محققان روش جدیدی برای تولید قند کم کالری با هزینه مقرون به صرفه کشف کرده اند

با این روش جدید می توان قند کم کالری مانند آلولوز را با قیمت مناسب تولید کرد. طعم و شیرینی آلولوز مانند شکر معمولی است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار تایمز؛ محققان روش جدیدی برای تولید قند کم کالری مانند آلولوز کشف کرده اند. آلولوز یک قند طبیعی کمیاب است که برخی افراد آن را جایگزین شکر معمولی می کنند. به دلیل هزینه بالای تولید، آلولوز نتوانسته است جایگزین کاملی برای ساکارز (قند معمولی) باشد. کشف جدید محققان می تواند به تولید مقرون به صرفه آلولوز کمک کند.

آلولوز که به عنوان قند بدون چربی D-psicose نیز شناخته می شود، قند طبیعی کمیاب است که می تواند جایگزین خوبی برای ساکارز باشد. این شکر طعم، بافت و عملکرد مشابهی دارد و برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف شکر هستند گزینه مناسبی است.

به گزارش نیچر، محققان با فعال کردن فرآیند طبیعی در یک میکروارگانیسم، روشی با راندمان و خلوص بالا برای تولید قند دی‌پسیکوز ابداع کرده‌اند. این روش پتانسیل تولید مقرون به صرفه و دسترسی به این محصول را بسیار افزایش می دهد.

محققان روش جدیدی برای تولید قند کم کالری با هزینه مقرون به صرفه کشف کرده اند

تولید قند آلولوز با روش جدید

۷۰ درصد طعم و شیرینی آلولوز مانند ساکارز معمولی است، اما وقتی وارد بدن می شود میزان قند آن به حداقل می رسد. با افزودن آلولوز به محصولات غذایی، کالری دریافتی مصرف کنندگان از شکر کاهش می یابد و در عین حال میل افراد به طعم شیرین نیز از بین می رود. علاوه بر این، آلولوز اثر ظریفی بر سطح گلوکز و انسولین خون دارد.

آلولوز یک جایگزین عالی برای شکر است، اما تاکنون هیچ راه مقرون به صرفه ای برای تولید آن وجود نداشت. در روش جدید محققان، تولید این شکر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شده است و می توان از آن برای تولید تجاری استفاده کرد. در روش‌های قدیمی، روش‌های جداسازی آلولوز از مواد اولیه گلوکز و فروکتوز گران بود، اما در حال حاضر این روش جدید با راندمان ۹۹ درصد و خلوص بالا به روش‌های جداسازی کمتری نیاز دارد.

محققان یک میکروارگانیسم صنعتی را یافته اند که دارای آنزیم هایی برای ساخت آلولوز است. اما این میکروارگانیسم به طور معمول از این آنزیم ها برای تولید آلولوز استفاده نمی کند. اکنون محققان موفق شده اند که این میکروارگانیسم سلول های گلوکز را به آلولوز تبدیل کنند. این میکروارگانیسم تمام گلوکز دریافتی را مصرف کرده و با غلظت قابل توجهی به آلولوز تبدیل می کند. راندمان این روش جدید بیش از ۶۰ درصد و خلوص آن بیش از ۹۵ درصد برآورد شده است.

 

 

 

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml