. پودر دکستروز مونوهیدرات از برخی از محصولات کشاورزی مثل ذرت، انگور و غیر استحصال به صورت تصفیه شده عرضه می گردد.

پودر دکستروز مونوهیدرات می تواند یک عامل مهم و طبیعی برای بالا بردن سطح قند خون و افزایش میزان گلیکوژن آن باشد به شکلی که علاوه بر تامین قند مورد نیاز بدن سرعت و کیفیت جذب سایر مواد غذایی موجود در خون را هم افزایش دهد.

پودر دکستروز مونوهیدرات دارای کاربردهای زیادی است که از آن جمله می توان به استفاده در صنایع مختلف مثل صنایع تولید مواد غذایی و نوشیدنی از جمله انواع کیک، نوشیدنی، بستنی، نوشیدنی های انرژی زا، دارویی و غیر اشاره کرد.

از دلایل پر کاربرد بودن پودر دکستروز مونوهیدرات سرعت جذب بالای این نوع قند در بافت های مختلف بدن است به شکلی که می تواند به سرعت انرژی مورد نیاز سلول های مختلف را تامین کرده و از افت شرایط بدن جلوگیری کند.

همچنین دکستروز مونوهیدرات خشک به عنوان یک ماده سرشار از کربوهیدرات در انواع قرص های مکمل غذایی به صورت خوراکی یا جویدنی مصرف داشته و می تواند به عنوان یک عامل تسریع کننده طبیعی در جذب قند مورد نیاز بدن عمل کند.

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری چه کاربردی دارد؟

معمولاً از هر ۱۰  زن باردار به طور تقریبی ممکن است یک نفر به دیابت بارداری یا GTT مبتلا شود. برای روشن شدن وضعیت زنان باردار از ابتلا به دیابت بارداری، روال کار به این شکل است که اگر میزان قند خون فرد بیمار ۲ ساعت پس از مصرف غذا بالاتر از حد طبیعی باشد توسط پزشک برای آزمایش تحمل گلوکز یا GTT تجویز می شود.

در این نوع آزمایش اندازه گیری قند خون طی سه مرحله انجام می شود و می تواند در تشخیص دیابت بارداری بسیار موثر باشد. معمولا از پودر دکستروز مونوهیدرات برای بالا رفتن سرعت جذب مواد قندی خون و افزایش سرعت عمل در اندازه گیری آن استفاده می گردد.

پودر دکستروز مونوهیدرات به صورت طعم دار و بی طعم برای انجام آزمایش اطلاع از دیابت بارداری بسیار مناسب می باشد. منتهی باید به این نکته توجه داشت که برای موفقیت در انجام این آزمایش فرد تحت آزمایش می بایست کل محلول حاوی دکستروز مونوهیدرات را بنوشد تا محلول مورد نظر بتواند در نتیجه آزمایش موثر باشد و باعث بالا رفتن سرعت عمل در تشخیص دیابت بارداری برای پزشک و بیمار شود.

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری برای چه کسانی استفاده می شود؟

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری به صورت محلول خوراکی برای زنانی کاربرد دارد که در انتهای سه ماهه دوم بارداری یعنی هفته ۲۴ تا ۲۶ قرار دارند یا زنانی بارداری که فرزندان با والدین دیابتی دارند و در اولین ویزیت پریناتال، گلوکز خون آن ها بیش از mgr/300day ثبت شده است.

همچنین کسانی که سابقه عوارض دیابت بارداری را در زایمان های قبلی داشته باشند باید برای آزمایش تحمل گلوکز بارداری و غربالگری از نظر دیابت در دوران بارداری جدید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سخن پایانی

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری برای آزمایش تحمل گلوکز بارداری و غربالگری از نظر دیابت کاربرد دارد. و قبل از استفاده زنان باردار باید با پزشک خود مشورت کنند و زیر نظر ایشان باشند. پودر دکستروز مونوهیدرات به عنوان یک نوع قند ساده که به سرعت جذب سلول ها شده و باعث تسریع در جذب دیگر مواد و املاح در بدن می شود از محصولات مختلف کشاورزی مثل ذرت و انگور استحصال می شود.

برای انجام غربالگری یا آزمایش تحمل گلوکز بارداری معمولاً ۵۰ گرم گلوکز خوراکی از موادی مثل پودر دکستروز مونوهیدرات به صورت محلول به زنان باردار داده می شود تا بخورند سپس گلوکز خون آنها پس از یک ساعت مورد آزمایش قرار می گیرد.

در اواخر سه ماهه دوم بارداری یا هفته ۲۴ تا ۲۶ آزمایش غربالگری و اندازه گیری گلوکز خون در زنان باردار صورت میگیرد.

معمولاً پس از انجام آزمایش گلوکز و غربالگری اگر گلوکز خون مادر زیر mgr/dl140 باشد گلوکز خونش طبیعی است اما اگر گلوکز خون مادر پس از انجام آزمایش و غربالگری بین ۱۴۰تا ۲۰۰ باشد باید برای انجام مجدد آزمایش محلول حاوی ۱۰۰ گرم گلوکز از پودر دکستروز مونوهیدرات یا مواد مشابه به مادر برای خوردن داده شود و پس از دو یا سه ساعت دوباره آزمایش اندازه گیری انجام گردد تا نتیجه کار مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml